Bild
Nästa artikel
Niesmann+Bischhoff Arto 88 EK – allt och lite till, tack!

Niesmann+Bischhoff Arto 88 EK – allt och lite till, tack!

Provkörd

Niesmann+Bischoff är ett av de mer extrema märkena på dagens husbilsmarknad och man kan fråga sig hur en så pass liten tillverkare kan ligga i framkant i princip alla områden?

Niesmann+Bischoff är en del av Hymerkoncern­en och verkar vare något av en experimentverkstad. Huvudkontor och fabrik ligger i den lilla byn Polch som ligger en bit från Köln i Tyskland. Företaget har 250 anställda som tillverkar ungefär 650 fordon. Det faktumet är en del av svaret på frågan ”Hur kan en husbil som den här vara så dyr?”.

Niesmann tillverkar tre serier varav Arto är mellanserien och är baserad på den mycket populära Fiat Ducato. Småsyskonet heter Smoove och enligt tillverkaren är det en halvintegrerad bil med lineregenskaper. Prismässigt stämmer det ganska bra men försäljningen har varit trög. Bättre går det för storasyskonet Flair som till det yttre är väldigt lik Arto. Flair är dock numret större på alla sätt och baserad på Iveco. Vad gäller Flair kan Niesmann stoltsera med att 2018 vara den första tillverkaren av en Ivecobaserad liner med dubbla krockkuddar fram, ett faktum som är både glädjande och sorgligt på samma gång.

Nog om Flair, det här testet handlar om Arto och vi får en 88 EK serverad av Forsbergs Fritidscenter vid deras huvudkontor i Hyssna. Forsbergs är generalimportör och de råder således över vilka bilar som tas hem som lager- och demobilar. De brukar välja de större modellerna och det gäller även säsong 2018. I Niesmanns utbud finns även mindre modeller av Arto. Den minsta heter Arto 66 och är drygt sju meter lång och har tvärställd säng. Allt som allt finns tretton olika Artomodeller. I princip alla går att beställa men om man inte vill vänta allt för länge gäller det att tajma sin beställning till sensommar-höst, det brukar inte dröja så länge innan årsproduktionen är slutsåld. Eller, så har det varit de senaste åren i alla fall.

Sidosoffan är stor och ger gott om plats för två personer. Det går även att omvandla den till en femte sittplats vilket är praktiskt.
Sidosoffan är stor och ger gott om plats för två personer. Det går även att omvandla den till en femte sittplats vilket är praktiskt.
Integrerad backkamera och bra display underlättar livet för de som kör bakåt. I testbilen finns klimatanläggning i hytten.
Integrerad backkamera och bra display underlättar livet för de som kör bakåt. I testbilen finns klimatanläggning i hytten.
Sängen som kan fällas ner över förarplatsen har alla bekvämligheter men den kräsne kan tycka att 132 cm är i smalaste laget.
Sängen som kan fällas ner över förarplatsen har alla bekvämligheter men den kräsne kan tycka att 132 cm är i smalaste laget.

Förutom design har Niesmann även satsat på valfrihet, om det råder inga tvivel när vi tittar i katalogen. Där finns allt och lite till. Exempelvis kan textil- och skinnalternativen till sittgruppen fritt varieras mellan fyra alternativ till sittdynan och tolv alternativ för ryggdynan.

Lägg därtill att det finns två typer av kuddar så inser man snabbt att det blir en herrans massa möjliga kombinationer.

Detsamma gäller resten av husbilen, det går att välja till det mesta som sagt vilket givetvis påverkar priset. Att svara på vad bilen kostar är lite som att svara på hur långt ett snöre är. Detta snöre kostar minst 1 315 000 kronor. Den bil som vi testar är ett demoexemplar och kan beskrivas som kompromisslöst utrustad vilket gör att priset landar på 1 858 200 kronor. Bara extrautrustningen kostar alltså ungefär 550 000 kronor. Man kan fråga sig hur bilen ter sig som grundutrustad? Det är naturligtvis svårt att svara på sittandes i denna bil.

