Bild
Nästa artikel
Provkörd: Carado A132

Provkörd: Carado A132

Husbilar

Med bara 6 meters totallängd är det imponerande vad som ryms i en alkovbil. Fyra fasta bäddar, bra dusch och garderob samt cykelgarage. Allt till ett grundpris under 600 000 kr!

Sommaren 2020 lanserades alkovhusbilen Carado A 132 som är en fyrbäddad husbil som mäter under sex meter i totallängd. Det gör att modellen är ­smidig att parkera både i städer och utanför köp­centrum men också att den klarar längd­gränsen på sex meter för ­billigare färd på vissa färjor och broar. Nu har många också en höjdgräns på två meter och det klarar den dock inte eftersom den är 3,14 meter hög.

Carado A 132 är en kort och hög husbil men under vår testsväng störs vi inte av det när det gäller köregenskaperna. A 132 har inte bara hög takhöjd utan också ett högt placerat golv då den är byggd på Fiat Ducatos höga originalchassi. Det ger ett högt insteg och en utvändig trappa med två trappsteg till entrén.

En fördel med originalchassit är att det på lastbilsmässigt vis är mycket vridstyvt med sina dubbla chassibalkar ovanpå varandra (se bild). Gasolfacket sitter på bilens vänstra sida intill bakre hjulaxeln, facket sitter aningen högt och har en decimeterhög tröskel så det blir rejäla marklyft när tuberna ska bytas. En utdragbar släde vore inte så dumt…

Ducato originalchassi är högt men vridstyvt. Mellan balkarna finns bra plats för gråvattentanken. Stel bakaxel och bladfjädring.
Ducato originalchassi är högt men vridstyvt. Mellan balkarna finns bra plats för gråvattentanken. Stel bakaxel och bladfjädring.
Höjdskillnader på golvet kan göra det svårstuvat, men flyttbara lastöglor finns, bra!
Höjdskillnader på golvet kan göra det svårstuvat, men flyttbara lastöglor finns, bra!
Gasolfacket sitter lite högt och har även en tröskel som gör det lite kämpigt med flaskbyten.
Gasolfacket sitter lite högt och har även en tröskel som gör det lite kämpigt med flaskbyten.
Lucka till garaget även på ­vänster sida. Framför syns luckan till gasolen och längre fram luckan till toatömningen.
Lucka till garaget även på ­vänster sida. Framför syns luckan till gasolen och längre fram luckan till toatömningen.

Garaget är smalt men rymmer trots allt en cykel och här finns både lastöglor och belysning som standard. En annan fördel med garageutrymmet är att det finns dubbla lastluckor och att lasttröskeln är låg. Golvet är dessutom klätt med slittålig plastmatta. Det ryms som sagt en cykel i garaget men testbilen är dessutom försedd med cykelställ för tre cyklar på bakstammen.

På tal om bakstam så ser den modern ut och ytterskalet är gjort av glasfiberförstärkt plast (GFK) som ger motståndskraft mot till exempel grusstänk. Även taket är gjort av samma hagelbeständiga material på Carados husbilar. Sidoväggarnas yttre skikt består av slät aluminiumplåt som ihop med ramfönster (tillval) ger en väldigt slät och modern design ihop med diskreta dekaler. Tak- och väggtjockleken är 34 mm medan golvet är 41 mm och Carado ger sju års täthets­garanti och två års nybilsgaranti.

"Sängarna mäter 210 cm på längden så det är en bra husbil för långa familjer."

Innanför entrén är golvet plant då trappan som sagt är utvändigt placerad.

Direkt till höger innanför ­entrén har alkovstegen en hängare och spontant ger det idén att använda stegen som hängare för ytterkläder. Det finns också två klädkrokar på insidan av entrédörren.

Alkovutrymmet har ett sidofönster vilket gör det enkelt att vädra och myskänslan ökar med utsikt både mot bodel och ­genom fönstret mot markis­sidan av husbilen.

I alkoven finns också värme­utblås så att den kan hållas varm och kondensfri. Den luftburna värmen kommer för övrigt från en Truma Combi 6E som drivs av gasol.

