Bild
Nästa artikel
Skjutdörrens öppning är stor men lite låg så man får ducka in och ut ur bilen. ­Popup-tak gör att man kan stå upprätt.  Fyra sovande ryms i denna husbil.
Skjutdörrens öppning är stor men lite låg så man får ducka in och ut ur bilen. ­Popup-tak gör att man kan stå upprätt. Fyra sovande ryms i denna husbil.

Provkörd: Ahorn Camp Van Big City

Husbilar

Vi brukar kalla den här miniklassen för campingbil och inte husbil då de saknar både toa och dusch. Här får vi dock säga husbil för här finns våtrum. I stället har en annan viktig detalj fått stryka på foten. Läs vilken...

Tillverkaren Ahorn är ett familjeföretag som grundades 1991 i tyska Speyer mellan Frankfurt och Stuttgart.

De har därmed precis firat 30 år och företaget är fortfarande kvar i familjen Reichmanns ägo, där sonen till grundaren är nuvarande vd. Ahorn har sedan 2014 alltid byggt sina husbilar och vans på franska Renault.

Ahorn är vanligen byggda på Renault Master och bodelarna byggs på en fabrik i Italien. Vi tittar här närmare på serien Camp Van som byggs på en annan fabrik i Frankrike. Ahorn har två modeller i denna serie som baseras på lilla Renault Trafic.

Dessa två är Camp Van City som släpptes 2019 med en mer traditionell campingbilsinredning utan dusch/toa.

Den var Ahorns första svar på vanlife-trenden och nu till 2022 kom den andra i form av Camp Van Big City som vi ser här.

Förarmiljön i Renault Trafic är mer av personbil än lastbil. Gången mellan stolarna är bred och bra. Ej snurrstolar.
Förarmiljön i Renault Trafic är mer av personbil än lastbil. Gången mellan stolarna är bred och bra. Ej snurrstolar.

Den förstnämnda, Camp Van City, har som sagt en mer traditionell planlösning med soffa som kan fällas ut till säng och ett kök längs bilens vänstra sida – men ingen toalett. Denna typ av campingbilar är vanligast och kan sägas vara en sorts ”daycruiser” för att tala båtspråk. De går också bra att ha som enda bil i hushållet och användas för helgutflykter med lättare matlagning och övernattning.

Nya Camp Van Big City som vi tittar på här går snäppet längre än så. Det handlar om totallängden (5,4 m istället för 4,99 m), men mest intressant är att den har både dusch och toalett.

Därmed har den i vår benämningsskala gått från campingbil till fullfjädrad husbil. Då får mindre viga småbilshatare säga vad de vill, här kan man både bajsa och duscha. Punkt.

Det är inte var dag vi ser en husbil som klarar sig under drömgränserna 2 meter i höjd (nästan) och 6 meter i längd. Med sin längd på 5,4 m och höjd på 2,03 m fixar den många parkeringshus även om det blir 40 cm utstick på längden. När stod du i ett parkeringshus med din husbil senast..?

Den vita lacken på detta exemplar ger än mer intryck av att vara en "äkta husbil". Ahorn har pluggat igen sidofönstren bak vilket gör att man slipper glasets nackdelar. Dels i form av insyn, men framför allt kondens och köldbryggor. Boendekomforten blir helt enkelt bättre utan bilrutor. Det finns alltså vissa nackdelar med att använda en minibuss istället för en transportbil som grund för en campingbil.

Campingbilar är husbilarnas daycruisers om man ska tala båtspråk.

När det gäller denna husbil så har den en totalhöjd på 2 meter och då blir det inte ståhöjd inuti. Därför finns popup-taket som i det här fallet öppnas med den höga delen baktill där kök, toalett och dusch finns. Nu promenerar man sällan runt i en så här liten bil, men nog är det skönt att kunna stå vid köket och laga mat, vilket går alldeles utmärkt här.

Till skillnad från modellsyskonet som har vändbara framstolar så baseras det här bygget på en dubbeldinett som sittgrupp. En fördel med det är att den blir bäddbar, men också att bordet kan göras både större och stadigare samtidigt som köket kan flyttas bak och också byggas större. Nackdelen är förstås att förarhytten inte utnyttjas till själva boendet.

Annars finns det mesta i den här lilla husbilen, till exempel tvålågig spis, viss arbetsyta på köksbänken, köksförvaring och ett kompressorkylskåp på 41 liter.

Uppvärmningen sköts av en Truma 4D dieselpanna, vilket borgar för bra värme. Vattentankarna är förhållandevis stora och bodelen har ett bodelsbatteri placerat längst bak.

Det unika med denna lilla husbil är att den faktiskt har ett badrum med dusch och wc. Väggarna runtom når till brösthöjd så det bästa är att sitta på dasslocket och duscha.
Det unika med denna lilla husbil är att den faktiskt har ett badrum med dusch och wc. Väggarna runtom når till brösthöjd så det bästa är att sitta på dasslocket och duscha.
Istället för snurrbara framstolar har man valt en bäddbar dubbeldinett. ­Under den ena sofflådan finns en dieselvärmare i form av Truma 4D.
Istället för snurrbara framstolar har man valt en bäddbar dubbeldinett. ­Under den ena sofflådan finns en dieselvärmare i form av Truma 4D.

