Bild
Nästa artikel
Provkörd: Sun Living C 65L

Provkörd: Sun Living C 65L

Husbilar

Vi har provkört Sun Livings nya och smalare C-serie, långbäddade C 65SL. En bil vars mått passar lika bra på villauppfarten som i en trång italiensk stad.

Sun Living byggs av Adria i Slovenien och varumärket är deras så kallade instegsmärke som därmed är lägre prissatt och enklare utrustat än storasyskonet.

Till 2022 finns fyra serier, V-seriens plåtisar, A-seriens alkover och S-seriens halvintegrerade bilar med normalbred bodel och så nu då, nya C-serien med smalare bodel. Närmare bestämt är S-seriens bodel 2,32 meter bred medan C-serien är 2,12 meter bred. Det är 2 dm som gör skillnad både invändigt och utvändigt.

Själva Fiathytten är 2,05 m bred så övergången till bodelen är snyggare och ger samtidigt mindre luftmotstånd. C-serien är helt enkelt byggd för den som prioriterar smidiga köregenskaper för att ta sig längre in i trånga italienska smågränder. Nu ska det dock nämnas att C 65SL är decimetern längre än syskonet S 65SL och längre är också bäddarna om man jämför med S-serien vilket, jag strax återkommer till.

Enkel och rak dörr utan fönster men med textil­klädsel på insidan som ger viss ljuddämpning. Enkel förvaring med krokar och snoddar på ­dörren. Myggnät ingår som standard.
Enkel och rak dörr utan fönster men med textil­klädsel på insidan som ger viss ljuddämpning. Enkel förvaring med krokar och snoddar på ­dörren. Myggnät ingår som standard.

Jag startar från Sun Livings svenska huvudkontor i Tenhult, söder om Jönköping.
Körmässigt imponerar C 65SL redan i första fartguppen och korsningarna och det som överraskar mig mest är tystnaden i bodelen. Inget störande oljud från möbler och luckor vilket kan låta självklart i en ny husbil, men faktum är att skrammel är vanligt i billigare ­husbilar med tunnare ­snickerier.

Här verkar dock bodelen väl ihopsatt och med ljuddämpande kläder och packning i skåp och lådor blir det troligen ännu tystare.

Positivt körintryck nummer två kommer från chassit och nya Fiat Ducato av årsmodell 2022, där den mysiga elektroniska servostyrningen ger bättre styrkänsla än 2021-årsmodell. Förarmiljön med luftutblås och instrument har ett nytt utseende och sidodörrarna är också uppdaterade. Den nya ratten med fler användarvänliga knappar för farthållare och ljudanläggning är långt mer sofistikerad än förut. Jag välkomnar också att man nu kan ställa in digital hastighetsangivelse mitt i mätarhuset. Det som ska visas får man ställa in själv och det går också att välja mellan förbrukning i realtid, snittfart och en del annat.

Färden fortsätter längs en kurvig landsväg och här trivs Sun Living C 65SL utmärkt. Att C 65SL är smal (och rätt lång) märks också vid landsvägskörningen. Lågt vindbrus och troligen lågt luftmotstånd ger troligen mindre dieselförbrukning än bredaxlade syskon har.

Syskonet i S-serien (S 65SL) har exakt 1 dm bredare bodelsutstick på vardera sida. Den är alltså inte bara två decimeter bredare utan också högre med en klart bulligare "keps" ovanför hytten. Också här har kompaktare C 65SL en trolig fördel vad gäller vindbrus och luftmotstånd.

Testbilen hamnar kör- och måttmässigt mitt mellan de trängre plåtisarna i V-serien och den bredare S-serien.

Det ska bli intressant att se vad 2 dm gör med boendemiljön. Jag tar mig tillbaka till Tenhult och ett villaområde och passerar flera uppfarter där det redan står husbilar. En villauppfart är en vanlig livsmiljö för en husbil, åtminstone dess lediga tid när den inte arbetar sig från ställplats till ställplats.

Därför känns detta som helt rätt miljö för bodelsgenomgång och fotografering!

