Bild
Nästa artikel
Dreamer D55 - Diskret silverdröm

Dreamer D55 - Diskret silverdröm

Husbilar

Här är minibilen som får plats med ”allt” tack vare en mycket smart lösning. Garderoben i duschen låter märkligt men möjligen är det den perfekta kompaktbilen som Rapido har byggt.

Dreamer är ett märke som ingår i Rapidokoncernens utbud och byggs i samma fabrik som Rapido, Itineo och Camprevére. Tanken är att Dreamer ska vara ett billigare alternativ men just den testade modellen har tillägget Select vilket innebär att den i utrustning och pris närmar sig Rapidos modeller.

D55 har en tvärställd säng som är 132 cm bred. Det är inte den bredaste sängen på marknaden men den lämnar å andra sidan mycket utrymme för övrig inredning. Det finns separat toalett och dusch, ett för modelltypen stort kylskåp, kök, sittgrupp samt en stor garderob. Inte illa för en bil som är 599 cm lång.

Soffan och stolarna är klädda med ljust natur­troget konstskinn.
Soffan och stolarna är klädda med ljust natur­troget konstskinn.
Extra bordsyta kan enkelt vridas ut men se upp med nivåskillnaden.
Extra bordsyta kan enkelt vridas ut men se upp med nivåskillnaden.
Bordet kan enkelt tas bort vilket är skönt för passagerarna bak.
Bordet kan enkelt tas bort vilket är skönt för passagerarna bak.
Innanför dörren finns manöverpanelen som är iNet förberedd. Lampan är praktisk för den kan vridas in i facket över förarhytten.
Innanför dörren finns manöverpanelen som är iNet förberedd. Lampan är praktisk för den kan vridas in i facket över förarhytten.

Något som skiljer Dreamer från Rapidos kompakter är att det inte finns några modeller över sex meter. Dreamer går åt det andra hållet istället och har även små bilar baserade på Ford Transit och Renault Traffic. Den testade D55 är dock baserad på den större och och i husbilssammanhang vanligare Fiat Ducato.

Till det yttre är bilen nästan helt silverfägad, till och med locket för färskvattenfyllning glänser blankt. Jag tycker det är snyggt och skulle nog själv betala de extra 8 900 kronor som den lackeringen kostar. Eftersom testbilen inte har en markis kan den nästan tas för en vanlig skåpbil, och det är något som en del gillar, att färdas lite anonymt.

Jag öppnar skjutdörren och kan konstatera att det inte finns en tröskel vid dörren så det är lätt att sopa ut grus och skräp. Det finns även en brandsläckare som kan nås på ett enkelt sätt samt instegsbelysning. Högt placerad finns bilens manöverpanel och i närheten finns även värmepannans panel. I testexemplaret finns en Truma Combi 6E och panelen är förberedd för Trumas iNet system vilket möjliggör styrning via mobiltelefon.

Lådorna är stora. Uttag med 12 V och 230 V finns ovanför.
Lådorna är stora. Uttag med 12 V och 230 V finns ovanför.
XL-Överskåp  ovanför ena sängkantern är en ganska ovanlig syn som möjliggörs av det faktum att det inte finns sidofönster.
XL-Överskåp ovanför ena sängkantern är en ganska ovanlig syn som möjliggörs av det faktum att det inte finns sidofönster.
Reglage vid entrén för el-trappa, lampor och golvvärme.
Reglage vid entrén för el-trappa, lampor och golvvärme.
Utan tröskel är det lätt att sopa ut grus och skräp.
Utan tröskel är det lätt att sopa ut grus och skräp.
Precis vid dörren finns en brandsläckare. Föredömligt!
Precis vid dörren finns en brandsläckare. Föredömligt!

Köksmodulen finns direkt vid entrén och den fasta delen av köksbänken upptas helt av diskho och spis. Det finns en uppfällbar arbetsyta som dock blockerar passagen ut och in genom skjutdörren. Det finns tre kökslådor som alla är lika breda som bänken. Det ger gott om plats men det krävs ett steg åt sidan för att öppna dem helt.

Sittgruppen har ett vägghängt matbord som är enkelt att ta bort för att få mer benutrymme och högre åksäkerhet till eventuella passagerare i soffan. Bordet har en lång förlängningsskiva som gör det nåbart från passagerarstolen.

