Bild
Nästa artikel
Laika Kreos 7012.
Laika Kreos 7012.

Laika kreos - Tung italiensk skönhet

Husbilar

”La Dolce Vita” är Laikas lite gammalmodiga men ändå aningen kittlande paroll. Om vi lägger till kompetent i den devisen gäller det även för den Kreos 7012 vi testar.

Italienska Laika bygger sina bilar i en nyöppnad fabrik i Toscana-byn San Casciano Val di Pesa. Tidigare byggdes de en bit bort i en anläggning som företaget sedan länge växt ur.

Med den nya fabriken ges nya möjligheter och även kapaciteten har ökar markant. Laika ägs av Hymer och är lite av en udda fågel i koncernens bur.

De är nämligen från Italien till skillnad från företagets övriga varumärken som alla har sitt ursprung i Tyskland.

 

Tanken med förvärvet var kanske att få ett fotfäste i Sydeuropa och allt var frid och fröjd tills hemmamarknaden Italien kollapsade efter finanskrisen 2009. Än har de inte återhämtat sig fullt ut och att i det läget bygga en ny fabrik är en tydlig markering på att Laika har en framtid som tillverkare av premiumhusbilar.

I fabriken tillverkas även instegsbetonade bilar under varumärket Etrusco med just södra Europa som tänkt marknad.

Namnet Etrusco syftar givetvis på etruskerna som bodde och levde precis där fabriken nu ligger. Bygget av fabriken försenades faktiskt av omfattande arkeologiska fynd från just etruskisk tid.

Chassit från Al-Ko är lågt, lätt och möjliggör ett dubbelgolv. Hunden Laika dyker upp där man minst anar det. Som denna krok i duschen.
Chassit från Al-Ko är lågt, lätt och möjliggör ett dubbelgolv. Hunden Laika dyker upp där man minst anar det. Som denna krok i duschen.
Dörr även för passageraren är inte helt vanligt på helintegrerade husbilar.
Dörr även för passageraren är inte helt vanligt på helintegrerade husbilar.
Hunden Laika dyker upp där man minst anar det. Som denna krok i duschen.
Hunden Laika dyker upp där man minst anar det. Som denna krok i duschen.
Sittgruppen är väldigt bekväm och bordet går att vrida och skjuta i alla riktningar. Under soffan till vänster i bild finns bodelsbatteriet och även ett förvaringsutrymme med lucka mot entrén.
Sittgruppen är väldigt bekväm och bordet går att vrida och skjuta i alla riktningar. Under soffan till vänster i bild finns bodelsbatteriet och även ett förvaringsutrymme med lucka mot entrén.

Det är inte helt enkelt att skriva tester av Laikas husbilar. Det går nämligen att välja till eller bort det mesta till de helintegrerade, halvintegrerade- och alkovhusbilar som Laika erbjuder i serierna Ecovip, Kreos och Rexosline.

Den bil vi testar hos Hymer center i Örebro heter Kreos 7012 som är en av företagets exklusivaste och mest avancerade husbilar.

Bilen ger ett aningen strömlinjeformat intryck som förstärks av de slättslutande ramfönstren. Fronten lämnar ingen oberörd. Om den är snygg eller inte beror naturligtvis på vem man frågar. Vissa lovordar den medans andra har liknat den vid en piraya.

 

Den utvändiga utsmycningen är annars sparsam. Några böljande linjer på de vita väggarna och givetvis hunden med vingar som dyker upp i olika former inne och utanpå bilen. Det är rymdhunden Laika vars äventyr inspirerade Giovambattista Moscardini så pass mycket att han grundade företaget Laika 1964 och började bygga husvagnar.

 

Dubbelgolv är standard i Kreos 70-serie och tack vare det lågbyggda chassit från Al-Ko är det som mest ungefär 35 centimeter djupt. Det kan nås genom luckor i golvet eller via utvändiga luckor. Ungefär vid bodelsentrén finns ett utrymme som går tvärs genom bilen och det är ett bra ställe att lasta tungt, det ger bra viktfördelning. Längst bak finns ytterligare förvaring i bilens garage. Det är inrett med rigida lastöglor i skenor, belysning och dräneringsbrunn.

På den testade bilen har en hel del tillval gjorts. Bland annat finns en dörr för passageraren längst fram vilket är en ganska ovanlig syn, de flesta helintegrerade saknar det. Givetvis förenklar det tillvaron för passageraren men samtidigt försvinner lite prylförvaring fram i bilen.

Centrallås för alla dörrar är standard så med en enkel knapptryckning kan bilen äntras. Innanför dörren möts besökaren av Laikas möblemang. Som många andra tillverkare framhåller Laika sin möbelbyggartadition och som de flesta bilar i denna prisklass är möblemanget riktigt väl hopskruvat. Inget slammer eller gnek under färd kan noteras. Nu är bilen för all del helt ny så konstigt vore det annars. Designen känns igen från tidigare årsmodeller. Linjerna är mjuka och släta, inga vassa kanter går att finna och stilen är italienskt elegant.

 

Sittgruppen är riktigt skön. Dynorna är precis rätt stoppade, inte för hårda eller mjuka och svampiga. Bordet är lagom stort men det borde gå att skjuta det längre från förarstolen. I vårt exemplar går det inte att dra stolen långt tillbaka eller luta ryggstödet långt bak.

Ovanför förarplatsen finns en 160 cm bred säng som dock endast är 190 cm lång. Innerhöjden i bilen är hela 200 cm så långa personer behöver inte vara rädda att slå i huvudet. Dubbelsängen bak i bilen är 195 cm lång vilket kanske passar de riktigt långa bättre.

