Bild
Nästa artikel
Med elcykel på gränsen mellan Holland och Tyskland

Med elcykel på gränsen mellan Holland och Tyskland

Holland

Vi startar i Holland och cyklar tur och retur Tyskland över dagen. Det låter långt men är en kort dagsutflykt med elmotor på perfekta cykelvägar. Totalt trampar vi 38 kilometer från en förstklassig ställplats där vi trivs oförskämt bra.

Världens bästa cykelland är ett uttryck som ofta hörs om Holland, och även vi har lagt märke till cykelbanorna som följer landets landsvägar. Det är också ett land som har anammat den senare trenden med elcyklar, och detta rejält. Alla familjer tycks ha en eller ett par elcyklar i sin ägo.

Själva har vi knappt någon egen erfarenhet alls av elcyklar och lär oss mycket av våra holländska vänner Marianne och Alwin. De berättar om batterier, motorer och räckvidder. I Holland är nästan alla insatta i ämnet e-bikes, vilket också märks i ­cykelbutikerna.

– Vi reser mycket med husbilen i olika länder och kanske shoppar vi ibland men vi har aldrig tänkt tanken att köpa cykel utomlands. Kvalité, utbud och pris är helt enkelt bäst här hemma, säger Alwin.

Följande dag får vi chansen att testa själva på två rätt lyxiga e-bikes som vi får till låns.

Cykeldatorn visar hastighet, tid och avstånd.
Cykeldatorn visar hastighet, tid och avstånd.
Rätt snart lämnar vi Holland och kommer in i Tyskland.
Rätt snart lämnar vi Holland och kommer in i Tyskland.

Väl på rull förväntar vi oss att få se mer av Holland men passerar skylten ”Deutschland” nästan direkt. Vi skrattar till och överraskas återigen över hur nära allt är här nere och hur självklart det är att passera landsgränser. Det är ungefär som att åka över kommungränsen hemmavid...

Det visar sig dock att Tyskland så här nära Holland har hämtat inspiration från sitt mindre grannland. Vi trampar en stund längs en grusväg med separat grus-cykelbana intill men strax övergår det till asfalt. Cykelbanorna har tydlig skyltning även på tyska sidan och vi följer skylten mot ”Dreiländersee”. Cykelbanan följer vägar, stadsgator och till och med Autobahn 31 en sträcka, trafiken är hela tiden lika lugn och skön.

Asfaltsbeläggningen är aningen mer sliten på tyska sidan men ­cykelbanan finns trots allt och vi trivs utmärkt på våra lättrampade fordon. Våra värdar och guider är äldre än oss men avsevärt vanare vid cykling. Det är inte ovanligt att de elcyklar sju mil på en dag så det här är bara en kort tur för dem.

Det är inte bara asfalts­vägar som har en egen separat cykelbana utan även grus­vägar. Ofta ­separerade med allé av träd.
Det är inte bara asfalts­vägar som har en egen separat cykelbana utan även grus­vägar. Ofta ­separerade med allé av träd.
Sällan har det varit så roligt att cykla som när man gör det i sakta mak i sällskap av vänner. Dessutom ger det väldigt bra motion och benstyrka, trots hjälpmotorn.
Sällan har det varit så roligt att cykla som när man gör det i sakta mak i sällskap av vänner. Dessutom ger det väldigt bra motion och benstyrka, trots hjälpmotorn.
Vet ni varför holländska barn och vuxna lär sig öppna ­bil­dörrar med fel hand? Svaret hittar du på nästa sida.
Vet ni varför holländska barn och vuxna lär sig öppna ­bil­dörrar med fel hand? Svaret hittar du på nästa sida.

Dreiländersee är en vacker konstgjord sjö med badstränder, servering och camping. Vid vårt besök är det relativt lugnt men soliga och varma sommardagar är det full fart längs strandlinjen. Här finns också en camping och även en mer fristående ställplats som vi besöker med våra cyklar. På tyskt vis är den välordnad men samtidigt mycket enkel med betalautomat för mynt. 

