Bild
Nästa artikel
Dubbelt upp – res med både husbil och husvagn

Dubbelt upp – res med både husbil och husvagn

Tester

Husbil eller husvagn? Vad väljer du? Varför inte köpa båda och få maximal valfrihet! Tillsammans behöver det faktiskt inte kosta mer än en ny stor husbil. Vi kollar på konceptet genom två Bürstner.

Det pratas mycket om för- och nackdelar med husbilar vs. husvagnar. Åsikterna är många och för en del är det som att jämföra hund och katt eller olja och vatten. Hund och katt är kanske inte en så dum jämförelse, två helt olika saker fast de har det gemensamt att de är husdjur och det finns gott om hundar och katter som trivs alldeles utmärkt tillsammans.

För de som ser fördelarna med både husbil och husvagn kanske detta kan vara ett alternativ; en mindre husbil, i det här fallet en plåtis, med en husvagn på släp ger en flexibilitet som är enorm.

Låt säga att resenärerna består av en familj med två vuxna och två barn. Då kan vagnen stå uppställd på en camping och hela eller delar av familjen kan använda husbilen för dagsutflykter eller lite längre resor med övernattning, kanske på ett äventyrsbad? Under tiden står vagnen och väntar med monterat förtält och värmen på så att inget ”jobb” väntar vid hemkomsten. Om någon inte vill hänga med på utflykten går det att stanna kvar på campingen, eller var man nu ställt upp vagnen. Det går att komma på ett oändligt antal varianter på detta tema.

 

Sängplatser saknas verkligen inte, i just denna kombination finns sju sängplatser i vagnen och två-tre till i husbilen. Det enda som begränsar är naturligtvis att det inte finns mer än fyra bältade platser att tillgå i husbilen, men om ­exempelvis några besökare kommer och hälsar på kan de sova i husbilen, väldigt praktiskt!

För att det skulle bli snyggt på bild valde vi en husvagn och en husbil av samma fabrikat. Det blev en Bürstner Averso Plus 510 TK och plåtisen är en Bürstner City Car C 600. Om man vill vara märkestrogen kan liknande val göras från andra tillverkare som Knaus eller Hobby för att nämna några.

 

Tillsammans är ekipaget över 13 meter långt vilket är ­metern längre än vad som är lagligt tillåtet i många stadskärnor, 12 meter står det ofta på skylten.

Om det är en viktig faktor så finns som sagt möjligheten att välja något kortare husbil och husvagn. Hur just denna Fiat Ducato är som dragbil kan vi ärligen inte säga för det fanns ingen dragkrok på bilen vi lånade, det är själva idén vi vill visa här. Tidigare har vi dock dragit vagn efter en Ducato och det var en behaglig upplevelse.

Priset på detta ekipage är ungefär 870 000 kronor och det motsvarar ungefär det man får betala för en helintegrerad bil i mellanklassen som faktiskt är baserad på samma fordon som den testade plåtisen. På köpet får man alltså dubbelt upp av både toalett och kök, inte illa!

Det går att komma ännu ­billigare undan om man väljer en billigare husbil och husvagn. 615 712 kronor kostar exempelvis en Roadcar R 540 och den lilla husvagnen Adria Aviva 400 tillsammans, men de är båda mindre och har lite lägre ­utrustningsnivå.

Om man väljer begagnat är naturligtvis prisbilden ännu mer varierad. Det finns med andra ord gott om alternativ för de som kan tänka sig att både behålla och äta upp kakan!


DRAGBIL: Mellanstorleken är bäst

Att ha en plåtis som dragbil är inte dumt alls för det ger gott om plats för prylar. Vi testar Bürstners mellanstora modell som även står stadigt på egna ben som behändig husbil.

När vi planerade detta dubbeltest tänkte vi först dra det till sin yttersta spets och använda en Bürstner C 540. Det är den kortaste modellen och har ­totallängden 540 cm. På det stora hela tycker vi dock att modellen som är 599 cm lång har så stora fördelar så vi valde C 600.

Varför är den lite längre varianten bättre? Jo, det är just de extra ­decimetrarna som gör så mycket i en liten husbil. Den tvärställda sängen är 143 ­cm bred istället för 120 cm i C 540 vilket förbättrar förutsättningarna för en god nattsömn för två personer.

