Nästa artikel
Eura Mobil Profila One 690 EB
Provkörd

Eura Mobil Profila One 690 EB

Publicerad 26 juni 2015 (uppdaterad 21 april 2017)
Med den här serien vill Eura Mobil flörta med förstagångsköparna. Receptet är en förenklad konstruktion, få planlösningar och ett lågt grundpris. Läs vad vi tyckte när den testades tidigare.
I serien finns tre bilar som alla är 699 cm långa och har identiska sittgrupper och kök men olika sänglösningar. 690 HB har tvärställd säng, 690 QB har sidoställd queenbed och den vi testar heter 690 EB och har höga långbäddar. Chassit är Fiats campingchassi och till skillnad från de flesta andra husbilar från Eura Mobil saknas ett genomgående dubbelgolv. Istället finns ett grunt tekniskt dubbelgolv vid sittgruppen, vilket ger nivåskillnader. Byggtekniskt sett har inga besparingar skett utan samma byggteknik som används i dyrare serier används. Väggarna består av två skivor glasfiber med fuktbeständig XPS isolering. Golvplattans kanter mot ytterväggarna är förstärkta med polyuretanskum och bodelen fogas till största delen ihop med hjälp av lim vilket innebär att inga skruvar penetrerar ytterväggen.

Utrustningsnivån är ganska låg i grundutförande men utöver det vanliga ingår till exempel ett panoramatakfönster och Double-DIN-radio med bluetooth-funktion. Många andra detaljer som öppningsbara takluckor, köksfläkt eller fönster i entrédörren finns på tillvalslistan. Bilen är designad så att en taksäng ska rymmas över sittgruppen, men även den är ett tillval. Den bil vi testar har ingen taksäng så den upplevs som väldigt rymlig och luftig, inte så tokigt faktiskt. De bilar som säljs via företagets svenska återförsäljare är utrustade med myggnätsdörr, värmen i bilen är luftburen och genereras av Truma Combi 6EH istället för Combi 4 och gråvattentanken är isolerad och uppvärmd. Fördelen med en sparsamt utrustad bil är naturligtvis att de kan säljas till lågt pris samt att de är lätta, tillvalsutrustning väger en hel del (se faktaruta). I grundutförande är bilen fullt körbar med totalvikten 3 500 kilo men om många tillval eller tillvalspaket väljs kan totalvikten på det befintliga chassit höjas till 3 650 kilo eller varför inte istället välja ett chassi med totalvikten 4 250 kilo. Inne i bilen finns en beprövad planlösning. Sittgrupp med sido­soffa bakom förarhytten. Kök, kylskåp och kombinerad toa och dusch mitt i bilen. Längst bak två höga långbäddar med en trappa mellan. I sittgruppen sitter fem personer bekvämt vid ett vägghängt bord. Det går att ändra textilierna med hjälp av löstagbara och vändbara tygbitar på ryggkuddarna vilket gör att det går att få tre olika varianter i grundutförande. Två ytterligare tygstycken kan beställas vilket ger ytterligare fyra varianter. 

Köket är enkelt men funktionellt. En trelågig spis och en rund diskho är infällda i en kurvig köksbänk. Den kombinerade toaletten och duschen är fönsterlös. Är det någonstans det kan sparas pengar på fönster så är toaletten ett bra alternativ. För de som trots allt vill ha ett fönster kan det beställas för 3 200 kronor. Sängarna har madrasser av sju zoners kallskum och under sängarna finns garderober som nås inifrån bilen och ett större förvaringsutrymme som nås utifrån via lucka på höger sida. Eura Mobil bygger sina bilar i tyska Sprendlingen en bit utanför Frankfurt och vi passade på att testa en ny modell under pressvisningen i juni 2014. Vi hinner inte åka så långt på vår provtur så någon egentlig känsla för bilens köregenskaper kan vi inte förmedla annat än att den förseriebil vi körde var förvånansvärt befriad från ljud från möblemanget, något som annars är vanligt på tidiga exemplar. Seriens styrka är det låga priset. Med markis och taksäng kostar bilen 637 100 kronor vilket är mycket bil för pengarna. 

Artikeln tidigare publicerad i vår tidning sommaren 2014.

Foto. Mikael Galvér

 

Luftigt. Taksäng är tillval och i testbilen var ingen monterad vilket ger högt i tak och en ljus miljö.

Sovloft. Sängarna är ganska höga vilket ger begränsad takhöjd. Utsikten är det inget fel på eftersom två stora fönster finns.

Basic. Tanken är att detta ska vara en billig bil vilket märks i köket som är ganska basbetonat. Grundlayouten är dock bra

Eura Mobil Profila One 690 EB
Basfordon: Fiat Ducato Light
Motor: Fiat Multijet II 2,3 l/130 hk
Chassi: Fiat Ducato camping­chassi
Växellåda: 6-växlad manuell
Säkerhetssystem: ABS och ESP 
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 940 kg 
Maxlast: 560 kg 
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 6 990/2 320/2 780 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: Cirka 1 700 mm
Takhöjd inne: 198 cm
Isoleringsmaterial: XPS
Isoleringstjocklek golv/vägg/tak: 60/30/30 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH. Gasolgenererad luftburen värme med el-patron.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 80x190+76x186 cm
Årsmodell: 2015
Pris från: 609 700 kr
Standardutrustning bl.a: Myggdörr, isolerad och uppvärmd spillvattentank, AC, passagerarairbag, Double-DIN-radio med bluetooth.
Exempel på tillval (vikt­ökning): Taksäng 140x193 cm 13 900 kr (45 kg), maxichassi 4,25 ton 19 300 kr (40 kg), markis 4 meter 13 500 kr (36 kg), cykelhållare för 3 cyklar 4 400 kr
(6 kg), 150 hk motor 17 000 kr (0 kg).

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.