Bild
Nästa artikel
Provkörd: Swift Toscane 794 QB

Provkörd: Swift Toscane 794 QB

Husbilar

I Storbritannien byggs det många husbilar men de flesta har ratten på fel sida. Swift bygger flera vänsterstyrda varianter och denna är rymlig, pigg på vägen och riktigt skön att bo i. Prismässigt får man väldigt mycket bil för pengarna.

Det är svårt att inte gilla denna användarvänliga brittiska husbil som är fullproppad med utrustning och en design som i alla fall jag har svårt motstå. Swift Toscane 794 QB  är drygt åtta meter lång och faktiskt skön köra. Den ligger fint på vägen, växlar mjukt (för att vara utrustad med automatlåda) och fin körkomfort. Man sitter helt enkelt bra med imponerande utsikt åt alla håll. Jag gillar speciellt de stora fönsterna (på höger sida) som gör det enkelt att hålla koll på fotgängare och cyklister i snäva korsningar. 

Swift Toscane är precis som sina syskon byggd på ett lågbyggt bredspårigt AL-KO-chassi med Fiatgrund. Till skillnad från många andra tillverkare krocktestar Swift hela konstruktionen – med bodel och hela rasket – däremot har vi hittills inte sett några resultat av krocktesterna. Swift är dock måna om att kommunicera sitt grundläggande säkerhetstänk. 

Bland annat är sittgruppens soffa byggd med kraftig stålram för att höja hållfastheten och undvika att passagerarna glider under säkerhetsbältet. Matbordet är löstagbart för att höja säkerheten under färd. Gas- och narkoslarm är standard och bilarna är utrustade med airbag på både förar- och passagerarsidan. 

Bilen har ABS-bromsar, EBD bromsfördelningssystem, ESP Traction Control, antispinnsystem och backmonitor (som går att ställa in så att man ser bakåt hela tiden under färd). Dessutom är Swift Command Tracker standard; Ett system som möjliggör att du kan spåra var fordonet är från mobiltelefonen, utmärkt vid stöld, men också praktiskt om man inte hittar tillbaka till parkeringsplatsen.
 

Till skillnad från många ­andra ­tillverkare ­krocktestar Swift hela konstruktionen.
Genom att vända på framstolarna sitter man ledigt fyra ­personer runt bordet. I värsta fall sex personer. Finns det ­hjärterum så finns det stjärterum.
Genom att vända på framstolarna sitter man ledigt fyra ­personer runt bordet. I värsta fall sex personer. Finns det ­hjärterum så finns det stjärterum.

Så fort man sätter sig bakom ratten känns det som om man inte vill gå därifrån. Det är lätt att kliva upp på förarplatsen och minst lika lätt att ta sig in på passagerarsidan då dörrarna går att öppna nästan rakt ut. Tack vare ljusinsläppet, en stor taklucka vid förarhytten och en ovanför sittgruppen samt stora generösa sidofönster känns det ljust och ombonat i förarhytten. Swift Toscane 794 QB är en halvintegrerad husbil som tack vare sin extra breda kaross – 238 cm – känns extra rymlig på insidan. Något som visserligen inte märks särskilt mycket bakom ratten, utan betydligt mer i bodelen. 

Lastvikten är generös, med Maxichassi totalt 940 kg (annars 540 kg), vilket gör att man faktiskt kan ge sig ut och resa med husbilen utan att riskera övervikt. I grundutförandet är Swift Toscane 794 utrustad med Fiat 130 MultiJet dieselmotor (130 hk med ett vridmoment på 320 Nm vid 1800 varv per minut) vilket kan jämföras med den uppgraderade motorn (i bilen vi provat) – Fiat 150 MultiJet – med 150 hK och ett vridmoment på 380 Nm vid 1500 varv per minut. 

Vanligtvis kan man också uppgradera till en 180 hästars MultiJet motor från Fiat, men den möjligheten går inte att hitta i Swifts sortiment. 

Vi rullar genom Karlshamn där återförsäljaren MMG MC & ATV (som nu också säljer husbilar från Swift) har sitt kontor och åker ner mot småbåtshamnen. Bilen ligger mjukt på vägen och följer trafiken följsamt. I nedförsbackarna är automat­lådan lyhörd och hjälper till att hålla farten nere utan att jag ens behöver flytta över foten på bromspedalen. Trots mina långa ben sitter jag bekvämt bakom ratten och kan enkelt justera sittkomforten med några få handgrepp. Även med det lågbyggda bredspåriga chassit från AL-KO är frigången bra också vid sidan om vägen. Swift Toscane 794 har knappast några offroadegenskaper, men det går bra att lämna asfalts-/grusvägen för att åka ut på en skogsväg eller gräsplätt. 

