Bild
Nästa artikel
Moderna linjer trots att den är sex år gammal.
Moderna linjer trots att den är sex år gammal.

Begagnad Dethleffs Esprit H 7850 - Treaxlad med queenbed

Husbilar

Treaxlade husbilar har verkligen blivit populärt och kanske är det inte så konstigt med tanke på den fina komforten och höga lastvikten. Här testar vi en Dethleffs från 2010 med queenbed och spatiöst badrum.

Husbil & Husvagns annonsansvarige, Claus Widell, med fru Anette köpte sin Dethleffs Esprit H 7850 för drygt ett år sedan. Viktigt för dem var då att hitta en bil med bra lastvikt så att de kunde utrusta och packa utan att känna oro över lastvikten.

Kort efter köpet åkte Claus till EP Hydraulics och utrustade bilen med deras Levelsystem som är hydrauliska stödben vilka hissar upp bilen i våg och ger stadga när man parkerat. Redan vid köpet fanns dock en luftkonditionering från Truma monterad under golvet och likaså den vattenburna värmen från Alde. Bra värme var viktigt för Widells även om de inte vintercampar.

– Jag har bilen stående i ett husbilstält från Sverigehallen vilket jag kan rekommendera då det klarat de värsta stormarna i år, säger Claus.

Bilen startar direkt och vi rullar ut ur husbilstältet. Bilen är lång men har man bara koll på överhänget bak är den ändå lättkörd. Två bakaxlar ger stadig gång rakt fram och ojämnheter i vägen sväljs effektivt av de båda bakaxlarna.

På instrumentbrädan sitter skärmen till en backkamera från Waeco som har dubbla linser vilka visar antingen nära eller lite längre bort bakom bilen. I mittkonsolen sitter en stereo från Pioneer vilken skickar musik till sex högtalare runtom i bilen.

Sittgruppen är aningen trång och bordet vägghängt men bra med förvaring i överskåpen.
Sittgruppen är aningen trång och bordet vägghängt men bra med förvaring i överskåpen.
Formsydd golvmatta är bra för både ljudkomfort och värme.
Formsydd golvmatta är bra för både ljudkomfort och värme.
Spegeln från Ikea och det blå ljuset är eftermonterat.
Spegeln från Ikea och det blå ljuset är eftermonterat.
Lastskenan upptill är bra för att spänna fast elcyklarna.
Lastskenan upptill är bra för att spänna fast elcyklarna.

Vi kör först längs en grusväg och sedan ett par mil på landsväg. Husbilen går tyst och inga ljud eller gnissel från inredningen stör åkupplevelsen.

Motorns styrka imponerar, den är trimmad till nära 200 hästar och det märks tydligast vid omkörningar i hastigheter mellan 60–100 km/h.

– Trimsatsen från BSR var otroligt lättinstallerad. Jag fick hem en liten låda som jag själv kopplade till styrenheten på motorn och sedan skötte allt sig själv, säger Claus när vi parkerat efter provturen.

I bilens lastrum har Claus skruvat fast lastskenor på väggen för fastgörning av parets elcyklar.

– Vi har två fullstora 28-tummare, en från Ecoride och en från Batavus och de har blivit våra viktigaste tillbehör när vi reser med husbilen, säger Claus.

 

Vi kliver in och tar plats i sittgruppen. Framstolarna är något högre än vanligt eftersom det dubbla bodelsgolvet är högre än hyttgolvet. I detta dubbelgolv finns för övrigt flera genomgående förvaringsfack nåbara utifrån och en av bilens starka sidor är all förvaring. Sittgruppen rymmer sex personer till kaffet men fyra är optimalt till middagen. Dessutom är sittgruppen bäddbar så det finns fyra bältade platser och fyra sovplatser.

– Det är en trevlig sittgrupp men ibland saknar vi ändå mer svängrum. Köket i sin tur är nästan onödigt stort för oss eftersom vi mest äter på restaurang, säger Claus.