Att redovisa all utrustning i detta exemplar är alltså lite -knepigt, det skulle faktiskt uppta resten av den text du nu läser! Så det hoppar vi över. Vi tar en provtur istället!

Köket är väl tilltaget och bra planerat.
Köket är väl tilltaget och bra planerat.
Inne i bilen är golvet plant och under ytan finns både tekniska installationer och vattentankar i det uppvärmda dubbelgolvet.
Inne i bilen är golvet plant och under ytan finns både tekniska installationer och vattentankar i det uppvärmda dubbelgolvet.
Lådorna har soft-close-mekanism, här finns två sopkorgar.
Lådorna har soft-close-mekanism, här finns två sopkorgar.

På lands- och motorväg är det en ren njutning att ratta Arto 88. Under skalet är det en Ducato som sagt och motorn med 177 hästkrafter gör bilen riktigt pigg utan att för den saken upplevas som sportbil. Bilen är för all del olastad under vår provtur, lite trögare skulle det nog kännas med full last. Chassit bakom drivhuvudet står AL-KO för och det är lägre och lättare än Fiats dito. Dessutom finns det en extra axel vilket ger tre totalt och det gör bilen kursstabil, samt gör det möjligt att höja totalvikten till maximalt 5 500 kilo, vilket testbilen är upphöjd till.

Eftersom bilen har Fiats -robotväxellåda och klimatautomatik kan full fokus läggas på körningen vilket är utmärkt på mindre vägar och i stadstrafik. Då det gäller att ha tungan rätt i mun och känna in bilens rymd. I denna bil underlättas det av att sikten från förarplatsen är god. Backkameran, som är infälld i emblemet bak på bilen, fälls ut när backen läggs i vilket garanterar bra sikt bakåt när det behövs.

Vi stannar, kliver ur och granskar det yttre. Bilen är försedd med champagnemetallic lack, färgen är dock så pass diskret att den ibland ser silvermetallic ut.

Finishen och designen är det inget fel på, inte heller förvaringsmöjligheterna. Garaget är mycket rymligt och det finns även möjlighet att stuva in saker i dubbelgolvet.

Byggmässigt sätt är bilen väl rustad för svenska förhållanden, även på vintern. Karossen har en träfri konstruktion och hela dubbelgolvet är uppvärmt vilket är a  och  o för att få en bil med vattenburen värme att fungera bra.

Möblemanget inne i bilen ger även en välbyggd känsla och är knarrfri under färd.

Med hjälp av dörrar blir ­utrymmet privat.
Med hjälp av dörrar blir ­utrymmet privat.
Handfat och en stor duschkabin inbuder till god hygien.
Handfat och en stor duschkabin inbuder till god hygien.
Mitt i husbilen finns ett stort hygienutrymme med alla tänkbara bekvämligheter.
Mitt i husbilen finns ett stort hygienutrymme med alla tänkbara bekvämligheter.

Vi kliver in med hjälp av en trappa som låter ”tjong” när två steg fälls ut med en knapptryckning. I bilen möts vi av den inredning som företaget lagt ner avsevärd tid på att utforma och marknadsföra.

Av alla kulörer som står till buds har svart skinn valts att pryda både rygg- och sittdynor i detta exemplar. Det är förmodligen ett säkert val men visst hade det varit kul med ett mer äventyrligt val.

Sittkomforten är det dock inget fel på, tvärtom. Sidosoffan är väl tilltagen och den går att byggas om till en femte sittplats som faktiskt är bekväm. Ofta tenderar dessa platser att kännas som nödsäten.

Köket är snyggt och ombonat, bänkskivan känns massiv och det finns gott om avställnings- och arbetsyta. Det finns även två diskhoar varav den ena är mindre, båda har täckskivor vilket gör det möjligt att skapa ännu mer avställningsyta om det behövs. Lådorna glider smidigt och det finns centrallås vilket är praktiskt.

