Bild
Nästa artikel
Provkörd: Pössl 2Win S Plus 600

Provkörd: Pössl 2Win S Plus 600

Husbilar

I trettio års tid har tyska Pössl byggt husbilar som lämpar sig för den aktive resenären som värdesätter ett kompakt boende med småbilscharm. Pössl 2Win S Plus är en modern camper som funkar utmärkt både i  Sverige och på kontinenten. Med popup blir den ännu rymligare.

Tack vare påbyggnaden är Pössl 2Win S Plus en rymlig van även om den bara mäter 599 cm på utsidan. 

Genom att höja taket får ytterligare två sovandes plats och öppningen ger full ståhöjd vid sittgruppen också för den som är lite längre. 

Det innebär att fyra vuxna sover bekvämt även om soffan för passagerarna bak inte riktigt håller måttet. Men det gäller inte bara Pössl utan är en brist i nästan hela plåtissegmentet. 

Att man inte väljer bättre stolar med möjlighet att sära lite på från varandra är synd, i synnerhet när många väljer att resa flera även i en plåtis ökar markant.

För små barn fungerar sittgruppen utmärkt, men två vuxna får knappast plats bredvid varandra. Åtminstone inte om man ska kunna sitta bekvämt och åka långväga. 

Även om man bara planerar att åka två i husbilen kan det vara smart att välja en plåtis med popup då den luftiga tak­konstruktionen med tältduk är en utmärkt ”sommarbädd”. 

Till skillnad mot många andra tillverkare har Pössl valt att behålla den främre takluckan vilket ger en god luftcirkulation även när popupen är stängd. 

Dessutom sitter påbyggnaden så långt fram att man enkelt kan skruva på en takmonterad luftkonditionering som får plats bakom det öppningsbara taket. 

I Tyskland finns det särskilda takräcken som går att montera bakom popupen där man kan skruva fast ett par lådor eller utrustning som inte ryms på insidan. Med en stege på ena bakdörren kommer man lätt upp på taket för att lasta och lossa utrustning, men det är som sagt inget som ingår i standardutrustningen utan sådant som går att beställa från tredje part i Tyskland. 

Den ljusa interiören känns inbjudande och genomarbetad. Tack vare popup-taket blir det extra högt vid sittgruppen och god ventilation.
Den ljusa interiören känns inbjudande och genomarbetad. Tack vare popup-taket blir det extra högt vid sittgruppen och god ventilation.
Bordet vid sittgruppen är stabilt med ett teleskopben i mitten.
Bordet vid sittgruppen är stabilt med ett teleskopben i mitten.
Lastutrymmet under sängen är stort och rymmer stolar, bord och ett par små fällbara cyklar. Tänk bara på lastvikten.
Lastutrymmet under sängen är stort och rymmer stolar, bord och ett par små fällbara cyklar. Tänk bara på lastvikten.

Den stora sidodörren ger en generös in- och utpassering och god ventilation. Om man dessutom öppnar takluckan så uppstår ett behagligt drag som passar utmärkt under varma dagar då man står still eller bara stannar på en rastplats längs vägen. 

Pössl har valt att montera en elektrisk hjälpstängning av skjutdörren (softlock) som stänger den nästan ljudlöst vilket är mycket uppskattat. 

Dessutom sitter kylskåpet från Dometic precis innanför dörren vilket gör att man kan öppna och stänga det både från utsidan och insidan. Det gör utomhusmatlagningen betydligt enklare då man inte behöver kliva in i bilen för att nå ­kylskåpet.

Från favoritplatsen i skjutdörrsöppningen kan man enkelt nå kylskåpet och ta en kall dricka eller en glasspinne i frysfacket. Eftersom kylskåpet är monterat vid entrén finns det gott om plats längre in i ­husbilen där Pössl byggt tre stora kökslådor.

Dessutom ger den fasta väggen bakom skjutdörren ett bra vindskydd och man kan laga mat med skjutdörren vidöppen utan att störas av vinddraget som vanligtvis sänker gasol­lågornas effekt markant. 

Längst bak i bilen ger den högbyggda sängen gott om lastutrymme undertill och den takmonterade hyll- och skåpkonstruktionen rikligt med packutrymme längs sidorna. 

Istället för att använda en utrymmeskrävande stege för att komma upp i sängen har Pössl gjort ett smidigt fotsteg som hakas i lastsäkringsluckan som förhindrar att lasten kan glida in i husbilen under färd. 

Dessutom gör lastluckan att man kommer in i lastutrymmet inifrån bilen. Längst fram under sängen på den vänstra sidan i körriktningen finns ett stort utrymme bakom en lucka där man kan förvara allehanda förstärkningskläder eller annat som behöver nås från bodelen. 