Ställplatsen vid Dreiländersee är med andra ord en lämplig plats att utgå ifrån om man vill cykla till Holland – men bo i Tyskland. För vår del gäller det omvända som sagt och vår vän Alwin har en syster i byn Overdinkel som har en förstklassig ställplats på gården. Den får högsta betyg i ställplatsappar och tidningar och 2019 blev den framröstad som bästa ställplats av självaste NKC (Nederländernas campingklubb) och appen Campercontact.

Den rekommenderar även vi förstås och nämns i faktarutan här intill men det är bra att veta att den ofta är full och då är Dreiländersee på tyska sidan en bra reserv. Avsevärt enklare, men också billigare. 

Annars finns det fler ställplatser och campingar inom elcykelavstånd och ihop med en bra GPS-app för ­cyklister så spelar avstånden på de här breddgraderna inte så stor roll.

Vi färdas vidare på fina cykelbanor österut och kommer till tyska samhället Ochtrup där vi börjar med att susa uppför en utdragen backe. Det är ingen större sak med hjälp av våra cykelmotorer.

Väderkvarnen i Ochtrup blir en bra rastplats och vi fick en privat visning av föreningen som sköter kvarnen ideellt.
Väderkvarnen i Ochtrup blir en bra rastplats och vi fick en privat visning av föreningen som sköter kvarnen ideellt.
Ochtruper ­Bergwindmühle är fullt ­fungerande och vridbar med ­vinden. Den byggdes år 1848 och total­renoverades 1988.
Ochtruper ­Bergwindmühle är fullt ­fungerande och vridbar med ­vinden. Den byggdes år 1848 och total­renoverades 1988.
Ett köpcentrum med 72 flashiga butiker där man säljer dyra ­märkeskläder till ­outletpriser.
Vi parkerar cyklarna utanför köpcentrumet. På insidan finns några kaféer och restauranger om suget sätter in.
Vi parkerar cyklarna utanför köpcentrumet. På insidan finns några kaféer och restauranger om suget sätter in.
Glen McArthur Designer Outlet i ­Ochtrup blir en skarp kontrast till väderkvarnen vi nyss besökt.
Glen McArthur Designer Outlet i ­Ochtrup blir en skarp kontrast till väderkvarnen vi nyss besökt.
Outlet betyder inte alltid lågpris men är man ute efter, och har koll på, märkeskläder så går det att göra fynd.
Outlet betyder inte alltid lågpris men är man ute efter, och har koll på, märkeskläder så går det att göra fynd.

Vi tar en paus på toppen vid några parkbänkar utanför en väderkvarn och när vi går runt och inspekterar kvarnen märker vi att det är några herrar på insidan och att dörren står öppen. Det visar sig vara en lokal nostalgiförening som håller kvarnen i fungerande skick. De visar oss gärna runt och berättar om kvarnens historia och funktion. Vi klättrar upp så långt det går på trånga stegar och det är ett äventyr i sig. 

Väderkvarnen heter Ochtruper Bergwindmühle Nobbenhuis och den är fullt fungerande tack vare föreningen som bevarar både kvarn och kunskap.

Kontrasten mot nästa stopp på ­cykelturen blir rätt stor när vi i samma ort (Ochtrup) besöker Glen McArthur Designer Outlet. Det är ett köpcentrum med 72 flashiga butiker där man säljer normalt sett dyra märkeskläder, väskor och skor till fyndpris. Vi har både ryggsäckar och packfickor på cyklarna om vi skulle fynda något. På outletområdet finns också sex stycken restauranger och kaféer som passar bra till en god lunch innan vi vänder åter mot Holland.

Sammanfattningsvis är det ­imponerande vilken extra dimension det här med elcyklar ger till ­husbilslivet. Det är svårt att hitta en bättre kombination än husbil och elcykel om man verkligen gillar att resa och upptäcka resmålet på djupet. Vi har alltid promenerat på våra resmål men att promenera två tre mil enkel väg är ju inte lika enkelt. Därför har vår utflykt på elcykel väckt ett visst habegär. Det är egentligen bara lastvikten och priset som fortsätter att hejda oss.