Köket är välplanerat. Överskåpen har stora luckor vilket inte är så dumt, det minskar risken för störande ljud under färd.
Köket är välplanerat. Överskåpen har stora luckor vilket inte är så dumt, det minskar risken för störande ljud under färd.
Lådorna glider ljudlöst. I dubbelgolvet finns mer plats.
Lådorna glider ljudlöst. I dubbelgolvet finns mer plats.
Kylskåpet är placerat vid entrén och ovanför finns tv-plats.
Kylskåpet är placerat vid entrén och ovanför finns tv-plats.
Toaletten är rymlig och elegansen finns även här inne. Inget fattas men placeringen av toappershållaren bakom toan är märklig.
Toaletten är rymlig och elegansen finns även här inne. Inget fattas men placeringen av toappershållaren bakom toan är märklig.

Köket i bilen är välutrustat med en spis som har fyra brännare och en ugn. Här kan lagas mat! En uppvikbar glasskiva täcker spisen och under den finns en skiva av metall som kan täcka de två lågorna som är närmast bänkskivan som är av stenliknande komposit. En flexibel lösning. Överskåpen i köket har en gemensam pärlemorfärgad lucka med rejäla gångjärn.

Kylskåpet rymmer 160 liter och är placerat på andra sidan av bilen. Ovanför finns plats för en tv som kan döljas bakom en stor lucka då den inte används vilket skapar lite extra avställningsyta.

Mitt i bilen finns badrum och dusch på var sin sida om gången. Badrumsdörren kan även stängas vid duschsidan så att bilens bakre del blir lite mer privat. Längst bak finns bilens primära säng som är centralt placerad mot bakstammen. På var sida om sängen finns garderober, den ena med hyllor och den andra med klädstång. Mellan garderoberna finns det två överskåp med ett hyllplan, perfekt för t-shirts och underkläder.

Belysningen i bilen är helt av LED-typ och de flesta går att dimma.

All denna utrustning och rigida känsla har naturligtvis ett pris förutom det rent ekonomiska. Bilen väger även en hel del nämligen. Det är ingen lätt bil och för att kunna utnyttja den fullt ut krävs det ett chassi med hög totalvikt. Lyckligtvis har testbilen extrautrustats med just det så lastvikten är hela 700 kilo med bränsle- och vattentanken fyllda till 90 procent.

Ställer man Kreos 7012 sida vid sida med Hymerkoncernens andra bilar i samma prisklass blir det svårt att välja.

Många grundläggande egenskaper är likadana eller väldigt snarlika. Laikas största tillgång är deras design och stil som andas Italien som kanske för tankarna till det ljuva livet.

I garaget finns denna lampa och även en lång LED-list.
I garaget finns denna lampa och även en lång LED-list.
Queenbed för de som gillar att ligga ihop. På mitten är sängen 195 centimeter lång, men den siffran naggas utåt kanterna.
Queenbed för de som gillar att ligga ihop. På mitten är sängen 195 centimeter lång, men den siffran naggas utåt kanterna.
Under sängen finns lite förvaring men även värmepannan.
Under sängen finns lite förvaring men även värmepannan.
Mångsidig belysning som kan ändras efter önskemål.
Mångsidig belysning som kan ändras efter önskemål.
Längst fram finns en 160 cm bred dubbelsäng. Här kan två vuxna eller fler barn än så sova. Både belysning och taklucka finns.
Längst fram finns en 160 cm bred dubbelsäng. Här kan två vuxna eller fler barn än så sova. Både belysning och taklucka finns.
Laika kreos - Tung italiensk skönhet
LAIKA KREOS 7012

Basfordon: Fiat Ducato

Chassi: Ducato H40+Al-KO

Motor: Diesel. 2,3l/130 hk Multijet II

Växellåda: Automatisk (robotväxlad)

Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP med traction Plus, Hill Holder, Hill Descent Control.

Totalvikt: 4250 kg

Tjänstevikt: 3159 kg (3450 med tillval)

Maxlast: 1091kg (800 med tillval))

Längd/bredd/höjd: 7598/2310/2995 mm

Axelavstånd: 4143  mm

Ståhöjd: 200 cm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Isolering golv/vägg/tak: 62/35/40 mm

Uppvärmning: Alde compact 3020 vattenburen värme och golvvärme. Extra dieseldriven kupévärmare.

Bränsletank: 120 l

Bäddmått: Bak: 150x195 cm, fram: 160x190 cm.

Grundpris: 973 200 kr

Pris testad bil: 1 156 969 kr

Tillval testad bil: Automat 24 875 kr, Alde värmesystem och passagerardörr 49 750 kr, Fiat/Al-Ko-chassi 4,25 ton 18 250 kr, bränsletank 120 liter 913 kr, dubbelglas i hyttdörrar 7488 kr, Webasto motor/kupévärmare 14 313 kr, markis 4,5 meter 16 125 kr.

Taggar: Husbilar, Laika

Italienska Laika bygger sina bilar i en nyöppnad fabrik i Toscana-byn San Casciano Val di Pesa. Tidigare byggdes de en bit bort i en anläggning som företaget sedan länge växt ur.

Med den nya fabriken ges nya möjligheter och även kapaciteten har ökar markant. Laika ägs av Hymer och är lite av en udda fågel i koncernens bur.

De är nämligen från Italien till skillnad från företagets övriga varumärken som alla har sitt ursprung i Tyskland.

 

Tanken med förvärvet var kanske att få ett fotfäste i Sydeuropa och allt var frid och fröjd tills hemmamarknaden Italien kollapsade efter finanskrisen 2009. Än

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.