Jag gillar framförallt möjligheten att kunna förvara skafferivaror och extrakläder här, exempelvis regnkläder och vandringsskor som kan vara smart att ha lättillgängliga vid ett plötsligt regnfall. 

På den högra sidan under sängen i färdriktningen är färskvattentanken monterad och på den vänstra sidan gasoltuberna. Jodå, det får enkelt plats två stycken PC10-tuber (komposit) i avsett utrymme som man ­behändigt når från bakdörren. 

Till skillnad från i många andra plåtisar som helt saknar utblås för varmluft längst bak i bilen har Pössl integrerat ett behagligt utblås mitt mellan sängen och bakdörrarna. 

Det garanterar varma nätter längst bak i husbilen och gör att man slipper frysa när temperaturen sjunker. 

Hög mysfaktor är det i alla fall och möjligheten till vädring är det inget fel på.
Hög mysfaktor är det i alla fall och möjligheten till vädring är det inget fel på.
Genom att öppna popupen i fronten får man en god ventilation som även når ner i resten av bilen.
Genom att öppna popupen i fronten får man en god ventilation som även når ner i resten av bilen.
Den medföljande stegen gör det lättare att ta sig upp genom taket till popup-sängen. På plan två sover man som en prinsessa!
Den medföljande stegen gör det lättare att ta sig upp genom taket till popup-sängen. På plan två sover man som en prinsessa!
En takmonterad AC ryms bakom det uppfällbara popup-taket.

Det kombinerade toalett- och duschutrymmet på den vänstra sidan framför sängen har en bred dörr som öppnas i framkant. 

Den breda dörren gör det enkelt att komma in och ut ur badrummet, men till skillnad mot en skjutdörr tar dörren mycket plats, i synnerhet om någon lagar mat och står vid spisen precis utanför. 

Den ljusa träimitationen ger ett modernt och fräscht intryck, något som går igen också på toaletten. Själva toastolen sitter mot den bakre väggen med duschen precis framför. 

Eftersom det helgjutna duschgolvet i plast är nersänkt i badrumsgolvet finns en iläggsskiva som man behändigt lägger över hålet som ger samma nivå i hela badrummet. 

Det finns en stor spegel mot den bakre väggen och gott om öppna hyllor. Det öppningsbara fönstret ger dessutom god ventilation och badrummet känns betydligt rymligare än vad det egentligen är. 

Tack vare kylskåps­placeringen vid entrén saknas den vanligtvis dominerande fullhöjdsgarderoben mellan kök och sovrumsutrymme (ofta ovanpå ett kylskåp) och istället möts man av en öppen plan­lösning och en ljus miljö. 

Jag tycker att bordet vid ­sittgruppen är något mer stabilt än i många konkurrenter och teleskopbenet känns mer ­kraftfullt än vikbara alternativ. Genom att haka av bordet och fästa det i höjd med soffgruppen kan man bädda upp med en femte säng vilket kan vara smart om man har barn som nattgäster.

Extrasängen gör dock att det är svårt att ta sig både i och ur husbilen eftersom denna hamnar mitt i entrén.

Provkörd: Pössl 2Win S Plus 600
Toalett- och duschutrymmet har två speglar samt fönster.
Toalett- och duschutrymmet har två speglar samt fönster.
Från dörröppningen når man ­kylskåpet på köksmodulens gavel.
Från dörröppningen når man ­kylskåpet på köksmodulens gavel.

Med popupen uppfälld klättrar man upp genom takluckan med hjälp av den stabila tvådelade stegen. Den ena delen förs bestämt ner i den andra och spänns fast med två knäppen innan stegen tas in i bilen och hakas fast i två öglor där krokarna i toppen garanterar att den inte glider i sidled. 

Popupen sluttar bakåt i ovankant och har mest utrymme i framkant precis bakom luckan upp genom taket. Man kan enkelt öppna upp tältdelen i fronten och välja att ha helöppet eller ha myggnätet stängt. 

På den högra sidan i färdriktningen finns ett plastfönster (ej öppningsbart) och på den vänstra sidan ett öppningsbart fönster som man kan välja att ha helöppet eller med myggnät. Genom att öppna popupen både i fronten och på sidan får man en god ventilation i sovutrymmet. 

Bakom ratten känns Pössl 2Win S Plus i Citroënversionen pigg trots att den bara har 140 hästar. Vår testade bil är manuellt växlad och i jämförelse med Fiats gamla automatlåda kan man hålla i växlarna längre vilket gör att bilen kommer upp i hastighet snabbare än med automat. 

Det är god sikt åt alla håll utöver i döda vinkeln på den vänstra sidan om bilen. 