Nya Fiat Ducato 2022 är ett lyft i husbilsvärlden. Bra ratt och instrument, men bäst är kanske den elektroniska styrservon ihop med lite miljövänligare egenskaper som AdBlue.
Nya Fiat Ducato 2022 är ett lyft i husbilsvärlden. Bra ratt och instrument, men bäst är kanske den elektroniska styrservon ihop med lite miljövänligare egenskaper som AdBlue.

Utvändigt går bilen helt övervägande i vitt med några diskreta färgfält. Vita är också skärmkanter och stötfångare på själva Fiathytten. Det går annars att beställa C-serien med silverfärgad hytt medan bodelen alltid är vit. Ducato har halogenstrålkastare och på denna modell sitter 16 tums lättmetallfälgar (tillval). Dessa fälgar har för övrigt aningen olika mönster beroende på om växellådan är manuell eller automatisk.

Dieseltanken är på 75 liter och AdBlue på 15 liter. Elkontakt, vattenpåfyllning och toatömning är alla placerade på bilens vänstra sida i färdriktningen. Gråvattentanken rymmer 85 liter och den töms via ett rör vid bilens bakhjul vilket gör det lätt att sikta när "blåsan" ska tömmas. Gråvattentanken är också isolerad och uppvärmd. Färskvattentanken å sin sida rymmer 140 liter.

Garaget klarar 150 kilo och har två lika stora luckor och plana väggar. Alltså ingen förvaring för småprylar här inne, men fördelen med plana väggar är att cyklar och annan bråte inte hakar fast i väggens ojämnheter vid lastning. Jo förresten, det finns ett par "hålrum" där man kan klämma in lite smågrejer. I garagegolvet finns också en tömningsventil och ett antal lastöglor.

Bakre hörnet i garaget är smart utformat och består av något som Sun Living kallar Power Tower. Det är en plastkonsol med uttag för både 230V och 12V samt förvaring av exempelvis en laddkabel till elcykeln.

Sittgrupp med snurrbara framstolar, tvåsitssoffa och gästpall. Panoramafönster i taket ger ljus och rymd.
Sittgrupp med snurrbara framstolar, tvåsitssoffa och gästpall. Panoramafönster i taket ger ljus och rymd.
Överskåpen är raka och stilrena med ergonomiska handtag och på undersidan finns flyttbara USB-uttag och lampor på skena.
Överskåpen är raka och stilrena med ergonomiska handtag och på undersidan finns flyttbara USB-uttag och lampor på skena.
Gästbänken till vänster kan fällas in. C-seriens smalare bodel märks mest när jag hoppar direkt från normalbreda S-serien.
Gästbänken till vänster kan fällas in. C-seriens smalare bodel märks mest när jag hoppar direkt från normalbreda S-serien.
Skåpet mellan hytt och entré har en skoförvaring i botten men också en garderob plus en finurlig utdragbar gäst- eller fotpall.
Skåpet mellan hytt och entré har en skoförvaring i botten men också en garderob plus en finurlig utdragbar gäst- eller fotpall.
Sun Living byggs av Adria och är deras instegsvarumärke med billigare och enklare utrustade husbilar.
Sun Living byggs av Adria och är deras instegsvarumärke med billigare och enklare utrustade husbilar.

Entrédörren är enkelt utformad utan fönster och skräptunna, men den har lite mjuk och ljuddämpande textilstoppning på insidan och två klädkrokar högt upp, plus några elastiska band där vantar och hundkoppel kan kramas fast. Myggnät ingår också.

Innanför entrén möts man av en enkelt avskalad och samtidigt stilren inredning med raka linjer. Till höger om entrén finns för ovanlighetens skull en skåpsektion med garderob. I botten dessutom en lämplig skoförvaring. Det här skåpet har också en finurlig utdragbar fotpall som även funkar som sittplats till en gäst på kortvarigt besök. Sun Living kallar denna sittplats för Hide Away då den inte tar något utrymme alls när den är infälld.

Smarta flyttbara lampor och USB-uttag på skenor vid överskåpen.