Trots mina ­långa ben sitter jag bekvämt bakom ratten.
Den ljusa inredningen ger bilen en rymlig känsla. Swift är stolta över sina lättstädade dynor och madrasser som har flamsäkra ytskikt.
Den ljusa inredningen ger bilen en rymlig känsla. Swift är stolta över sina lättstädade dynor och madrasser som har flamsäkra ytskikt.
Det ljusa trevliga köket imponerar med utrymme och utrustning.
Det ljusa trevliga köket imponerar med utrymme och utrustning.
Soffan på bilens långsida ­bäddas enkelt om till extrabädd vid sittgruppen.
Soffan på bilens långsida ­bäddas enkelt om till extrabädd vid sittgruppen.
Manöverpanelen över bodels­dörren är enkel att ­manövrera. Allt är på svenska.
Manöverpanelen över bodels­dörren är enkel att ­manövrera. Allt är på svenska.

I bodelen är Swift Toscane 794 QB en trevlig upplevelse. Britterna är krävande när det handlar om köksutrymmen och bilen levereras med både mikrovågsugn och klassisk rymlig ugn med separat grillfunktion. Dessutom är spishällen utrustad med tre gaslågor och en spisplatta (som kräver 230 volts anslutning). 

Från bodelsdörren kommer man rakt in i husbilens hjärta. På vänster sida om dörren finns ett rejält utrymme med lucka där man kan stuva undan skor medan ytterkläder – och hundkoppel – hängs upp på två rejäla krokar på väggen. 

På höger sida finns en soffa där du bekvämt kan sitta när du tar av och på dig skorna om du är stel och har svårt att böja dig. 

Köket är välutrustat med tre gaslågor, en elplatta (230 V), ugn och mikrovågsugn. Goda förutsättningar för mästerkockar!
Köket är välutrustat med tre gaslågor, en elplatta (230 V), ugn och mikrovågsugn. Goda förutsättningar för mästerkockar!
I förarplatsen är det bekvämt och sikten är god.
I förarplatsen är det bekvämt och sikten är god.
Däremot är det dåligt med förvaringsutrymmen i köket.
Däremot är det dåligt med förvaringsutrymmen i köket.
Två stycken 230-volts uttag ovanför diskbänken.
Två stycken 230-volts uttag ovanför diskbänken.

Längre in i bilen är köket centralt placerat i bodelskonstruktionen. Korridoren mellan den bakre- och främre delen (via köket) är rymlig utan utstickande krokar, handtag eller plastdetaljer. Toalettdörren kan vinklas ut mot korridoren och stängas mot duschväggen vilket ger en snygg och avskalad stängning in till sovutrymmet vilket är utmärkt om någon vill sova lite längre eller om man får besök i husbilen och vill stänga till de mer privata delarna. Medan köket är välutrustat när det handlar om matlagningskapacitet (jag vet inte när jag hade förmånen att prova ett så välutrustat kök förut) är det betydligt sämre med förvaringsutrymmen i köket.

Bortsett från två skåp över diskbänken finns det bara två lådor – i skåpet under diskbänken – där en hylla går bort för själva diskhon och den understa hyllan faller bort för värmepannan. Det finns visserligen ytterligare två lådor/skåp, en ovanför kylskåpet och ett under, men det är knappast tillräckligt för att rymma köksutrustning och råvaror som motsvarar spisens exklusivitet. 

Kylskåpet däremot, ur Dometics 9-serie, är 138 liter stort med bra inredning och ett litet frysfack högst upp i kylskåpet. Under spisen finns dessutom en låda där man kan stuva undan plåtar, bakformar och galler (vilket behövs om man verkligen ska använda den kapacitet som spisen innebär). Här finns ingen anledning att köpa tråkiga frallor i receptionen när man kan baka eget surdegsbröd i husbilen. Vilken lyx!

ÄNTLIGEN finns det tillverkare som förstår vikten av att montera usb-uttag vid ­sidan om sängen.

Sovutrymmet är stort och generöst med en stor queenbed i mitten som påminner om ett lyxigt hotellrum utan att för den sakens skull komma i närheten av de mått som sängar har på glassiga hotell. Madrassen är medelhård och har bra komfort. Det går att skjuta upp sängen en aning mot bakstammen så det blir lättare att ta sig runt den. I nedfällt läge är sängen 200 cm lång men smalnar av i de nedre hörnen. 

Sovdelen är inbjudande i både design och färg och äntligen, jag upprepar ÄNTLIGEN finns det tillverkare som förstår vikten av att montera usb-uttag vid sidan om sängen. Tyvärr bara på den ena sidan av dubbelsängen (på väster sida i färdriktningen finns två usb-uttag för att kunna ladda mobiltelefoner och surfplattor) medan sängbordet på den andra sidan fått ett klassiskt 230-volts uttag. 

Det finns varsin höggarderob på båda sidor om sängen, för att kunna stuva undan hängande kavajer, skjortor, blusar och klänningar. 

Ovanför sängen (längst bak i bilen) finns två liggande skåp och under högskåpen varsitt lägre skåp med access till garaget under sängen. 

Luckorna (till garaget) är långt ifrån stora nog för att man verkligen ska kunna sträcka sig in i garaget för att hämta något utan att behöva gå ut och öppna de stora dörrarna från utsidan, men ändå en möjlighet att kunna plocka till sig små saker från garaget (förrådet) utan att behöva gå ut. Varför inte en flaska vin, verktygslådan eller någon annat som man strategiskt kan sätta nära luckorna? Plus i kanten för varsin byrå (med avlastningsyta längst upp) vid fotändan av sängen på bilens båda kanter. 

