Bild
Nästa artikel
Nya Trend T är 20 cm högre än föregångaren. Det gör att det finns plats för en taksäng vilket inte funnits tidigare.
Nya Trend T är 20 cm högre än föregångaren. Det gör att det finns plats för en taksäng vilket inte funnits tidigare.

Dethleffs Trend - Plånboksvänlig familjebil

Husbilar

För ett par år sedan presenterades Trend som Dethleffs lågprisserie och till 2016 har serien uppdaterats. Inredningen är inspirerad av Skandinavisk design och nu har den även taksäng.

Dethleffs modellutbud är mycket brett och längst ned i prisskalan hittar vi Trendserien som finns både som halvintegrerade (T) och alkovmodeller (A). Försäljningen av den sistnämnda har precis kommit igång och nyss presenterades en helintegrerad Trendserie, betecknad I.

Den halvintegrerade T-serien innehåller fyra varianter med antingen dubbelsäng eller enkelbäddar och längder mellan 6,96 och 7,41 m.

Trend balanserar nära koncernsyskonen Sunlight och Carado men främst är det köpare till övriga europeiska budgethusbilar man riktar sig mot.

Priserna på både halvintegrerade och alkovmodeller börjar på 614 000 kr.

 

Det var Trends framgångar med förra generationen som gjorde fabriken ivrig på att utveckla konceptet vidare. När vår testbil hämtades från försäljaren Jyväs-Caravan i Finland hade de även ett exemplar från 2015 i hallen, vilket gjorde det enkelt att jämföra 2016 mot 2015. För det första är det skillnad mellan entrédörrrarna där den nya dörren är nästan 20 cm bredare (65 cm).

Då det gäller inredningen är skillnaderna också tydliga med mörkare trätoner och överskåpen har fått svängda former och en ny låsningsmekanism. Material och mönster på sofforna ger också ett lyxigare intryck.

Andra detaljer som indirekt belysning och LED-lampor understryker ytterligare skillnaden mellan nytt och ”gammalt”.

Visst är stil och design en smaksak, men det kan konstateras att det är klasskillnad mot förra generationen inredningsmässigt.

Klädselalternativen är två, dels den här ljusare som heter Sporty eller det lite mörkare Unique. Klart trendigare än tidigare! Pelarbord med L-Soffa är ett tillval likaså bodelsmattorna.
Klädselalternativen är två, dels den här ljusare som heter Sporty eller det lite mörkare Unique. Klart trendigare än tidigare! Pelarbord med L-Soffa är ett tillval likaså bodelsmattorna.
Under sidosätet är det helt tomt vilket ger ett rymligt utrymme för skor och kängor.
Under sidosätet är det helt tomt vilket ger ett rymligt utrymme för skor och kängor.

En annan viktig skillnad gäller bilens höjd. Den nya 20 centimeter högre karossen gör det finns gott om plats för en taksäng vilket är standard i Sverige.

Taksängen är elmanövrerad och mekanismen, som bland annat utgörs av aluminiumskenor, är rapp! Det tar inte lång tid att få ner sängen. Det enda man måste komma ihåg är att öppna ett "fingerat" överskåp. Det är bara en lucka eftersom skåpbotten annars skulle ta emot soffans ryggstöd när sängen sänks.

Med sängen upphissad är det 190 cm takhöjd under. Även med sängen nedsänkt går det att huka sig undertill (134 cm). I nedsänkt läge blockeras både entrén och kontrollpanelerna till värmesystemet. Dessa får styras från den som ligger i taksängen. Taksängen hissas steglöst men vid högsta ”sovläge” blir den medföljande stegen självfallet för kort.

En positiv sak med testbilens taksäng är att den inte skramlar det minsta under färd tack vare aluminiumskenorna som håller den på plats.

Mot tillägg kan kunden även få möjlighet att bädda ner sittgruppen samt även få en femte sittplats. De bilar som säljs i Sverige är utrustade med många tillbehör och paket. De väger en del men testbilen är uppvägd till   totalvikten 3 850 kilo vilket gör att det finns tilräcklig lastvikt för de aldra flesta. Det går även att välja ett heavychassi med 4 250 kilos totalvikt.

 

Förnyelsen av Trend innebär också flera andra förbättringar som att alla bäddar inklusive taksängen har försetts med nya 7-zons EvoPoreHRC-madrasser. De inte bara låter bekväma på namnet utan var det också i praktiken! Därtill erbjuds också Isofix-fästpunkter för barnstol som tillval.

