Bild
Nästa artikel
Från stadskörning till fricamping. ­Tanken är att lilla Mercedes-Benz Marco Polo 4Matic ska fungera både till vardags och för camping. Med popup-taket uppfällt skapas ståhöjd och extra sängplats.
Från stadskörning till fricamping. ­Tanken är att lilla Mercedes-Benz Marco Polo 4Matic ska fungera både till vardags och för camping. Med popup-taket uppfällt skapas ståhöjd och extra sängplats.

Mercedes Marco Polo 4Matic

Husbilar

Den är som en liten pralin, Mercedes campingbil. Fem meter charm, med popup-tak och båtlyxig inredning. Men funkar den både som vardagsbil och semesterbil? Vi körde den i en vecka för att testa.

Låt mig göra en sak klar: Marco Polo är en sötis.

Liten, med trubbig nos och nästan allt du behöver: Fyra sängplatser, kyl, gasplattor, diskho och utedusch.

Och när man trycker ner gasen far den i väg som ett spjut. 

Men är den vad Mercedes-Benz marknadsför den som; en liten, lyxig van som kan användas både för vardagsresor, att åka på semester i, som mobilt kontor och till frakt?

Den 514 cm långa och 195 cm höga vanen med 237 hk under huven är mycket riktigt en bil som är härlig att köra, både i stadstrafik och på motorväg. Den är lättmanövrerad, har bra drag i motorn och en 360° kamera som gör det enkelt att parkera – även i parkeringshus. 

Automatväxel på rattstången och förardisplay som visar vilken växel du valt. Mängder av rattknappar också.
Automatväxel på rattstången och förardisplay som visar vilken växel du valt. Mängder av rattknappar också.
Bodelen till Marco Polo tillverkas i Westfalias OEM-­fabrik, där inreds också Ford Nugget, en bil i samma storlek.
Bodelen till Marco Polo tillverkas i Westfalias OEM-­fabrik, där inreds också Ford Nugget, en bil i samma storlek.

Vi tar en sväng förbi ett köpcenter med garage och behöver inte vara rädda för att höjden ska hindra oss. Och även om det inte riktigt känns som ett fordon man vill frakta möbler i, så kan man lyfta ut baksätena och få ett rymligt lastutrymme för att få hem en soffa eller något annat skrymmande.

Men det är ju inget speciellt för en van, poängen med den här är att den även är en smart campingbil.

Det finns fyra bältade platser och lika många sängplatser, så rent teoretiskt kan en familj ge sig ut på semester i den; sova, laga mat och leva på den lilla ytan. I praktiken känns den bäst lämpad för en eller två, om det inte bara handlar om någon enstaka natt. Men under de förutsättningarna är mysfaktorn hög.

Du kommer in i ”bodelen” genom skjutdörren som öppnas och stängs elektriskt. På insteget lyser Mercedes-Benz-loggan, vilket sätter tonen. För den här inredningen är elegant. Skinnklädsel, tonade rutor och ett litet, kompakt kök andas lyx. Allt går i svart, ljusbeige och krom. Stolarna är oerhört bekväma, med svankstöd som är en dröm för alla med ryggproblem.

Till vänster om baksätet sitter det uppfällbara bordet, som dras fram på en skena och enkelt viks upp. Tyvärr går det inte lika lätt att svänga runt framsätena om man vill sitta fyra vid bordet. Eftersom det är trångt måste de vara i exakt rätt position för att manövern ska kunna genomföras. Först måste de pumpas upp så att de inte slår i mittkonsolen, sedan ska de skjutsas fram och först då kan själva vändandet börja. Det går säkert enklare när man får rutin. Men jag lyckades inte få in den rätta knycken under testdagarna. När de väl är på plats är det ett trevligt ställe att sitta på, med takdelen uppfälld för extra höjd – och helst även med skjutdörren öppen för maximal utsikt under myggfria kvällar. För myggnät finns inte.