Visst ger dubbelsängen lite svitkänsla? Dubbelt upp av både fönster och högtalare på sidorna.
Visst ger dubbelsängen lite svitkänsla? Dubbelt upp av både fönster och högtalare på sidorna.
Generösa högskåp vid sidan om sängen. Ett på var sida.
Generösa högskåp vid sidan om sängen. Ett på var sida.
Bra översikt över bilen från sängen. Tv-arm är monterad.
Bra översikt över bilen från sängen. Tv-arm är monterad.
Förvaring under dubbelsängen. Förhöjning av garagedel.
Förvaring under dubbelsängen. Förhöjning av garagedel.
Två usb-uttag på ena sidan av sängen. Den andra har 230 V.
Två usb-uttag på ena sidan av sängen. Den andra har 230 V.

Hygienutrymmena i Toscane 794 är stora och rymliga, i synnerhet när toalettdörren står på vid gavel. Med dörren stängd krävs att man vrider toaletten åt sidan för att få plats med långa ben. Det finns gott om förvaringsutrymmen, ett värmeelement, en stor spegel och en taklucka, för både ljusets och ventilationens skull. Givetvis går takluckan att öppna. 

Den helgjutna duschen har fått en klassisk frostad glasdörr som skjuts in i väggen. Det är gott om plats och det stora duschmunstycket – där vattnet sprutar som i en ring – minskar vattenförbrukningen och förstärker hemkänslan: Bra fart på vattnet och en enkel blandare med enhandsfattning. 

Medan man med fördel kan använda toaletten med öppen dörr (som då stänger av hela det bakre utrymmet av husbilen) bör man duscha med stängd dörr för att inte riskera att det hamnar vatten på golvet utanför duschen.

Toaletten är rymlig och har gott om förvaring för det som behövs här.
Toaletten är rymlig och har gott om förvaring för det som behövs här.
Den helgjutna ­duschen bjuder säkert på bra dusch­upplevelser. Inte minst genom det stora munstycket.
Den helgjutna ­duschen bjuder säkert på bra dusch­upplevelser. Inte minst genom det stora munstycket.

Hur är då Toscane 794 att resa med? Förmodligen fantastisk, åtminstone så länge man är två – eller tre personer. Hela karossen är vinteranpassad, och bilen levereras med både elektrisk golvvärme och ALDE vattenburen värme med en cirkulationspump som möjliggör fem olika hastigheter. Alla tankar, rör och väggar är dessutom isolerade. Men funktionerna för ett varmare klimat imponerar mest – som att Swift valt att grundutrusta 700-serien med en 100 watts solpanel (på taket) och även markis för att hålla solen borta om man vill.  

Att Swift fått rykte om sig av att vara en riktig laståsna är ingen överdrift. Åtminstone inte om man väljer Maxi-chassiutförandet (tillval) med ALC bakfjädring som förbättrar vägegenskaperna avsevärt. 

Då ökar inte bara maxlasten från 540 kg till 940 kg utan ­totalvikten tar också ett steg uppåt, från 3 850 kg till 4 250 kg. 

Tänk på att så tunga ­husbilar kräver högre behörighet om du tagit körkort efter den 1 juli 1996. Med den sänglösning som testbilen har finns det inte plats för ett högt garage men det finns fästpunkter till ett cykelställ monterade på ­bakstammen. 

Allt som allt en välutrustad husbil som inte lämnar mycket att önska även i grundutförande. Säkerhetstänket är ­välkommet och priset är ­förhållandevis lågt. 

Snygg och basic design ska locka köpare utanför de brittiska öarna.
Snygg och basic design ska locka köpare utanför de brittiska öarna.
Den svartvita designen med lackerad spoiler sticker ut en aning och Fiatemblemet är utbytt mot Swifts egna variant.
Den svartvita designen med lackerad spoiler sticker ut en aning och Fiatemblemet är utbytt mot Swifts egna variant.
I gasolutrymmet ryms två ­gasolflaskor (P11).
I gasolutrymmet ryms två ­gasolflaskor (P11).
Garaget längst bak i bilen är inte högt i denna modell.
Garaget längst bak i bilen är inte högt i denna modell.
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.
Taggar: Husbilar, Swift

Det är svårt att inte gilla denna användarvänliga brittiska husbil som är fullproppad med utrustning och en design som i alla fall jag har svårt motstå. Swift Toscane 794 QB  är drygt åtta meter lång och faktiskt skön köra. Den ligger fint på vägen, växlar mjukt (för att vara utrustad med automatlåda) och fin körkomfort. Man sitter helt enkelt bra med imponerande utsikt åt alla håll. Jag gillar speciellt de stora fönsterna (på höger sida) som gör det enkelt att hålla koll på fotgängare och cyklister i snäva korsningar. 

Swift Toscane är precis som sina syskon byggd på ett lågbyggt bredspårigt AL-KO-chassi med Fiatgrund. Till skillnad från många andra

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.