Sittgruppen omges av träfärgade överskåp utan krusiduller med ergonomiskt följsamma luckhandtag. Under dem finns smarta flyttbara lampor på skenor och även USB-uttag.
C 65SL finns med två klädselval, först grå/svarta Ross som sitter i testbilen och sedan den lite mörkare varianten Monica. Båda klädslarna är sydda i vattenavvisande textil med inslag av konstläder.

Tvåsitssoffan har trekantsformade svankstöd som ger en bekvämare sittställning. Väl dold vid de sittandes knäveck finns också två USB-uttag plus 230V-uttag.

Förarhytten har inga inbyggda mörkläggningsjalusier utan ett enklare draperi som fästs med tryckknappar. Ett draperi av denna enkla sort har dock fördelen i att det isolerar bättre mot hyttkyla, även om detta inte är en utpräglad vintebil.

Garage med lastöglor, plana väggar och oömt golv. Bakom vänstra hörnet finns både 12V och 230V uttag
Garage med lastöglor, plana väggar och oömt golv. Bakom vänstra hörnet finns både 12V och 230V uttag

Köksbordet är vägghängt och har en utsvängbar extra-skiva så att alla runtom når sin närande kaffekopp.

Bordsskivan kan också fästas i en lägre placerad väggskena samtidigt som bordsbenet fälls ihop. Därefter går det att bädda en liten extrabädd, vilket ger en 3-bäddad husbil. Fyra bältade platser och tre bäddar alltså.

Från sittgruppen upphör dubbelgolvet och därför finns en höjdskillnad, men jag snubblade inte en enda gång. Detta trots ett balanssinne i klass med nyårsbetjäntens. Nu var jag i och för sig spiknykter och gick spikrakt genom hela testet.

Köket i C 65SL är också spikrakt och består av en kompakt modul där en golvplacerad kyl på 83 liter från Dometic ingår. Spisen är Adriakoncernens fina trelågiga variant som sitter i samma enhet som diskhon vilket underlättar städning efter överkok. Faktiskt är spisen både snyggare och mer praktisk än i många dyrare husbilar på marknaden. Och framför spisraden finns en bra yta som går att använda för hack och mix av födoämnen.

Badrummet är utformat så att allt samsas inom samma yta med ett fällbart handfat. ERGO-badrum kallar Sun Living denna utformning. Möjligen är det inte lika smart som en vikbar duschvägg, det är lite trångt med fotutrymmet i duschen där hjulhuset inkräktar på viktig golvyta. Annars finns en del förvaring bakom skåpluckor och en hylla för schampo och balsam i duschen. Det här är husbilens svagaste punkt när det kommer till rörelsefrihet. Man får helt enkelt hålla reda på fötterna vare sig man duschar eller står lutad över det lilla handfatet ovanför toalettstolen och borstar tänderna.

Den ena sängen mäter 2 meter på ­längden så detta är en bra husbil för långa människor. Förvaring i överskåp, men också under och mellan sängarna.
Den ena sängen mäter 2 meter på ­längden så detta är en bra husbil för långa människor. Förvaring i överskåp, men också under och mellan sängarna.
Förvaring mellan sängarna. De kan bäddas ihop med utdragsskivan och extramadrass.
Förvaring mellan sängarna. De kan bäddas ihop med utdragsskivan och extramadrass.

Då blir det roligare längre bak i C 65SL. Om köregenskaperna är bilens största styrka så är sovrummet god tvåa. Det är visserligen en smal bil men sängarna är ändå lagom breda med sina 80 cm styck. Mellandelen är dock smalare men det gör inget alls för där går man ju bara ibland. Sängarna är 200 cm långa så detta är ett bra val för långa farbrorn.

Det bredare gammelsyskonet S 65 SL har faktiskt bara 190 cm sängar. Därmed är valet avgjort om du är lång. Ståhöjden i testbilen är dock 198 cm så du får gå med böjd rygg om du är två meter lång. (Ståhöjden i S 65 SL är 210 cm)

Köregenskaperna är största styrkan och sovrummet kommer som god tvåa.

Sammanfattningsvis är C 65SL en husbil för dig som prioriterar smidiga köregenskaper och inte räds en aning smalare innerutrymmen. Den smalare bodelen märks mest i midjan mellan badrum och kök där det är lite ”instängt”, men också i gången förbi sittgruppen mot hytten.