Förarsätet och passagerarsätet är snurrstolar, om än lite krångliga att vända. Skinnklädsel och sobra färger bidrar till en exklusiv känsla. Bordet sitter på en skena och kan skjutsas undan bakom baksätet, vilket även är bra ur säkerhetsperspektiv.
Förarsätet och passagerarsätet är snurrstolar, om än lite krångliga att vända. Skinnklädsel och sobra färger bidrar till en exklusiv känsla. Bordet sitter på en skena och kan skjutsas undan bakom baksätet, vilket även är bra ur säkerhetsperspektiv.
Sängen i popup-taket är 1,13 meter bred. Två läslampor och ­takfönster. Mörkläggning till takfönstret saknas.
Sängen i popup-taket är 1,13 meter bred. Två läslampor och ­takfönster. Mörkläggning till takfönstret saknas.
Om man fäller ner baksätet får man en säng inne i bilen, 1,13 meter bred och drygt 2 meter lång. Det är mysigt, men hårt för ryggen utan bäddmadrass (som är extrautrustning).
Om man fäller ner baksätet får man en säng inne i bilen, 1,13 meter bred och drygt 2 meter lång. Det är mysigt, men hårt för ryggen utan bäddmadrass (som är extrautrustning).
Allting är litet. Kylboxen är på 40 liter, det finns bara två ­gasolplattor och diskhon rymmer inte många glas. När luckorna är nedfällda bildas en smart avställningsyta. En av de tre lådorna har bestickinsats.
Allting är litet. Kylboxen är på 40 liter, det finns bara två ­gasolplattor och diskhon rymmer inte många glas. När luckorna är nedfällda bildas en smart avställningsyta. En av de tre lådorna har bestickinsats.

Köket då? Det består av en toppmatad kylbox, två gasolplattor och en diskho. Det får bara plats 40 liter i kylen så det gäller att packa smart. Men den håller kylan bra och eftersom den har lock, snarare än lucka, är det enkelt att sträcka sig från baksätet för att ta en kall dricka även under färd.

Ska man laga mat blir det bökigare. När popup-taket är uppfällt blir ståhöjden 2,35 meter, men själva köksbänken är låg och det är trångt. 

Jag skulle inte vilja laga tomatsås som stänker på den här ytan. Det skulle jag hellre göra utomhus – och värma färdiglagat och vatten i köket. 

Diskhon är rund och liten med fällbar kran. Alla tre delarna döljs under varsitt lock som tillsammans bildar en bra avställningsyta när inte köket används.

Sannolikt är det dessa, eller någon annan del av köket, som ger upphov till det skramlande ljud som hörs ibland när man kör, framför allt i högre hastigheter. Ljudet kommer och går, så att lösa problemet borde vara enkelt. 

Det finns fyra bältade platser och lika många sovplatser.

Eftersom bilen är låg, finns inte mycket bagageplats under den nedre ”sängen”. I det utrymmet ryms bara ett medföljande bord och två utestolar, plus en bäddmadrass. Däremot finns det plats bakom baksätet när det är uppfällt. 

Problemen uppstår vid läggdags. Det fungerar hyfsat om bara den ena sängen bäddas för natten. Då kan bagaget stå kvar, alternativt hystas upp i pop up-sängen om man föredrar att sova därnere. Vill man bädda båda sängarna blir det krångligare. Eller på långresor. Släpvagn eller förvaringsbox till dragkroken vara ett alternativ.

Den lilla spegeln, i ett skåp intill köksbänken, har egen belysning.
Den lilla spegeln, i ett skåp intill köksbänken, har egen belysning.
Kylboxen öppnas uppifrån, så det är lätt att ta sig en kall dryck även när bilen rullar.
Kylboxen öppnas uppifrån, så det är lätt att ta sig en kall dryck även när bilen rullar.

Förvaringen i övrigt består av ett bra klädskåp längst bak i bilen och ett smart takskåp ovanför sängen för småsaker. 

