Bild
Nästa artikel
Stenbrottet på Kinnekulle ger en fin vindskyddad plats att mötas på.
Stenbrottet på Kinnekulle ger en fin vindskyddad plats att mötas på.

Vanlife: "Nybyggare" möts på Burning Van

Resa

Aldrig tidigare har intresset för vanlife, alltså att bo i bilen och ha en friare livsstil, varit större än 2021 vilket tydligt märktes på årets vanlifeträff: Burning Van i Västergötland i augusti. Minst 130 fordon och en bra bit över 200 deltagare dök upp – de flesta i hemgjorda”nybyggen”.

Det är lätt att förstå varför så många drömmer om att släppa taget, leva billigare, resa dit man vill och jobba med något som känns både meningsfullt och utvecklande. 

Samtidigt är det en sak att drömma och betydligt svårare att lyckas. Fördelen med Burning Van är att alla får göra precis som de vill, åka i vilken bil som helst (det finns till och med deltagare som liftar till stenbrottet och sedan tältar för att de saknar egen bil) och ändå vara en del av gemenskapen. 

Själva ryggraden – Facebookgruppen Vanlife Sverige – ger en sådan kraft där alla hjälps åt och tipsar om tekniska lösningar, hiss och diss och allmänna råd att vem som helst vågar kasta loss och prova hur det är att leva vanlife på hel- eller deltid.  

– Jag är så himla glad att vi kunnat arrangera Burning Van i år efter att ha tvingats ställa in träffen under förra årets corona­restriktioner, säger Isabel Waite som tillsammans med sin man Carl grundat Facebookgruppen Vanlife Sverige och skrivit boken med samma namn som redan blivit en klassiker bland de som lever, eller drömmer om att leva, vanlife. 

Bjørn von der Fehr driver Vanlife Norge-­gruppen och är ensam norrman på plats i ­stenbrottet. Han har installerat en klassisk genomströmnings­värmare som är vanlig i hela världen och får på så sätt en enkel praktisk utedusch.
Bjørn von der Fehr driver Vanlife Norge-­gruppen och är ensam norrman på plats i ­stenbrottet. Han har installerat en klassisk genomströmnings­värmare som är vanlig i hela världen och får på så sätt en enkel praktisk utedusch.
Den gamla skolbussen från USA är sliten på utsidan, men får många nyfikna blickar.
Den gamla skolbussen från USA är sliten på utsidan, men får många nyfikna blickar.
Alla får göra som de vill och åka i vilken bil som helst. Några liftar hit!
På lördagsmorgonen hörs "Ring så spelar vi" längst in i stenbrottet.
På lördagsmorgonen hörs "Ring så spelar vi" längst in i stenbrottet.
Vanlife: "Nybyggare" möts på Burning Van
Vanlife: "Nybyggare" möts på Burning Van

Trots att de första entusiasterna dyker upp i Stenbrottet mitt i veckan är det först framåt helgen som träffen lockar riktigt många deltagare, vilket kanske inte är så konstigt då många jobbar.  

Till skillnad från på många andra håll i landet är inställningen hos markägare och Destination Läckö Kinnekulle så positiv att man vill krama hela bunten. 

Här får man nämligen inte bara stanna över natt i det mäktiga stenbrottet, det kostar 100 kronor per natt (frivillig swishbetalning), utan det finns dessutom utedass, sopkärl och iordningsställda grillplatser längs strandkanten. 

Många besökare känner varandra sedan tidigare, men långt ifrån alla och den som bara vågar dyka upp blir snabbt en del av gemenskapen oavsett ålder, yrke, ursprung eller husbilstyp. 

Trots att många deltagare byggt sina bilar på egen hand finns flera fabriksbyggda husbilar i gruppen där själva syftet är viktigare är bilens utseende.  Nämligen frihet på fyra hjul. 

– Jag stormtrivs på Burning Van och uppskattar alla människor som umgås och har trevligt tillsammans, säger Annika Elgeskog som bor heltid i en äldre fabriksbyggd husbil från Bürstner (A 532-2). 