Det stör dock inte jättemycket och har man inte varit inne i bredare S-serien just innan så ger den inte ett trångt intryck. En stor fördel är de långa bäddarna och förstås den härliga kombinationen av goda köregenskaper, stort garage och vettig innerkomfort.

En distansskiva mot köket hindrar täcket från att sparkas ner i diskhon.
En distansskiva mot köket hindrar täcket från att sparkas ner i diskhon.

Annars ingår markis och fördragna kablar för solpanel, tv-förberedelse med ström och antenn samt förinstallation av backkamera och fästen för cykelställ på bakväggen om man nu tycker att det behövs då ­garaget är som gjort för fina cyklar.

Sun Living har ett glasfiber­armerat ytterskal och en ­traditionell sandwich väggkonstruktion med skumplastisolering och träreglar. Täthetsgarantin är 5 år och förutom det finns en generell garanti på 2 år och som vanligt gäller de lagstadgade ­konsumentköpreglerna.

Värmepannan är en ­Truma Combi 6E med elpatron och ihop med elektrisk golv­värme och uppvärmd ­spillvattentank ger det en bil som funkar för en weekendresa till fjälls.

Kort sagt en mångsidig vän på vägen, främst för två vuxna och ibland ett eller ­möjligen två barn eller en smidig vuxen.

Kompakt köksmodul som påminner om plåtisarnas variant. Golvplacerad kyl på 83 liter och den smarta trelågiga spisen med diskho i en enhet. Bra arbetsyta framför.
Kompakt köksmodul som påminner om plåtisarnas variant. Golvplacerad kyl på 83 liter och den smarta trelågiga spisen med diskho i en enhet. Bra arbetsyta framför.
Infällbart handfat och vettig förvaring både i dusch och i badrumsskåp. Däremot är det lite trångt för fötterna i duschen, men hjulhuset kan om man är smidig fungera som sittbänk.
Infällbart handfat och vettig förvaring både i dusch och i badrumsskåp. Däremot är det lite trångt för fötterna i duschen, men hjulhuset kan om man är smidig fungera som sittbänk.
Sun Living C 65SL(2022)

Basfordon: Fiat Ducato 35 L
Motor: 2,2 MultiJet3, 140 hk diesel, Euro 6D
Växellåda: 6-växlad manuell
Drivning: Framhjulsdriven
Säkerhetssystem: ABS, EBD, fartbegränsare/farthållare, krockkuddar
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 707 kg
Maxlast: 793 kg
Längd/bredd/höjd: 6 799/2 120/2 780 mm
Ståhöjd: 1 980 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Karosstjocklek vägg/tak/golv: 30/30/38 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6E, elpatron, ­luftburen värme, elgolvvärme
Bränsletank: 75 liter +19 liter AdBlue
Bäddmått: Bak 200x80 & 197x80 cm (mittdel 165x40 cm), dinettbädd 157x100/50
Pris: 714000 kr (grundpris)

Kylskåp: 83 L
Spis: 3
Vatten: 140 L
Gråvatten: 85 L
Bäddar: 2+1
Bälten: 4
Air bag: 2
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.

Plus: Smidig resekamrat tack vare smal bodel, smart instegsmodell till ­husbilslivet.

Minus: Hjulhus sticker upp i duschen, smal bodel märks i mittgången, trappsteg vid sittgrupp.

Taggar: Husbilar, Sun Living

Sun Living byggs av Adria i Slovenien och varumärket är deras så kallade instegsmärke som därmed är lägre prissatt och enklare utrustat än storasyskonet.

Till 2022 finns fyra serier, V-seriens plåtisar, A-seriens alkover och S-seriens halvintegrerade bilar med normalbred bodel och så nu då, nya C-serien med smalare bodel. Närmare bestämt är S-seriens bodel 2,32 meter bred medan C-serien är 2,12 meter bred. Det är 2 dm som gör skillnad både invändigt och utvändigt.

Själva Fiathytten är 2,05 m bred så övergången till bodelen är snyggare och ger samtidigt mindre luftmotstånd. C-serien är helt enkelt byggd för den som prioriter

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.