För de som vill ha ytterligare två sängplatser här bak finns modellen C 601 som har taksäng. Vill man sova på längden istället för tvären i en ­sexmetersbil finns modellen 602, men då ryker en stor ­garderob i bodelen på köpet.

Vill man ha stor garderob och sova på längden finns modellen C 640 att tillgå men den spräcker sexmetersgränsen med sin totallängd på 636 cm.

C 600 är en riktigt bra kompromiss med andra ord. Fyra bältade platser finns och ­hyttstolarna går givetvis att ­vrida mot matbordet som även kan förlängas så alla kan nå. I soffan bak sitter man ganska rak i ryggen vilket kan vara påfrestande undre längre körningar.

Bakom ryggstödet finns den garderob som vi tycker är riktigt bra. I den övre delen finns plats för hängande plagg och under det finns vinklade skohyllor. Ytterligare förvaring finns under det användarvänligt placerade kylskåpet som finns jämte köket på motsatt sida av bilen.

Bürstner börjar hitta rätt med sina plåtisar.
Bürstner börjar hitta rätt med sina plåtisar.
Det är enkelt att stuva in grejer i en plåtis, perfekt för en dragbil!
Det är enkelt att stuva in grejer i en plåtis, perfekt för en dragbil!
Den fräscha sittgruppen är utformad som i de flesta plåtisar.
Den fräscha sittgruppen är utformad som i de flesta plåtisar.

Köket ser ut som det brukar göra i plåtisar; hela bänkytan upptas av spis och diskho men det finns en liten uppfällbar skiva på ena sidan. Undertill finns sex utdragbara lådor och mer plats finns i överskåpen. Den stora skjutdörren har en lika stor myggdörr som känns ömtålig.

Mitt i bilen finns en toalett som även kan omvandlas till dusch. I detta utrymme pratar vi verkligen compact living.  Handfatet kan fällas upp under tiden man sitter på -toaletten. Positivt är att det i taket finns en taklucka och även en nedfällbar klädstång som är perfekt för en blöt regnjacka.

Längst bak har vi sängen som även kan fällas upp för transport av grejer. Om en husvagn ska dras är detta helt perfekt, bara stuva in grejerna utan allt för mycket millimeterprecision.

Förvaring finns det gott om i överskåpen bak. Allt som allt en väldigt rymlig dragbil och även en helt okej plåtis på egna ben. Extra plus för att det finns ramfönster. De, kombinerat med den höga utrustningsnivån, gör det till en hyfsat prisvärd mellanklassplåtis.

Välutrustat kök med många lådor och kylskåp i rätt höjd.
Välutrustat kök med många lådor och kylskåp i rätt höjd.
Toaletten är kompakt men genomtänkt med fiffigt handfat.
Toaletten är kompakt men genomtänkt med fiffigt handfat.
Garderoben är välplacerad och nås enkelt från entrén.
Garderoben är välplacerad och nås enkelt från entrén.

Husvagn: Många möjligheter

Till skillnad från Bürstners husbilar är deras vagnar en ganska ovanlig syn i Sverige. Vi kollar in en Averso Plus 510 TK, en vagn med husbilslösningar och andra roliga överraskningar.

Vissa husvagnsmodeller drar in som en frisk fläkt på marknaden. Smart inredning och cool design fångar ofta vårt intresse, så även denna gång när vi granskar en av Bürstners Averso Plus 510 TK som har ett antal intressanta detaljer.

Vid första anblick är den ganska konventionell med ­gasolkoffert fram, många ­fönster och dörr.

Färgsättningen känns igen från Bürstners husbilar. Vi kliver in och möts av en ljus inredning.

Den U-formade sitt­gruppen längst bak är en beprövad lösning men den nedfällbara ­taksängen ovanför finner vi ­oftast bara i husbilar. ­Soffgruppen ­välkomnar med elegant ­belysning i form av ­ljuslister och en armatur i taket.

Taksängen ovanför fälls ned manuellt och lämpar sig för två personer.

Köket är inte stort och det finns inte överdrivet mycket ­arbetsyta. Hade de tre spis­lågorna skjutits in mot väggen hade en välkommen yta frigjorts framför. Till förvaring finns två ovanskåp och tre utdragbara lådor. Max last­förmåga i dessa är 10 kilo per låda vilket kan tyckas lite.