Under soffan finns bilens färskvattentank och bakom denna soffa sitter ett riktigt stort kylskåp med förvaring ovanför.

De som har designat inredningen har förmodligen ätit mycket fisk och annat man blir smart av för det finns en helt genialisk lösning i denna bil. Nu är det nämligen dags för bilens höjdpunkt: En garderob som delar plats med duschen! Enklast är att titta på bilderna här i artikeln. Duschen och toaletten på motsatt sida i bilen kan skärmas av åt båda hållen i bilen och även den svängbara garderoben kan nås inifrån. Genialiskt!

Sängen längst bak i bilen kan fällas upp för att ge plats åt exempelvis en normalstor cykel. Hopfällbara cyklar får plats under sängen. Om bakdörrarna öppnas går det att koppla på en duschslang utifrån. Perfekt för att duscha av en lerig hund. Det är dock viktigt att ta bort slangen innan dörrarna stängs då en annars kläms mot dörren.

I sängen är komforten bra och det finns gott om förvaring. Det enda som saknas är en kontakt för att ladda exempelvis en surfplatta.

Dreamer baseras som merparten av dagens husbilar på Fiat Ducato.
Dreamer baseras som merparten av dagens husbilar på Fiat Ducato.
Dörrarna och framrutan har plisséjalusier till natten.
Dörrarna och framrutan har plisséjalusier till natten.
Tvärställd säng längst bak är platsbesparande men svårbäddat. Vi hade gärna bytt ut högtalaren mot ett eluttag.
Tvärställd säng längst bak är platsbesparande men svårbäddat. Vi hade gärna bytt ut högtalaren mot ett eluttag.
Med bakdörrarna öppna är det enklet att stuva in bagage. Sängbotten kan resas vilket ger ståhöjd även längst bak.
Med bakdörrarna öppna är det enklet att stuva in bagage. Sängbotten kan resas vilket ger ståhöjd även längst bak.

Förarplatsen är som vi är van från Fiat Ducato men bilen är extrautrustad med plisségardiner vilket är bekvämt. Att köra bilen är oproblematiskt och skrammelfritt. Jag fick inte chansen att väga den under provturen men de tillval som gjorts är inte så tunga. Det betyder att det finns goda chanser att kunna lasta bilen med både resenärer och packning.

Släktskapet med Rapido märks ganska tydligt för möblemanget känns stabilt och gediget, dessutom är det snyggt. Garderoben är genialisk men det är småsnålt med kontakter. Så sammanfattar vi Dreamer D55 Select!

DREAMER D55 (2016)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Diesel. 2,3l/130 hk Multijet II

Växellåda: Manuell

Säkerhetssystem: ESP, ABS

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 891 kg (grundutförande)

Maxlast: 608 kg (grundut-förande)

Längd/bredd/höjd: 5 990/2 050/2 560 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: 1 007 mm

Ståhöjd: 189 cm

Isolering:: Golv: 25 mm EPS. Vägg och tak: Varierande tjockt lager av XHP (polyuretan/polyeter)

Uppvärmning: Truma Combi 6E centralluftvärme med elpatron

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: 132x192 cm, sittgrupp: 65/100x 185 cm

Grundpris: 519 500 kr

Pris testad bil: 576 949 kr

Extrautrustning: ESP 5 449 kr, golvvärme 5 100 kr, motor 130 hk 11 900 kr, multimediasystem med backkamera 8 500 kr, metalliclack 8 900 kr, Truma Combi 6 EH 6 800 kr, mattor 4 600 kr, isolertäcke förarhytt 1 600 kr, plisségardiner i hytt 4 600 kr.

Taggar: Husbilar, Rapido

Dreamer är ett märke som ingår i Rapidokoncernens utbud och byggs i samma fabrik som Rapido, Itineo och Camprevére. Tanken är att Dreamer ska vara ett billigare alternativ men just den testade modellen har tillägget Select vilket innebär att den i utrustning och pris närmar sig Rapidos modeller.

D55 har en tvärställd säng som är 132 cm bred. Det är inte den bredaste sängen på marknaden men den lämnar å andra sidan mycket utrymme för övrig inredning. Det finns separat toalett och dusch, ett för modelltypen stort kylskåp, kök, sittgrupp samt en stor garderob. Inte illa för en bil som är 599 cm lång.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.