Klädskåpet har också en extra lucka på sidan, med spegel och belysning, som jag tänker på som ”badrumsspegeln”. Dessutom finns en låda under baksätet och så förstås förvaringen i köksdelen: Låda med bestickinsats, ytterligare två lådor och skåp med smart skjutlucka som gör att man kommer åt det även när baksätet är på plats. Allt är litet, men det faller sig naturligt då hela poängen med Marco Polon är att den är kompakt.

När det är dags att sova finns två sängar att välja mellan. Båda presenteras som bäddar för två, men 1,13 meters bredd är i smalaste laget för många vuxna par. Jag skulle rekommendera att ta en säng var.

Förvaringsutrymme ovanför gasolflaskan.
Förvaringsutrymme ovanför gasolflaskan.
Usb-uttag och 230V-uttag intill köksmodulen.
Usb-uttag och 230V-uttag intill köksmodulen.

Den ena sängen finns i popup-delen som fälls upp med hjälp av en knapp på displayen till multimediasystemet. Observera att man sedan måste vara noga med att popup-delen stängs ordentligt. Om det hakar upp sig det minsta indikerar bilen det med ett genomträngande pip – och missar man orsaken fortsätter det att pipa i flera minuter efter start…. Vi fick leva med ljudet vid starten i flera dagar innan vi identifierade felet.

När taket är uppe fäller man ner sängen manuellt. Den nås sedan via framsätena och är med andra ord inget för ­personer som har svårt att klättra. Men madrassen är mjuk och ett takfönster bidrar med utsikt över himlavalvet. Två säng­lampor ger bra ljus.

Den nedre sängen bäddar man ut genom att fälla ner baksätenas ryggstöd elektriskt och sätta ihop dem med madrassdelen längst bak. Nackstöden placeras i varsin smart hållare på baksidan av sätena, så är de ur vägen. Vill man ha upp huvudändan kan man resa den med ett lyft. 

Det är varmt och skönt med hjälp av den inkopplade elen när jag sover i bilen. Kupévärmaren ser till att luftburen värme sprids i karossen. Jag slumrar som en bebis, även om jag vaknar med stel rygg efter första natten på den hårda bädden – eftersom jag missat bäddmadrassen (hör till extrautrustningen). Men det är mysigt i det lilla fräscha utrymmet. Det är som en koja, som ett barn säger.

Ryggen mår bättre när bäddmadrassen rullas ut, natt nummer två. Men jag skulle gärna ha haft ett litet fack, eller ”minibord” i huvudändan av sängen till telefon, glasögon och nycklar – för att ha det nära och tillgängligt när jag sover. 

Jag saknar också något som täcker den stora framrutan och sidorutorna vid förardelen. Nu kan alla se rakt in. Jag löser det genom att hänga upp en filt över framsätena, men någon slags inbyggd lösning hade inte varit fel, särskilt som det finns gardiner till alla andra fönster (utom till takfönstret), och det här ska vara en ­premiumbil.

Toalett finns inte i den här lilla bilen, den som vill ha det får köpa en campingtoalett och placera i något av skåpen. 

Anslutning till utedusch finns via bakluckan, men slang och munstycke är extrautrustning. 

En treminuters dusch beräknas dra 36 liter vatten. Eftersom vattentanken är på 38 liter, får man alltså satsa på snabbdusch. 

Ska man vara ­borta länge får man ta in på ­camping och dra nytta av deras service.

Kort sagt känns Marco Polo som ett bra fordon om man ska i väg på en utflykt på några få dagar, som en fiskeresa eller en festival. Men inget för längre fricamping. Ska man vara borta länge får man göra som många andra och ta in på camping och nyttja deras servicehus. Det är också något motsägelsefullt med en campervan som vill vara lyxig. Livet utan toalett, med utedusch och trånga utrymmen, kan knappast beskrivas med det ordet. Något saknas liksom.

Ändå blir jag kär.

Marco Polon är så körvänlig och charmig.