Kylskåpet är placerat mitt emot köket. För vagnstorleken är det ett rejält kylskåp med ett stort frysfack.

Den stora luckan fram är ett kul tillbehör.
Den stora luckan fram är ett kul tillbehör.
Det finns gott om plats i soffan längst bak, Johan summerar sina tankar.
Det finns gott om plats i soffan längst bak, Johan summerar sina tankar.
Extra sängplats eller ett alternativ till att bädda upp U-soffan.
Extra sängplats eller ett alternativ till att bädda upp U-soffan.

Hygienutrymmet är normal stort, med kassettoalett och handfat. Golvet är av plast, men någon duschslang eller draperi finns inte. Ett skåp under handfatet samt ett på väggen finns för prylar som hör hemma i badrummet.

Garderoben -bredvid badrummet är riktigt rejäl och möjliggör upphängning av kläder.

Vagnens främre del är dedikerad till de minsta i familjen. Två våningssängar och en sittgrupp utgör barnens lilla vrå. En tredje bäddplats kan skapas genom att bädda ned den lilla dinetten. Denna del av vagnen kan också nyttjas som garage genom att man fäller upp den nedre sängbotten.

Läsbelysning finns både i den övre och den nedre våningssängen, men i den övre är den placerad så långt ner att -madrassen delvis skymmer den. Här i vagnens främre del finns även en mindre garderob med flera hyllplan.

Med sina fyra permanenta sovplatser, och möjlighet till ytterligare tre, är variationsmöjligheterna stora i denna vagn.

Barnen i familjen kan medta sina vänner på resan och om de vuxna vill sova i främre delen kan till exempel nedre våningssängen och den nedbäddade dinetten bli till enkelsängar.

De yngre kanske faller för taksängen. Valmöjligheterna är många.

Längst fram en minidinett och två sängar samt garderob.
Längst fram en minidinett och två sängar samt garderob.
Under U-soffan finns det plats med en hel del grejer. Att få det så här luftigt kräver en del jobb, men en del dynor går att resa enkelt.
Under U-soffan finns det plats med en hel del grejer. Att få det så här luftigt kräver en del jobb, men en del dynor går att resa enkelt.
Bürstner City Car C600 (2018)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel 2,3 l / 130 hk, manuell växellåda.
Totalvikt: 3500 kg
Tjänstevikt: 2964 kg
Maxlast:  536 kg
Max släpvagnsvikt: 2500 kg
Längd/bredd/höjd: 5980/2330/2910 mm
Axelavstånd: 4005 mm
Längd/bredd/höjd: 599/208/258 cm
Ståhöjd: 190 cm
Uppvärmning: Truma Combi 4E. Gasol/eldriven luftburen värme
Bäddmått: Bak: 143x195 cm, mitt: 80x180 cm.
Grundpris: 524 900 kr
Pris testad bil: 567 520 kr

Dubbelt upp – res med både husbil och husvagn
Bürstner Averso Plus 510 TK (2018)

Chassi: Enaxlat AL-KO
Längd/bredd/höjd: 7 570/2 300/2 740 mm
Innerlängd/höjd: 5 600/208 mm
Total-/tjänste-/lastvikt: 1 800 /1 350/450 kg
Bäddmått: Bak: 160/170x212 cm, taksäng: 144x200 cm, fram: 79x177 cm, våningsäng: 74x200 + 76x205 cm.
Uppvärmning: Truma Ultraheat 3000 W Trumavent 12V Fläkt. Elektrisk golvvärme. Truma Therme 230 V varmvatten-anläggning.
Grundpris: 290 500 kr
Pris testad vagn: 300 010 kr

Dubbelt upp – res med både husbil och husvagn
Taggar: Tester, Bürstner

Det pratas mycket om för- och nackdelar med husbilar vs. husvagnar. Åsikterna är många och för en del är det som att jämföra hund och katt eller olja och vatten. Hund och katt är kanske inte en så dum jämförelse, två helt olika saker fast de har det gemensamt att de är husdjur och det finns gott om hundar och katter som trivs alldeles utmärkt tillsammans.

För de som ser fördelarna med både husbil och husvagn kanske detta kan vara ett alternativ; en mindre husbil, i det här fallet en plåtis, med en husvagn på släp ger en flexibilitet som är enorm.

Låt säga att resenärerna består av en familj med två vuxna och två barn. Då kan vagnen stå upps

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.