Testbilen har en Trumapanna som ger luftburen värme men det finns även ett Aldepaket som kostar 38 700 kr, värt att veta är att det är elektrisk golvvärme även till Aldepaketet.

Utvändigt är Trend en diskret husbil men utöver den vita grundfärgen så kan bodelens sidor förses med titansilver/metallisk lackering.

Bakstammen har förändrats från grunden mot tidigare generationen och till i år kan bilen även utrustats med större 16-tums fälgar.

Den husbil vi provkörde var den längre versionen 7057 EB där planlösningens kärna är de höga enkelbäddarna bak och ett stort garage under.

I bilens bakdel finns dusch och toalett på varsin sida om mittgången. Sovrummet kan avskiljas från främre bodelen med hjälp av toadörren.

Trots att enkelbäddarna är höga är det 88 cm från madrass till tak. Ofta anmärker vi på husbilars sovrum att det saknas kontaktuttag och så även i denna. Närmaste uttaget finns i toalettutrymmet.

En positiv överraskning hittar vi i toalettutrymmet i form av ett högt och smalt skåp med dörr och sex hyllplan. Bra förvaring!

Duschkabinen är ganska smal men å andra sidan väldigt hög. Höjningen av bodelen med 20 cm märks tydligt i duschen där ståhöjden är 202 cm.

Sängändarna har på sedvanligt vis utnyttjats till garderobsförvaring. Men en lite klumpigare resenär som undertecknad måste ödmjuka sig och krypa på alla fyra för att nå innehållet.

Mellan dusch och toalett är mittgången tillräckligt bred och här i dubbelgolvet finns en förvaringslucka.

Under sängarna finns garderober, den ena har klädstång.
Under sängarna finns garderober, den ena har klädstång.
Panelen har omdesignats med modernare linjer.
Panelen har omdesignats med modernare linjer.
Köket är vinklat men har dåligt med förvaring. I det större 
skåpet under köksbänken finns emellertid en sophink.
Köket är vinklat men har dåligt med förvaring. I det större skåpet under köksbänken finns emellertid en sophink.
Taksängens elektriskt styrda mekanism upplevs som stadigare än manuellt sänkbara taksängar och skramlar inte under färd.
Taksängens elektriskt styrda mekanism upplevs som stadigare än manuellt sänkbara taksängar och skramlar inte under färd.
Sängen är upphängd på stadiga aluminiumskenor och inom räckhåll finns hylla för kvällslektyr och mobiltelefon.
Sängen är upphängd på stadiga aluminiumskenor och inom räckhåll finns hylla för kvällslektyr och mobiltelefon.
Trend T 7057 EB har enkelbäddar med förvaring under. Hela bakre utrymmet kan avskiljas framåt med hjälp av toadörren.
Trend T 7057 EB har enkelbäddar med förvaring under. Hela bakre utrymmet kan avskiljas framåt med hjälp av toadörren.

Köket har förnyats fullständigt mot tidigare årsmodeller som gav ett något gammaldags intryck. Den nya stilen är betydligt modernare.

Köksbänken är L-formad och har standarddimensioner (90 x 91 cm) men ovanför har man varit tvungen att minska skåpets bredd med 15 cm på grund av taksängen. I det större skåpet under köksbänken finns för övrigt en sophink.

Modulen som kombinerar spis och diskho kommer från SMEV och den är utrustad med delad täckskiva. Avställningsytorna är inte så imponerande och det är konstigt att diskhon placerats längst in i hörnet.

På motsatt sida om mittgången finns ett högt och smalt 142- liters kylskåp från Thetford med separat frysfack och stor grönsakslåda i botten.

Under kylskåpet finns på många bilar en liten täcklucka som öppnas nedåt och därmed är svårhanterlig. Dethleffs har emellertid inte tagit några genvägar i det fallet utan byggt en ordentlig utdragbar förvaringslåda som löper i skenor.

I sittgruppen och bildelen möts vi inte av några större överraskningar. Dock är belysningen i detta mittparti av bilen bra. Det finns hela åtta stycken LED-spotlights under och över överskåpen.

Belysningen är utan tvekan tillräcklig när man räknar med de indirekta LED-band och ljusskenor som löper längs bilens "korridor" och i främre delen över och runt sittgruppen.