Carl och Bella Waite, grundare av Vanlife Sverige gruppen.
Carl och Bella Waite, grundare av Vanlife Sverige gruppen.
Malin Wollberg bor i Skottland, men har passat på att återvända till Sverige, med sin skotskregistrerade van.
Malin Wollberg bor i Skottland, men har passat på att återvända till Sverige, med sin skotskregistrerade van.
Emil Lund har köpt en hemmabyggd camper på en äldre Mazda B2500. Ett billigt sätt att kunna njuta av frihet på fyra hjul.
Emil Lund har köpt en hemmabyggd camper på en äldre Mazda B2500. Ett billigt sätt att kunna njuta av frihet på fyra hjul.

En bit bort på parkeringen står Kim Zweigbergs mäktiga Mercabuss – en MB Sprinter 316 – med sidodörren på glänt med fullt av folk utanför. 

Bilen väcker onekligen uppmärksamhet, inte minst bland pryltokiga män som gärna hade bytt bort sin vänstra arm mot möjligheten att åka fyrhjulsdriven Sprinter neråt kontinenten. 

Zweigbergs bil ser ut att vara fabriksbyggd för att kunna korsa Afrika, men är hemmasnickrad och byggd i Dalarna. Finishen är grym. 

– Jag bor i Mora och gillar att kunna åka upp i fjällvärlden året om för att fiska, cykla MTB eller åka skidor, säger Kim som byggt hela bilen på egen hand. 

– Med vanen är familjen helt oberoende av elnätet och kan leva offgrid oavsett var vi parkerar i åtminstone en vecka. 

Några byggen påminner om små lägenheter med kakel och Ikea-kök.

Många av samtalen på Burning Van kretsar kring bilar och möjligheten att leva fritt. 

Den som ännu inte byggt en egen van kan hitta tekniska lösningar och få idéer inför egna byggprojekt, medan andra gärna visar – och till och med hjälper till – för att få saker gjorda. 

Flera byggen är ytterst välgjorda där några påminner om små lägenheter med kakelimitation och Ikea kök medan andra för tankarna till en bastu. 

Mängden liggande träpanel är dominant och det ständiga samtalet rör huruvida bastupanel hör hemma i bilar eller inte.  

Julia Lindhagen och Robin Wallins nybyggda Renault Master, som kallas ”Babs” har i sommar fått ett fint grönt kök på Ikeastommar och ger paret möjlighet att resa på ett helt nytt sätt.

– Jag bodde i en van i Australien och blev helt såld på det här sättet att leva. Nu har vi äntligen byggt en egen van och kan njuta av vanlifekulturen på hemmaplan, berättar Julia Lindhagen som uppmuntrar den som tvekar att våga kasta loss. Och börja bygga. 

Kim Zweigbergs fyrhjulsdrivna MB Sprinter 316 lockar många nyfikna blickar.
Kim Zweigbergs fyrhjulsdrivna MB Sprinter 316 lockar många nyfikna blickar.
Vanlife: "Nybyggare" möts på Burning Van
Vanlife: "Nybyggare" möts på Burning Van

På flera håll i stenbrottet uppstår små informella samlingar med människor. Stundtals visar någon hur ett speciellt cykelställ fungerar, hur solceller monteras och ibland uppstår spontana föredrag. 

Det arrangeras en rad aktiviteter, exempelvis MTB-cykling, men allt är frivilligt och den som bara vill slappa vid bilen behöver aldrig känna något tvång att delta. 

På kvällarna tänds lägereldar och gitarrerna plockas fram och på lördagsmorgonen hörs P4 programmet Ring så spelar vi med Sarit Monastyrski längst in i stenbrottet. 

– Det är nog bäst att jag håller mig borta från frågeprogrammet, säger Lasse Johansson som åker i en Mitsubishi L200 med en camper på flaket och skrattar.

– Jag kan inte hålla tyst och pratar om precis allting som inte hör hemma i Ring så spelar vi. 