Badrummet kallas spa-badrum vilket kanske är att ta i. Det är stort i alla fall för det upptar en stor del mitt i bodelen. Det går att stänga för badrummet åt båda håll vilket gör det till ett fantastiskt utrymme för hygienfantaster. Det finns en duschkabin med hemmamått, stort handfat och givetvis en toalettdel som tacksamt nog har en dörr.

Längst bak i bilen finns två sängar som båda har garderober i framkant undertill. Den ena sängen är rektangulär medan den andra smalnar av lite i -fotändan för att ge mer -svängrum där. Om man vill kan sängarna bäddas ihop till ett stort sovloft. Under de tjocka madrasserna finns tallriksfjädrar från tillverk-aren Froli som gör att vikten fördelas mycket effektivt. Sängarna är mycket sköna helt enkelt. På bakväggen hittar vi ytterligare ett av Niesmann+Bischoff signum; dekorbelysning med ingjutna grässtrån. Det känns som pricken över i som ger ett varmt organiskt sken i denna stora husbil.

Gillar man husbilar är det svårt att inte falla för Artos charm. Det finns många konkurrenter även i det översta segmentet men inga andra som har gräs i belysningen. Det går säkert att välja bort för all del.

Sovrummet är ljust och under sängarna finns gott om förvaring.
Sovrummet är ljust och under sängarna finns gott om förvaring.
Garaget är inrett med alla bekvämligheter som ljus och ankringspunkter. Luckan öppnas uppåt och skyddar från lättare regn.
Garaget är inrett med alla bekvämligheter som ljus och ankringspunkter. Luckan öppnas uppåt och skyddar från lättare regn.
Dubbelgolvet utnyttjas väl och kan nås både inifrån och utifrån som här på bilden.
Dubbelgolvet utnyttjas väl och kan nås både inifrån och utifrån som här på bilden.
Niesmann+Bischhoff Arto 88 EK – allt och lite till, tack!
Niesmann+Bischoff Arto 88 EK (2018)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 l/180 hk Euro 6
Växellåda: 6-växlad automat (robotväxlad)
Chassi: Lågbyggt treaxlat AL-KO AMC lättviktschassi
Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR och hill holder
Tjänstevikt: 4 601 kg (inkl. -tillbehör)
Totalvikt: 5 500 kg
Maxlast: 899 kg
Max släpvagnsvikt: 1300 kg
Längd/bredd/höjd: 8730/2320/2950 kg
Axelavstånd: 4500+800 mm
Ståhöjd: 197 cm
Isoleringsmaterial: XPS (-RTM-skum)
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 30/30/30 mm
Uppvärmning: Alde 3020 HE vattenburen central och golvvärme, extra boosterpaket i hytten.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 2 st 86x200 cm + 86/67x200 cm. Nedfällbar säng fram: 132x191 cm
Pris från: 1 315 000 kr
Pris testad bil: 1 858 200 kr
Standardutrustning: Linerpaket 31 000 kr, komfortpaket 20 700 kr, multimediapaket 59 000 kr, Forsbergspaket 81 900 kr, motor 180 hk + automat 71 600 kr. Mycket mera utrustning ingår, besök www.forsbergsfritidscenter.se för komplett specifikation.

Taggar: Husbilar, Niesmann

Niesmann+Bischoff är en del av Hymerkoncern­en och verkar vare något av en experimentverkstad. Huvudkontor och fabrik ligger i den lilla byn Polch som ligger en bit från Köln i Tyskland. Företaget har 250 anställda som tillverkar ungefär 650 fordon. Det faktumet är en del av svaret på frågan ”Hur kan en husbil som den här vara så dyr?”.

Niesmann tillverkar tre serier varav Arto är mellanserien och är baserad på den mycket populära Fiat Ducato. Småsyskonet heter Smoove och enligt tillverkaren är det en halvintegrerad bil med lineregenskaper. Prismässigt stämmer det ganska bra men försäljningen har varit trög. Bättre går det för storasyskonet Fl

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.