I förarhytten finns USB, 12V och AUX-kontakter och i bodelen finns både 12V och USB-uttag. Matbordet kan tas loss och fästas utvändigt och det enda som drivs av gasol är spisen och då räcker den lilla 6-kilostuben länge.

Annars är isofix-fästen tillval för den som vill ha barnstol. En nackdel är att det inte finns något myggnät till skjutdörren. Det är synd eftersom utemiljön och öppna dörrar är viktig när boendeytan är så här begränsad.

Däremot finns det möjlighet att duscha utomhus genom bakdörren. Vill man duscha inuti bilen så är det bekvämast att sitta på toastolen och duscha.

Inget myggnät och det är synd då öppna dörrar är extra bra i så små bilar.

Det som fått stryka på foten i den här lilla husbilen är en väsentlig sak. Något som säkert kan få många att vända på klacken. Det märks kanske inte vid första anblick och det handlar förstås om bagageutrymmet. Plåtisar och camping­bilar med toalett i aktern har oftast samma brist gemensam. Här finns nästan ingen plats alls för bagage.

Det lilla vinkelköket har faktiskt bra med arbetsytor.
Det lilla vinkelköket har faktiskt bra med arbetsytor.
Kompressorkylen från Isotherm rymmer 41 liter och har inbyggt frysfack.
Kompressorkylen från Isotherm rymmer 41 liter och har inbyggt frysfack.
Det är skönt att kunna stå upp och laga mat.

Campingmöbler, elkabel, hjulkilar och extrakläder får helt enkelt tryckas ned i en sofflåda längre fram och ­mycket får lämnas hemma. Några småfack finns här och var, men de flesta får nog ha med sig en låda eller IKEA-påse att lagra prylar i på duschgolvet.

Bra tillval på denna typen av bil är annars dragkrok och cykelställ. Och kanske finns det smarta bagagelådor att fästa på dragkroken om man skippar cyklarna.

Denna husbils akilleshäl blir tydlig på bilden. Att det annars är en fullt fungerande husbil med toa och dusch är imponerande. Bodelsbatteri och pytteliten skåpförvaring syns på bilden.
Denna husbils akilleshäl blir tydlig på bilden. Att det annars är en fullt fungerande husbil med toa och dusch är imponerande. Bodelsbatteri och pytteliten skåpförvaring syns på bilden.
Ahorn Camp Van Big City (2022)

Basfordon: Renault Trafic
Motor: 2,0 L, 170 hk PS Twin-Turbo diesel, Euro 6D Temp
Växellåda: Manuell 6-växlad
Drivning: Framhjulsdriven
Säkerhetssystem: ABS, ESP, krockkuddar, regn­sensor, ­avbländare m.m.
Totalvikt: 3 040 kg
Tjänstevikt: 2 486 kg
Maxlast: 554 kg
Längd/bredd/höjd: 5 400/1 960/2 030 mm
Uppvärmning: Truma Combi 4D, luftburen värme, dieseldriven
Bränsletank: 80 liter + 20 liter AdBlue
Bäddmått: Popup-tak 184x133 cm, dinette 200x121 cm
Pris: 659 000 kr (grundpris)

Kylskåp: 41 L
Spis: 2
Vatten: 68 L
Gråvatten: 55 L
Bäddar: 4
Bälten: 3 (4)
Air bag: 2
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.


City – variant utan våtrum

Provkörd: Ahorn Camp Van Big City
Rock-n-roll-soffa som fälls ned till dubbelsäng.
Rock-n-roll-soffa som fälls ned till dubbelsäng.

Den som inte anser sig behöva dusch och toa kan välja en mer traditionell planlösning i campingbilskretsar. Köket är då flyttat till väggen bakom föraren och hela bilen upptas av en flyttbar bäddsoffa vilket ger massor av ­förvaring. Bra endabil på så sätt.

Traditionell planlösning för en campingbil.
Traditionell planlösning för en campingbil.
Provkörd: Ahorn Camp Van Big City
Taggar: Husbilar

Tillverkaren Ahorn är ett familjeföretag som grundades 1991 i tyska Speyer mellan Frankfurt och Stuttgart.

De har därmed precis firat 30 år och företaget är fortfarande kvar i familjen Reichmanns ägo, där sonen till grundaren är nuvarande vd. Ahorn har sedan 2014 alltid byggt sina husbilar och vans på franska Renault.

Ahorn är vanligen byggda på Renault Master och bodelarna byggs på en fabrik i Italien. Vi tittar här närmare på serien Camp Van som byggs på en annan fabrik i Frankrike. Ahorn har två modeller i denna serie som baseras på lilla Renault Trafic.

Dessa två är Camp Van City som släpptes 2019 med en mer trad

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.