Julia Lindhagen och Robin Wallins helt nybyggda Renault Master med grönt kök.
Julia Lindhagen och Robin Wallins helt nybyggda Renault Master med grönt kök.
Vanlife: "Nybyggare" möts på Burning Van

Dagtid handlar träffen om att utbyta idéer och komma på nya lösningar. Man tittar på varandras bilar, ger tips, trix och delar erfarenheter. Det är inte så konstigt att mycket av diskussionerna rör möjligheten att leva offgrid, alltså utanför elnätet, där lösningarna handlar om att kunna producera egen el, batterikapacitet, isolering och uppvärmning. 

Olika toalett- och duschlösningar är ett hett diskussionsämne.

Till skillnad mot i fabriksbyggda husbilar är det få hemmabyggen som kör gasoluppvärmning. Istället tycks dieselvärmare, som kopplas till bilens dieseltank vara att föredra. 

Fördelarna är många, inte minst i Europa då man slipper leta efter företag som kan fylla på gasoltuber med svenska kopplingar och istället kan åka in på vilken mack som helst för att tanka. 

Även frågan om toalett­lösningar i bilen tycks vara ett hett ämne att diskutera, där förespråkarna av dusch och toalett i bilen tycks vara fler än de som prioriterar en liten bil utan toalett. I synnerhet hos de som väljer att leva längre perioder i bilen. 

Gurgin som driver hundpodden "Vår bästa vän" maxar myset i sin plåtis.
Gurgin som driver hundpodden "Vår bästa vän" maxar myset i sin plåtis.
Gurgîn Bakircioglu ­pratar varmt om vanlifekulturen och bor i bilen med sina hundar.
Gurgîn Bakircioglu ­pratar varmt om vanlifekulturen och bor i bilen med sina hundar.

Under en av kvällarna blir vi stående utanför Kerstin Färlins och Tobias Adolfssons van där vedkaminen blir ett naturligt samtalsämne. 

Så fort rökdoften sprider sig i stenbrottet tycks stenåldersmänniskan vakna till liv och vi blir stående utanför bilen och bara njuter.  

– Vi är verkligen tacksamma för vår vedspis. Det är såklart lite krångligt att hitta ved, i synnerhet små vedbitar, men när det är kallt – som exempelvis under vår resa till Lofoten – var det underbart att kunna krypa in i bilen och göra upp en liten eld, säger Kerstin Färlin. 

Kaminen har paret köpt begagnad. Sedan har de sågat hål i skåpbilen och trätt igenom rökröret som sticker upp genom taket som ett litet periskop. 

Tobias och Kerstin har tätat genomföringen med stenull (som inte brinner) och satt en takhuv på taket för att undvika att det regnar in. Dessutom har man använt aluminiumtejp som extra förstärkning. 

– Det kanske inte är det första man gör när man bygger en egen van, men vi tycker att det är så mysigt att kunna elda i bilen att det helt enkelt är värt ansträngningarna, säger Tobias.

På grusplanen utanför, när duggregnet tar i är vi många som håller med.

Fler fina träffar

Burning Van arrangerades första gången vid Stenbrottet i Kinnekulle 2017. Det arrangeras också i Skåne och det finns även andra liknande träffar runtom i Sverige. Du hittar evenemangen på Facebook-sidan Vanlife Sverige. Burning Van är en lek med namnet på det stora ökeneventet Burning Man i USA.

Det krävs logistik för att få bilarna att stå nära utan att störa varandra.
Det krävs logistik för att få bilarna att stå nära utan att störa varandra.
Taggar: Resa

Det är lätt att förstå varför så många drömmer om att släppa taget, leva billigare, resa dit man vill och jobba med något som känns både meningsfullt och utvecklande. 

Samtidigt är det en sak att drömma och betydligt svårare att lyckas. Fördelen med Burning Van är att alla får göra precis som de vill, åka i vilken bil som helst (det finns till och med deltagare som liftar till stenbrottet och sedan tältar för att de saknar egen bil) och ändå vara en del av gemenskapen. 

Själva ryggraden – Facebookgruppen Vanlife Sverige – ger en sådan kraft där alla hjälps åt och tipsar om tekniska lösningar, hiss och diss och allmänna råd att vem som helst

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.