Takhöjden i alkovutrymmet är 72 cm och sängen mäter 160 cm på bredden och 210 cm på längden. Detta är alltså en lämplig plats även för långa personer. En annan fördel med utformningen av alkoven är att sängbotten kan höjas så att passagen till förarhytten blir lättare. Ett säkerhetsnät ger fallskydd och läslampor höjer mysstämningen liksom draperiet för avskärmning.

Sittgruppen med ­vändbara framstolar är rätt ovanlig i alkovbilar men desto vanligare i halvintegrerade husbilar. Vanligast på alkovbilar är två motstående soffor och en förarhytt utan snurrstolar. Här i denna korta husbil sparar det dock viktiga decimetrar i bodelen. Ovanför soffan finns ett rymligt överskåp och mot toaväggen sitter en tv på ett utdragbart stativ.

Köket är kompakt, nästan lika kompakt som i en ­plåtis men bara nästan, och det har ett golvplacerat kylskåp från ­Thetford på 113 liter med ­inbyggt frysfack.

En ensam utdragslåda för bestick finns och under den ett skafferiskåp för köksredskap, kastruller och Bintjepåsen.

Lättare föremål som ­melaminservisen och müsli­paketet kan förvaras i det rymliga köks­överskåpet som både har ­mellanvägg och hyllplan.

På undersidan av överskåpet finns en LED-skena och på ­väggen intill diskhon finns ett par krokar för kökshanddukar och grytunderlägg. Köket är kort sagt kompakt men ­funktionellt och den trelågiga spisen har glaslock som ger lite extra avställningsyta vid behov.

Trivsam bodel med tyger och dekorer åt det strama och sparsamma hållet. Stort överskåp i köket och tre lådor.
Trivsam bodel med tyger och dekorer åt det strama och sparsamma hållet. Stort överskåp i köket och tre lådor.
Sittgrupp med vändbara framstolar är ovanligare i alkover men det sparar en hel del plats jämfört med dubbeldinetter.
Sittgrupp med vändbara framstolar är ovanligare i alkover men det sparar en hel del plats jämfört med dubbeldinetter.
Överskåpet i köket är mycket rymligt och har både hyllplan och mellanvägg. Här syns luftröret till värmen i alkoven.
Överskåpet i köket är mycket rymligt och har både hyllplan och mellanvägg. Här syns luftröret till värmen i alkoven.
Golvkylen rymmer 113 liter inklusive det inbyggda frysfacket. Besticklåda med plastinsats underlättar förvaring av bestick.
Golvkylen rymmer 113 liter inklusive det inbyggda frysfacket. Besticklåda med plastinsats underlättar förvaring av bestick.
Till vänster: Köket är kompakt men har arbetsytor runt diskho och spis.Till höger: Lyxigt med så pass stor ­garderob i en så liten husbil!
Till vänster: Köket är kompakt men har arbetsytor runt diskho och spis.Till höger: Lyxigt med så pass stor ­garderob i en så liten husbil!

PLUS: Praktisk. Fördelaktigt pris. Bäddar på 210 cm passar långa familjer. 4 fasta ­bäddar plus garage. Totallängd under 6 m!

MINUS: Hög totalhöjd med sin alkov och även högt ­originalchassi ger högt insteg och hög tyngdpunkt jämfört med halv­integrerade syskon.

Toalettutrymmet är också kompakt men praktiskt med sin vikvägg där handfat/spegel viks undan och bildar en fullstor duschkabin. Spärren som håller vikväggen är dock vass och plastig och kunde utformas ­snyggare. Den spärren och vikväggen har faktiskt sett likadan ut i 10–15 år i den här typen av badrum från Hymerkoncernen så nog är en ­modernisering av denna detalj högst ­välkommen…

Badrummet fungerar annars utmärkt med tanke på sin begränsade yta. Handfatet är fäst i vikväggen så det finns med andra ord ingen förvaringskommod under för toalettpapper och dylikt. Det är också begränsat med avlastning på handfatet och i duschen finns inga hyllor för tvål och schampo.

Däremot finns ett badrumsskåp med flera hyllplan och i taket finns en nedfällbar klädstång samt en öppningsbar taklucka. Ett par krokar för handdukar finns också på den ”torra sidans” trävägg ovanför toastolen.