Det mesta sköts via multimediasystemet, som också går att använda med en app. Smidigt, med ett undantag: När popup-taket ska fällas ihop måste knappen hållas intryckt. Släpper man för tidigt piper bilen missnöjt för att taket inte är ordentligt ihopfällt.
Det mesta sköts via multimediasystemet, som också går att använda med en app. Smidigt, med ett undantag: När popup-taket ska fällas ihop måste knappen hållas intryckt. Släpper man för tidigt piper bilen missnöjt för att taket inte är ordentligt ihopfällt.
Huvudändan i sängen kan lyftas upp från bagageutrymmet. Här finns inte plats för mycket mer än stolar, bord och bäddmadrass.
Huvudändan i sängen kan lyftas upp från bagageutrymmet. Här finns inte plats för mycket mer än stolar, bord och bäddmadrass.

Men jag hamnar hela tiden i samma återvändsgränd, och den är uppbyggd av drygt 900 000 kr. 

På grund av bonus-malus kostar den dessutom över 21 000 kronor om året de tre första åren. Det är mycket pengar för en liten weekendcamper. 

Mercedes-benz marco polo 4-matic (2022)

Basfordon: Mercedes-Benz V-klass
Motor: 2 L, 237 hk, 4 cyl turbo diesel
Växellåda: Automat 9-stegs
Drivning: Fyrhjulsdrift
Säkerhetssystem: Aktiv broms­assistent, aktiv parkeringsassistent, 360° kamera, farthållare, döda vinkelassistans, automat­iskt avbländbart helljus mm
Totalvikt: 3 200 kg 
Tjänstevikt: 2 739 kg
Maxlast: 461 kg
Släpvagnsvikt: 2 500 kg
Längd/bredd/höjd: 5 140/1 928/1 956 mm
Axelavstånd: 3 200 mm/
Uppvärmning: Klimat­anläggning Thermotronic, luftburen värme
Bränsletank: 70 liter 
Bäddmått: 2,03 m x 1,13 m (säng i kupén), 2,05 m x 1,13 m (taksäng)
Grundpris: 794 964 kr. 
Testad bil: 936 800 kr

Kylskåp: 40 l
Spis: 2
Vatten: 38 l
Gråvatten: 40 l
Bäddar: 4
Bälten: 4
Air bag: 2

Plus: Exklusiv, ombonad, trots att den är kompakt. Bra sovutrymme – åtminstone för två. Enkel och rolig att köra i stad, på kurvig landsväg och motorväg.

Minus: Ljudisoleringen, både utifrån och inifrån (skrammel, pip) när man kör. Gardiner till vindruta, takruta, främre sidorutor saknas. Ont om förvaring.

Två stolar, ett bord och en markis ingår i standardutrustningen, men inte myggnät till skjutdörren – vilket inte hade varit fel.
Två stolar, ett bord och en markis ingår i standardutrustningen, men inte myggnät till skjutdörren – vilket inte hade varit fel.
Under baksätet finns en tvådelad låda. Baksätet är för ­övrigt skjutbart framåt och bakåt. Ryggstödet fälls elektriskt.
Under baksätet finns en tvådelad låda. Baksätet är för ­övrigt skjutbart framåt och bakåt. Ryggstödet fälls elektriskt.
Taggar: Husbilar

Låt mig göra en sak klar: Marco Polo är en sötis.

Liten, med trubbig nos och nästan allt du behöver: Fyra sängplatser, kyl, gasplattor, diskho och utedusch.

Och när man trycker ner gasen far den i väg som ett spjut. 

Men är den vad Mercedes-Benz marknadsför den som; en liten, lyxig van som kan användas både för vardagsresor, att åka på semester i, som mobilt kontor och till frakt?

Den 514 cm långa och 195 cm höga vanen med 237 hk under huven är mycket riktigt en bil som är härlig att köra, både i stadstrafik och på motorväg. Den är lättmanövrerad, har bra drag i motorn och en 360° kamera som gör det enkelt att parkera – även i

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.