Normalt kan man kasta en blick över axeln genom fönstret vid sittgruppen, men tack vare den breda stolpen och gardin­erna vid soffan är det svårt att få någon riktig översyn annat än i backspegeln. Det finns alltså skäl att vara extra försiktig vid omkörning. 

Framdörrarna går att öppna i det närmaste 90 grader vilket gör det enkelt att kliva i och ur.
Framdörrarna går att öppna i det närmaste 90 grader vilket gör det enkelt att kliva i och ur.
Stegen upp är tvådelad och sätts ihop med spännen.
Stegen upp är tvådelad och sätts ihop med spännen.
LED-dioderna i golvsockeln ger kvällsljus som leder vägen.
LED-dioderna i golvsockeln ger kvällsljus som leder vägen.

Utvändigt är bilen i Citroënversionen av klassisk Jumperstil med rena former och svarta detaljer i plast. 

Popupkonstruktionen bygger inte mer på höjden än en vanlig klimatanläggning och bilen är stilren och snygg. 

Det enda minusbetyget är att duschen kan utformas bättre med rejäla plastväggar istället för draperi. Sedan har vi de utanpåliggande fönstren istället för ramfönster, alltså de som är infällda i fönsterkarmen och som ger en plan yta. 

De utanpåliggande kan rätt enkelt brytas upp med bara handkraft och fyra plasthakar står inte emot länge när någon tar i och bryter. 

Planlösningen uppfattas som öppen tack vare kylskåpets placering och att det saknas en fullhöjdsgarderob ­mellan kök och säng.
Planlösningen uppfattas som öppen tack vare kylskåpets placering och att det saknas en fullhöjdsgarderob ­mellan kök och säng.
Placeringen längst bak på bänken ger bra vindskydd för spisen om dörren står vidöppen.
Placeringen längst bak på bänken ger bra vindskydd för spisen om dörren står vidöppen.
Utanpåliggande fönster är enklare att bryta upp. Pössl ­erbjuder även ramfönster infällda i karmen som försvårar inbrott.
Utanpåliggande fönster är enklare att bryta upp. Pössl ­erbjuder även ramfönster infällda i karmen som försvårar inbrott.
Provkörd: Pössl 2Win S Plus 600
Pössl 2Win S Plus 600, popup-tak (2021)

Basfordon: Citroën Jumper. 
Motor: 140 HDI 2.2 BlueHDI 
Växellåda: 6 vxl manuell. 
Drivning: Framhjulsdriven. 
Säkerhetssystem: ABS--bromsar, ESP (elektronisk -stabilitetskontroll) och ASR (antispinnfunktion) + hillholder. 
Totalvikt: 3 500 kg. 
Tjänstevikt: 2 920 kg 
Maxlast: 580 kg (samma modell utan totalviktshöjning - 3300 kg i totalvikt - får i grund-utförandet enbart lasta 380 kg). 
Längd/bredd/höjd: 599 cm/205 cm/258 cm. 
Axelavstånd: 4 035 mm. 
Isoleringsmaterial: Styrofoam. 
Uppvärmning: Truma Combi 4. 
Bränsletank: 90 liter. 
Bäddmått: bak 196x155 cm, popup 205x140 cm 
Övrigt: Den testade bilen är utrustad med totalviktsökning, -All-In-Paket (90 liters dieseltank, laddbooster, inställbara speglar, höjdjusterbar sits, AC i hytt, reservhjul, ESP, ASR och Hill holder), dubbel bladfjäder på bak-axeln, speciallackad ko-fångare, anpassad klädsel, Softlock -dörrstängning, popuptak, markis och radio med handsfree. 
Pris testad bil: 709 777 kr (grundpris 564 524 kronor). 

Plus: Bra kylskåp som kan nås både inifrån och utifrån. Bra lastutrymme under sängen bak. Mysigt med popup-tak.

Minus: Utanpåliggande "husvagnsfönster" är inte lika bra som ramfönster. Duschdraperi och inte plastväggar.

Tack vare påbyggnaden är Pössl 2Win S Plus en rymlig van även om den bara mäter 599 cm på utsidan. 

Genom att höja taket får ytterligare två sovandes plats och öppningen ger full ståhöjd vid sittgruppen också för den som är lite längre. 

Det innebär att fyra vuxna sover bekvämt även om soffan för passagerarna bak inte riktigt håller måttet. Men det gäller inte bara Pössl utan är en brist i nästan hela plåtissegmentet. 

Att man inte väljer bättre stolar med möjlighet att sära lite på från varandra är synd, i synnerhet när många väljer att resa flera även i en plåtis ökar markant.

För små barn fungerar sittgruppen utmärkt, men t

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.