Badrummet har en vikvägg som fäller undan handfatet åt sidan. Ingen kommod under handfatet men väl några hyllplan intill.
Badrummet har en vikvägg som fäller undan handfatet åt sidan. Ingen kommod under handfatet men väl några hyllplan intill.
Vikväggen har sett likadan ut sedan urminnes tider och nu är det dags att slopa den vassa plastspärren så man slipper skära sig.
Vikväggen har sett likadan ut sedan urminnes tider och nu är det dags att slopa den vassa plastspärren så man slipper skära sig.
Taklucka och handduksstång i taket men ingen hylla för tvål.
Taklucka och handduksstång i taket men ingen hylla för tvål.
På "torra" sidan om vikväggen finns både hyllplan och krokar.
På "torra" sidan om vikväggen finns både hyllplan och krokar.

Det blir dags att kliva ur våtutrymmet och inspektera sovavdelningen längst bak i denna sexmetersbil.

Men först stannar vi till vid en garderob som imponerar med både galgstång och hyllplan. Inte dåligt i en så liten husbil! Men det tar inte stopp där utan det finns också en hel del förvaring under sängen som nås inifrån. (Ska man gnälla på ­något hade vi gärna sett en lucka till garaget också.)

Sängbotten är lätt att lyfta upp tack vare gasdämpare och här inne finns också säkringar för landströmmen, samt huvudbrytare. (Uttaget sitter på markissidan.)

Sängen är tvärställd och det betyder att den är väldigt bra för långa personer med sina 210 cm. På bredden mäter den 140 cm och är därmed lite smalare än alkovsängen. Annars påminner känslan i denna bädd om just en alkovsäng, en skillnad är dock raden med överskåp och ett aningen större sovrumsfönster.

På tal om överskåp så är alla förvaringsskåp i Carado försedda med en bakvägg som ger ventilation vilket är viktigt för bästa värmekomfort. Spill­vattentanken är dessutom uppvärmd och isolerad så det går att tillbringa en vinterhelg i denna husbil om man inte är alltför krävande.

För barnen så finns två sittplatser med Isofix-fästen i bilen och som standard hittar vi ett antal kontaktuttag på ­strategiska platser i bodelen. Alla madrasser har avtagbara och tvättbara madrassöverdrag och de vilar på ribbotten som ger god ventilation.

"Generellt så har alkover många fördelar om man är fyra resenärer. "

Vem ska då köpa en husbil som Carado A 132. Det första svaret är kanske uthyrnings­firmor då fabrikatet är välkänt för sin slittålighet men det är också en enkel och lämplig husbil för nybörjare.

Annars passar den perfekt för tvåbarnsfamiljen som vill ha en smidig husbil till vettigt pris. En del kanske funderar på halvintegrerat med nedfällbar taksäng istället, men då är i många fall en alkov ­faktiskt bättre.

Kanske valet står mellan ­halvintegrerade Carado T 334 (fyra bäddplatser) och den testade alkoven A 132. Då finns flera fördelar med alkovbilen A 132 som är både kortare och billigare samtidigt som den rentav känns luftigare i bodelen, trots att den är mindre.

Generellt så har alkover många fördelar om man är fyra resenärer. Här finns två fasta dubbelsängar som inte behöver hissas, bäddas eller blockera sittgruppen. En annan fördel är den generösa tak­höjden i sittgruppen och därmed rejäla överskåp vilket ger mer förvaringsyta.

Alkoven är dessutom perfekt för slarvpellar som vill slänga av sig jackor och annat krafs när man står uppställd på ­ställplatsen.