Precis ovanför förarhytten är belysningen extra stilig med LED-slingor som matchar de mörka träytorna. När man tittar dit kan man för en stund tänka sig att man sitter i en bil av lyxklass. Sittande bakom Fiat Ducatos ratt känner vi oss som vanligt hemma. Goda vägegenskaper och Fiats lågbyggda campingchassi borgar för tryggare färd i det som förmodligen är världens vanligaste husbilschassi.

Gasolutrymmet finns i garaget vilket även gäller Trumas 
värmepanna som nås genom en servicelucka i garaget.
Gasolutrymmet finns i garaget vilket även gäller Trumas värmepanna som nås genom en servicelucka i garaget.
Gasolutrymmet finns i garaget vilket även gäller Trumas 
värmepanna som nås genom en servicelucka i garaget.
Gasolutrymmet finns i garaget vilket även gäller Trumas värmepanna som nås genom en servicelucka i garaget.
Garaget är stort och har fyra öppna hyllor för småprylar.
Garaget är stort och har fyra öppna hyllor för småprylar.
Toaskåpet har sex hyllplan och dörr vilket ger bra möjligheter till förvaring. Även under handfatet finns det plats för prylar.
Toaskåpet har sex hyllplan och dörr vilket ger bra möjligheter till förvaring. Även under handfatet finns det plats för prylar.

Det finns många konkurrenter i samma prisklass som Trend, inte minst i de egna leden i Hymerconcernen.

Något som är positivt är att Dethleffs har gjort nya Trend till en riktig familjebil. Problemet med föregångaren var att det enda sättet att få sovplatser för hela familjen var att på ett eller annat sätt använda sittgruppen och bordet då det inte fanns någon taksäng att välja.

Dessutom erhålls då ett stort garage samt hyfsad lastvikt om bilen vägs upp.

DETHLEFFS TREND T7057 EB (2016)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Diesel. 2,3l/148 hk Multijet II

Växellåda: Manuell

Chassi: Fiat Ducato lågbyggt campingchassi

Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, Hill Holder, Hill Descent Control.

Totalvikt: 3 499 kg (Testad bil: 3 850 kg)

Tjänstevikt: 2 900 kg (Testad bil: ca 3 130 kg)

Maxlast: 599 kg (Testad bil: 720 kg)

Längd/bredd/höjd: 7 410/2 330/2 870 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: 2 427 mm

Ståhöjd: 213 cm

Isoleringsmaterial: Golv: XPS Vägg, Tak: EPS

Tjocklek golv/vägg/tak: 49/34/35 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6 centralluftvärme med 10 liters varmvattenberedare, elektrisk golvvärme.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Bak: 210 x 80+205 x 80 cm. Taksäng: 200 x  125/140 cm

Grundpris: 624 900 kr

Pris testad bil: 652 468 kr

Standardutrustning: Trend for Sweden utrustning innehåller bland annat: Tv-arm, Chassi-paket (farthållare, ac, dubbla airbags, m.m.) Family-paket: myggnätsdörr, pilotstolar i bodelstyg, takfönster i huv, LED-ljuspaket med mera), XL bodelsdörr med fönster, markis, dubbla dörrar till garaget, cykelhållare, elektrisk golvvärme m.m.

Extrautrustning testad bil: Fiat Mjet II 148 hk motor 15 000 kr, L-soffa och pelarbord 5 919 kr, Totalviktshöjning till 3 850 kg 2 848 kr, bodelsmatta 3 801 kr.

Taggar: Husbilar, Dethleffs

Dethleffs modellutbud är mycket brett och längst ned i prisskalan hittar vi Trendserien som finns både som halvintegrerade (T) och alkovmodeller (A). Försäljningen av den sistnämnda har precis kommit igång och nyss presenterades en helintegrerad Trendserie, betecknad I.

Den halvintegrerade T-serien innehåller fyra varianter med antingen dubbelsäng eller enkelbäddar och längder mellan 6,96 och 7,41 m.

Trend balanserar nära koncernsyskonen Sunlight och Carado men främst är det köpare till övriga europeiska budgethusbilar man riktar sig mot.

Priserna på både halvintegrerade och alkovmodeller börjar på 614 000 kr.

 

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

SECOND OPINION

Utanför ställplatsen vid Jyväskylä hamn träffade vi paret Timo och Kaija Lehtonen. Timo hyllade den nya breda bodelsdörren.

– En riktigt bra grej för oss som är lite större!

Kaija i sin tur kritiserade besticklådan som saknar gavelskiva i bakändan.

– När det inte finns gavel i lådan kan saker falla ned bakom. Fast det problemet gäller nästan alla fritidsfordon, säger Kaija.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.