Nästa artikel
Euramobil Integra 840 EB
Husbilar

Euramobil Integra 840 EB

Publicerad 25 januari 2008 (uppdaterad 9 augusti 2021)
Visst var det någon som sa: ”En gång helintegrerat, alltid helintegrerat.” Förra året visade Euramobil sin prototyp på den helintegrerade Integra och nu är det dags för fyra nya helintegrerade modeller.

Vi har tittat närmare på Integra 840 EB som ersätter 810 EB samtidigt som modellserien kompletteras med 730 HB, garage och kök i L-form, 740 EB, 2 skilda sängar bak med klädförvaring under, samt toppmodellen 850 QB med stor dubbelsäng bak och mellanvägg för den som vill dela av utrymmet i bilen.

Integra är en stor bil med sin längd på 8 8830 mm, en bredd på 2 400 mm och en totalhöjd på 2 220 mm och totalvikten på 5 000 kg bärs upp av en boggi bak. Fördelarna med boggin är en bättre fjädringskomfort och stabilitet på vägen men också möjligheten att använda mindre hjul men ändå nå en högre totalvikt och på det viset ge några extra mm till höjden på bilen. Nackdelen är naturligtvis kostnaden.

Grunden för Euras stora modell är ett Fiat Ducato 40H-chassi som modifierats av AL-KO och motorn är en diesel på 130 hk. Detta gör tillsammans med bilens storlek och planlösning att det handlar om en landsvägskryssare för livsnjutare mer än en effektiv semesterbil för den stressade familjen. Totalt finns det fyra bältade sittplatser och fyra bäddar i 840 EB med betoning på två separata bäddar längst bak efter ett rymligt dusch- och toalett-utrymme.

Storleken har alltså använts för ökad komfort och lyx. Något som går igen över hela linjen från den nya dekorbelysningen till den trelågiga gaspisen med köksfläkt, monterat i en svagt rundad designmöbel, och det rejäla kylskåpet på 175 liter.

 

Karosskonstruktionen bygger på en ny teknik där man använder polyester-komposit utan träreglar och bygger i aluminiumsektioner som sammanfogas utan skruvar. Eura hävdar att det blir både stabilare, tystare och får längre hållbarhet. Man har också satsat extra på isoleringen, 40 mm tjocka väggar och tak samt 38 mm tjockt golv, och säger att den här bilen är utmärkt även för vinterbruk. Förarutrymmet har dubbla isolerglas och lastutrymme med uppvärmda och isolerade tankar är inrymt i det 50 cm högt dubbelgolvet. Värmen är ett vattenburet Alde 3010-system som jobbar utan fläktar i bodelen.  

Fakta

4 bäddar

4 bältade sittplatser

5 000 kg totalvikt

8 830 mm lång

150 liter färskvattentank

130 hk diesel

175 liters kylskåp

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.