Testbilen har Fiats chassipaket med silvergrå ventilgaller (vars ljushet tyvärr reflekteras i vindrutan) samt extra krom och läder.
Testbilen har Fiats chassipaket med silvergrå ventilgaller (vars ljushet tyvärr reflekteras i vindrutan) samt extra krom och läder.
Alkov och förarhytt stängs av med tyggardiner.
Alkov och förarhytt stängs av med tyggardiner.
Alkovsängen är uppfällbar och nät skyddar sömngångare.
Alkovsängen är uppfällbar och nät skyddar sömngångare.
Ombonad tvärställd akterbädd med läs- och myslampor. Fönster finns vid fotsidan.
Ombonad tvärställd akterbädd med läs- och myslampor. Fönster finns vid fotsidan.
Lyfter man aktersängens ribbotten kommer man åt ännu mer förvaring. Förutom galgstång finns hyllplan.
Lyfter man aktersängens ribbotten kommer man åt ännu mer förvaring. Förutom galgstång finns hyllplan.
Enkel manöverpanel för el och vattentankar. Trumas panel till värmepannan känner vi igen. Förberedd för iNet med appstyrning.
Enkel manöverpanel för el och vattentankar. Trumas panel till värmepannan känner vi igen. Förberedd för iNet med appstyrning.

En halvintegrerad husbil med nedfällbar taksäng har egentligen bara en fördel, och det är den smidigare karossen. Just detta är alkovhusbilens ­akilleshäl. Och visst ger det mer luftmotstånd och bränsleåtgång men i övrigt är alkovhusbilen en vinnare i alla ronder, åtminstone för tvåbarnsfamiljen.

Särskilt med tanke på att A 132 bara är sex meter lång. Jämför gärna med en plåtis på sex meter så blir skillnaden ­total i fråga om rymdkänsla. Man kommer helt enkelt ­närmare rymden i en alkov!

Carado A 132 (2020)

Basfordon: Fiat Ducato, ­originalchassi med hög ram
Motor: Fiat Ducato, 2,3 Multijet, t120 hk, EURO 6
Växellåda: 6 vxl manuell
Drivning: Framhjulsdriven
Säkerhetssystem: ­ABS-­bromsar, airbag förare, EBD, ESP-traction+, ESC inkl. ASR och hill holder
Totalvikt: 3 500 kg Tjänstevikt: 2 837 kg
Maxlast: 663 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 5 950/2 320/3 140 mm
Axelavstånd: 3 450 mm
Takhöjd inne: 1 950 mm
Isoleringstjocklek: Golv/vägg/tak 41/34/34 mm
Uppvärmning: Truma ­Combi 6E, luftburen värme
Bränsletank: 75 liter
Bäddmått: bak 210x140/130 cm, alkovsäng 210x160 cm
Pris testad bil: 668 000 kr
Grundpris årsmodell 2021: 576 000 kr  

Övrigt: Testbilen är utrustad med ”Basic-Paket” som väger 22 kg och är standard i ­Sverige, där ingår eluttag i garage, pilotstolar i enhetlig klädsel, spegel med indirekt belysning, takluckor. Standard i Sverige är också ”Chassi-paket” som väger 25 kg med manuell ac, passagerar­airbag, farthållare, höjdställbar passagerarstol, radioförberedelse m.m. Testbilen är dessutom utrustad med ”Chassi komfort-paket” som väger 10 kg och kostar 17 600 kr. Där ingår 16 ”alu­fälgar, ratt- och växelspak i läder, instrument med kromfärgade detaljer, LED varselljus, svarta detaljer i fronten. Testbilen har också 140 hk motor samt 9-stegad automatlåda.

Provkörd: Carado A132
Taggar: Husbilar, Carado

Sommaren 2020 lanserades alkovhusbilen Carado A 132 som är en fyrbäddad husbil som mäter under sex meter i totallängd. Det gör att modellen är ­smidig att parkera både i städer och utanför köp­centrum men också att den klarar längd­gränsen på sex meter för ­billigare färd på vissa färjor och broar. Nu har många också en höjdgräns på två meter och det klarar den dock inte eftersom den är 3,14 meter hög.

Carado A 132 är en kort och hög husbil men under vår testsväng störs vi inte av det när det gäller köregenskaperna. A 132 har inte bara hög takhöjd utan också ett högt placerat golv då den är byggd på Fiat Ducatos höga originalchass

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

”Provkörd” innebär ett första subjektivt intryck där vi tittar på fritidsfordonet en kort period.
 

”Snabbkoll” innebär att vi kikar runt i fordonet men inte provkör det.

 

Provkörd: Carado A132

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.