Bild
Nästa artikel
Provkörning: Bürstner Elegance I 910 G

Provkörning: Bürstner Elegance I 910 G

Husbilar

Bürstner Elegance tar ett jättesprång och uppdateras rejält till 2021. Dels får den MB Sprinter som basbil ihop med Hymers SLC-chassi, vilket ger dubbelgolv och plats för en ny toalettlösning med fast tank.

Företaget Bürstner hör till de mer innovativa tyska fabrikaten och de brukar komma med spännande nyheter till varje nytt modellår. 2021 är inget undantag och den här gången är det lyxhusbilen Bürstner Elegance som fått sig en rejäl omgörning.

Här har tillverkaren inte sparat på krutet utan helt sonika bytt ut hela chassit mot koncern­modern Hymers innovativa SLC-chassi parat med ­Mercedes-Benz Sprinter som basbil. Det är en kombination som ger komfort, säkerhet och praktisk förvaring av sällan skådat slag.

Det treaxlade SLC-chassit ger ett helt plant inner- och ­yttergolv utan avsatser eller hjulhus som tar värdefullt utrymme, men som också ger massor av bra förvaring där teknik som vattentankar, elcentral och värmepanna kan gömmas och ge plats för annat. Bodelen kan nämligen fullständigt dedikeras till just boende och möbler samtidigt som tyngdpunkten kan hållas låg. Utrymmet mellan undergolv och övergolv är minst 26 cm, det finns högre förvaring på sina ställen, och förutom teknik finns lastutrymmen med genomlastning via luckor på båda sidorna om bilen.

Köket är väl tilltaget och det finns gott om förvaring. Testbilen har en Thetford Triplex spis med ugn. Den finns som tillval i Sverige där en spis med två gasollågor och en el-platta är standard.
Köket är väl tilltaget och det finns gott om förvaring. Testbilen har en Thetford Triplex spis med ugn. Den finns som tillval i Sverige där en spis med två gasollågor och en el-platta är standard.
Face to face sittgrupp med delbart matbord. Det går att omvandla sofforna till två bältade sittplatser som båda har fin utsikt.
Face to face sittgrupp med delbart matbord. Det går att omvandla sofforna till två bältade sittplatser som båda har fin utsikt.
Treaxlat SLC-chassi med inbyggt dubbelgolv.
Treaxlat SLC-chassi med inbyggt dubbelgolv.
Ratten är nätt och har många reglage, som i en personbil.
Ratten är nätt och har många reglage, som i en personbil.
Dubbelhängt kylskåp som går att öppna år båda hållen.
Dubbelhängt kylskåp som går att öppna år båda hållen.

Sedan har vi den numera ganska välbekanta basbilen i form av Mercedes-Benz Sprinter som i Elegance fall är framhjulsdriven. I standardutförande är den utrustad med en motor som ger 143 hk men test­objektet är extrautrustat med en lite större motor som ger 170 hk. Dessutom finns en utmärkt niostegad automatlåda som gör körningen mycket bekymmersfri. Ratten är ganska liten och servo­funktionen är hög så personbilskänslan är stor vad gäller körningen. Det intrycket förstärks av alla knappar på ratten med vilka man kan reglera saker som volym på stereo och avståndet till framförvarande bil om farthållaren är aktiverad.

Det finns nämligen flera förarhjälpmedel som tidigare inte varit så vanliga i husbilar, men tack vare att Mercedes på allvar satsade på husbilar med den nya Sprinter som lanserades för några år sedan, har även andra tillverkare känt sig tvungna att hänga med i utvecklingen.

En viktig komponent på husbilar är en backkamera och på denna bil är den högt placerad på bakstammen. Kamerans vy visas på en stor bred display mitt på instrumentbrädan. Samma display kan även visa navigationskarta samt radio och annat.

Plus: Nytt toalettsystem med större kapacitet. SLC-chassi ger nya möjligheter.

Minus: Toasystemet är oprövat på marknaden.

Men det är inte bara det tekniska som har uppdaterats på Elegance utan även bodelen. Redan innanför huvudentrén finns en ny tv-hållare som klarar en 32-tums skärm tack vare att den kan vridas lodrätt när den inte används. Här finns också ett nytt apotekarskåp för flaskförvaring samt ett skofack. Köket har fått en mer öppen känsla i form av ett omvänt L, och en solid bänkskiva ihop med designkran och plats för kaffemaskin ger mer lyxkänsla. Ett 177 liter stort kylskåp med dubbelhängda dörrar finns på andra sidan mittgången.

Den öppnare känslan fås också av lounge-sittgruppen med två motstående soffor. Även den nedsänkbara taksängen framme i hytten har setts över och sänks numera mer framåt vilket ger extra plats i sittgruppen även om taksängen är bäddad och klar. Själva hissanordningen ­består av ”säkerhetsbälten” istället för en skrymmande och tung metallkonstruktion. Detta ger också möjlighet till förvaring vid sängens fot- och huvudända.

"Här har ­tillverkaren inte sparat på krutet utan helt sonika bytt ut hela chassit."
Badrummet är placerat mitt i och det går att stänga för åt båda hållen.
Badrummet är placerat mitt i och det går att stänga för åt båda hållen.
Garaget är väl tilltaget. Infällt i väggen är kemin till Indus.
Garaget är väl tilltaget. Infällt i väggen är kemin till Indus.
En sniden trädetalj håller dörrarna på plats under färd.
En sniden trädetalj håller dörrarna på plats under färd.
Thetford Indus är ett nytt toasystem med fast tank.
Thetford Indus är ett nytt toasystem med fast tank.
Vid tömning placeras ­munstycket på lämplig plats.
Vid tömning placeras ­munstycket på lämplig plats.
I badrummet finns förvaring för mer än bara toasaker.
I badrummet finns förvaring för mer än bara toasaker.
Duschen är stilren och fint belyst, i taket finns ventilation.
Duschen är stilren och fint belyst, i taket finns ventilation.