Innanför entrén finns en öppen och smart garderob med klädstång och krokar för ytterkläder. Bra! Ovanför entrédörren sitter manöverpaneler för Alde-pannan (Claus har bytt till Aldes nya panel) samt Dethleffs egen panel och även Trumas knappar till luftkonditioneringen. Själva ac-enheten är golvmonterad och mycket effektiv med flera utblås i bodelen.

Det stora hörnköket har rymliga lådor där Claus och Anette har inrett med småboxar och mjuka möbelfötter för att motverka skrammel och kringfarande kastruller.

Den mittplacerade dubbelsängen (queenbed) är bekväm men i högsta laget på grund av garaget.
Den mittplacerade dubbelsängen (queenbed) är bekväm men i högsta laget på grund av garaget.
Trelågig spis och gott om arbetsytor. Trevliga överskåp.
Trelågig spis och gott om arbetsytor. Trevliga överskåp.
Fjärrkontroll till stödbenen från EP-Hydraulics.
Fjärrkontroll till stödbenen från EP-Hydraulics.

Ett steg bakåt finns badrummet med två dörrar att stänga av gången med. I Tyskland kallar man det raumbad. Toadörrarnas handtag är lite veka i sin utformning och inte lika gedigna som många andra detaljer i bilen. Ett steg upp kommer sovrummet och den rejäla drottningsängen med en kallskumsmadrass som vilar på en ribbotten. Anette har sytt ett rejält överkast som följer sängens ojämna former på ett snyggt sätt.

Tre överskåp och en garderob finns på vardera sidan om sängen samt läslampor och indirekt belysning som skapar trivsel.

– Vi saknar däremot fler el-uttag vid sängen till telefon och läsplatta men även i resten av bilen, säger Claus.

Samtidigt som sängen döljer en hel del förvaring är det också något som kan störa en del då den blir väldigt hög. Undertill finns ju både garage och några låga garderobslådor. Claus och Anette köpte bilen för 723 000 kronor men sedan dess har de utrustat den en hel del. Dessutom har den fått ett nytt personligt namn som inte ska uppfattas negativt.

– En glad kväll fick den namnet Clausette, men det är ju ett riktigt skitnamn så vi ska hitta på ett nytt, säger Claus och skrattar.

Två konkurrenter till Dethleffs Esprit. Här är Dethleffs Esprit I 7910. Svep för att se Hobby Toscana Exclusive 75 TL.
Två konkurrenter till Dethleffs Esprit. Här är Dethleffs Esprit I 7910. Svep för att se Hobby Toscana Exclusive 75 TL.
Hobby Toscana Exclusive 75 TL
Hobby Toscana Exclusive 75 TL
Två alternativ till Dethleffs Esprit H 7850

DETHLEFFS ESPRIT I 7910 (2008). Helintegrerad med långbäddar. 2 900 mil på mätaren. Svensksåld, vattenburen golvvärme, klimat-anläggning, värmeväxlare. Manuell låda. 160 hk. Vincents Fritidscenter, Varberg. 699 000 kr.

HOBBY TOSCANA EXCLUSIVE 75 TL (2012). Halvintegrerad med Truma luftburen värme och 3-litersmotor med 177 hk och manuell låda. 1 000 mil. Långbäddar och stort badrum bak. Manuell låda. Bengt i Örkelljunga, 725 000 kr.

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Dethleffs

Husbil & Husvagns annonsansvarige, Claus Widell, med fru Anette köpte sin Dethleffs Esprit H 7850 för drygt ett år sedan. Viktigt för dem var då att hitta en bil med bra lastvikt så att de kunde utrusta och packa utan att känna oro över lastvikten.

Kort efter köpet åkte Claus till EP Hydraulics och utrustade bilen med deras Levelsystem som är hydrauliska stödben vilka hissar upp bilen i våg och ger stadga när man parkerat. Redan vid köpet fanns dock en luftkonditionering från Truma monterad under golvet och likaså den vattenburna värmen från Alde. Bra värme var viktigt för Widells även om de inte vintercampar.

– Jag har bilen ståe

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.