Ställplatsen vid Dreiländersee är av det enklare slaget. Vill du bo lyxigare rekommenderas Overdinkel på holländska sidan om gränsen.
Ställplatsen vid Dreiländersee är av det enklare slaget. Vill du bo lyxigare rekommenderas Overdinkel på holländska sidan om gränsen.
Den konstgjorda sjön Dreiländersee ligger på tyska sidan om gränsen och här är det populärt med både bad och småbåtar.
Den konstgjorda sjön Dreiländersee ligger på tyska sidan om gränsen och här är det populärt med både bad och småbåtar.
Två val av ställplats 

Prisvärd ställplats och enklare camping vid sjön Dreiländersee eller ett lyxalternativ som du hittar på holländska sidan i orten Overdinkel där man står i cirkel på åkern. Lyxalternativet blev årets ställplats i Holland 2019 men den har tyvärr bara 25 platser, läs mer om denna på www.camperplaats-skopnboer.nl 

STELLPLATZ AM DREILÄNDERSEE

Antal platser: ca 150 st 

Adress: Camping- & Freizeitanlage Dreiländersee, Brechter Weg 19, 485 99 Gronau, Tyskland 

Webb: www.campingplatz-gronau.com

GPS: N52°14'14"E07°04'49"

Pris: 10 €/dygn (el 1 euro/2000 W)

Holland som cykelnation

Trampcyklar har varit stort i landet i över hundra år. Redan 1890 fanns separata cykelbanor på många platser och år 1911 hade Holland flest cyklar per capita i hela Europa. Den stora cykelboomen kom dock i samband med oljekrisen på 70-talet och har sedan dess hållit i sig. 

Det går ungefär 1,3 cyklar per invånare i hela landet och när barnen fyller 12 år går de en cykelkurs och får ”trafikcertifikat” som tillåter dem att cykla själva till skolan, något som 80 procent av barnen gör.

Infrastrukturen för cyklar imponerar på många och med 3500 mil separerad cykelbana går det att trampa kors och tvärs över landet mellan städer och samhällen. Det finns också något som kallas ”fietstraat” (cykelgata) vilket är fullbreda vägar där cyklarna ”regerar” mitt i gatan och bilarna räknas som gäster och får smyga fram längs kanten utan att störa cyklisterna. När cykelbanorna inte är separerade finns de på sidan av stadsgatorna. Där får bilar inte parkera och om linjen är heldragen får de inte ens passera med ett hjul på cykelbanan.

Men trots de goda förutsättningarna talas det nu om att infrastrukturen måste förbättras ytterligare, detta för att möta den stora e-bike-trenden. Den senaste trenden gäller alltså elcyklar. År 2018 såldes elcyklar för 1,2 miljoner euro och de säljer idag mest av alla cykelkategorier. Med andra ord säljs fler motoriserade cyklar än trampcyklar i cykellandet nummer ett.

Därför öppnar de med fel hand

”The dutch reach” betyder att folk i bilen öppnar dörren med fel hand. Därmed vrider man kroppen och ser lättare att ingen cyklist kommer och kör in i öppna bildörren. Detta lärs ut i både skolor och körskolor.

Taggar: Resereportage

Världens bästa cykelland är ett uttryck som ofta hörs om Holland, och även vi har lagt märke till cykelbanorna som följer landets landsvägar. Det är också ett land som har anammat den senare trenden med elcyklar, och detta rejält. Alla familjer tycks ha en eller ett par elcyklar i sin ägo.

Själva har vi knappt någon egen erfarenhet alls av elcyklar och lär oss mycket av våra holländska vänner Marianne och Alwin. De berättar om batterier, motorer och räckvidder. I Holland är nästan alla insatta i ämnet e-bikes, vilket också märks i ­cykelbutikerna.

– Vi reser mycket med husbilen i olika länder och kanske shoppar vi ibland men vi har al

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.