Tar vi några kliv längre bak i denna lyxiga väg-yacht så hittar vi mängder av nyheter även där men vi börjar med Thetford ­Indus som är en ny toalettlösning där avfallet finfördelas med roterande knivar och via tryck forslas till toatanken som är fast monterad. Med den här lösningen behöver toaletterna inte placeras vid en vägg som med de traditionella toaletterna med kassettank. I denna bil finns en toatank på 50 liter vilket är lagom för två personers behov i en vecka på ett ungefär.

När tanken töms finns en två meter lång slang med ett munstycke som håller slangen på plats över tömningsgallret. När tanken är tom sköljs den, och slangen, ren med hjälp av gråvattnet. Tre olika typer av vätskor behövs till systemet och de doseras automatiskt från en ”flaskcentral” i garaget.

Praktiskt ­framtrollad ­avställningsyta mellan sängarna.
Praktiskt ­framtrollad ­avställningsyta mellan sängarna.
Den främre sängen är upphängd i bälten och manövreras ­elektiskt. Det spar vikt och ger plats åt överskåp vid dess sidor.
Den främre sängen är upphängd i bälten och manövreras ­elektiskt. Det spar vikt och ger plats åt överskåp vid dess sidor.
Helhetsintrycket i Elegance är just elegant. Strama linjer ­blandas med rundade möbler. Färgsättningen är ljus och neutral.
Helhetsintrycket i Elegance är just elegant. Strama linjer ­blandas med rundade möbler. Färgsättningen är ljus och neutral.
Kul belysning som kan flyttas runt och laddas i garderoben.
Kul belysning som kan flyttas runt och laddas i garderoben.
Fjädring anpassad efter ­belastning, de röda är styvare.
Fjädring anpassad efter ­belastning, de röda är styvare.

Hela systemet kan övervakas med en app som meddelar när kemin börjar ta slut eller tankarna närmar sig tömning. Då gäller det att hitta ett ställe att tömma på och vill man använda det nya tömningssystemet gäller det att hitta en passande tömningsplats. Det ska appen kunna hjälpa till med men den har vi inte kunnat testa. Finner man ingen plats där man kan tömma direkt så finns det en tank på hjul som kan användas för att tömma tanken på ”vanliga” ställen – i omgångar.

Elegance kommer att erbjudas i två olika modeller där båda är treaxlade och 8,91 m långa och har 5,5 tons totalvikt. Det är sängen som skiljer dem åt. 920 G har en queenbed medan 910 G som vi testat har långbäddar i formen av ett V vilket ger känslan av storbädd men ändå med ett enkelt insteg utan vassa kanter som kan nöta på låren. Här finns också en trevlig sak för alla som gillar ”kaffe på säng” och det är en förvaringslucka som fälls nedåt mellan sängplatserna och bildar ett minibord stort nog för kaffekopp och frukostmacka.

Bürstner Elegance är välmatad med prylar redan som standard men vill man ha ännu mer finns flera olika utrustnings­paket både till bildel och bodel. Sprinterns säkerhets­system med förarassistansteknik, ­vinterpaketet med Alde ­golvvärmematta i hytten, ­värmeväxlare och värmepaket från Mercedes är ett par exempel som testbilen har.


 

Provkörning: Bürstner Elegance I 910 G
Bürstner Elegance I 910 G (2021)

Basfordon: Mercedes  Sprinter
Motor: MB 417CDI 170 hk. Diesel med AdBlue
Växellåda: Automatisk
Chassi: 3-axlat SLC-chassi med dubbelgolv
Säkerhetssystem: ABS, ESP, ESR, sidvindsassistans, avstånds­assistans, aktiv ­bromsassistans, nödbroms
Totalvikt: 5 000 kg
Tjänstevikt:  4 160 kg
Maxlast: 1 340 kg
Max släpvagnsvikt: 1 600 kg
Längd/bredd/höjd: 8 910/2 320/3 030 mm
Axelavstånd: 4 700 mm
Ståhöjd: 205 cm Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak: 30/34/34 mm
Uppvärmning: Alde ­vattenburen värme
Dieseltank/AdBluetank: 91 / 22 l
Toatank: 50 l
Bäddmått: Bak 2 st 104 x 200 cm. Fram 147 x 194 cm
Pris testad bil: 1 782 500 kr
 

Provkörning: Bürstner Elegance I 910 G

Företaget Bürstner hör till de mer innovativa tyska fabrikaten och de brukar komma med spännande nyheter till varje nytt modellår. 2021 är inget undantag och den här gången är det lyxhusbilen Bürstner Elegance som fått sig en rejäl omgörning.

Här har tillverkaren inte sparat på krutet utan helt sonika bytt ut hela chassit mot koncern­modern Hymers innovativa SLC-chassi parat med ­Mercedes-Benz Sprinter som basbil. Det är en kombination som ger komfort, säkerhet och praktisk förvaring av sällan skådat slag.

Det treaxlade SLC-chassit ger ett helt plant inner- och ­yttergolv utan avsatser eller hjulhus som tar

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

”Provkörd” innebär ett första subjektivt intryck där vi tittar på fritidsfordonet en kort period.

”Snabbkoll” innebär att vi kikar runt i fordonet men inte provkör det.

Provkörning: Bürstner Elegance I 910 G

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.