Bild
Nästa artikel
Provkörning: CI Elliot 74 XT

Provkörning: CI Elliot 74 XT

Husbilar

Den som en gång klivit in i CI Elliot 74 XT kommer aldrig att glömma den ljusa interiören. Bortsett från ett fantastiskt ljusinsläpp och en rymlighet utan dess like har tillverkaren lyckats klämma in sex bältade platser och sex sovplatser. Utmärkt för vilken barnfamilj som helst.

Det är inte självklart att kunna åka fler än två i de flesta husbilar som finns på den skandinaviska marknaden. 

Oavsett hur många sängar som erbjuds så brukar det sällan finnas tillräckligt många bältade platser. Caravans International­ har däremot lyckats bygga sex bältade platser – varenda barnfamiljs dröm – men som vanligt är det trångt och ­obekvämt att åka bältad i bodelen. 

Två platser hittar man längst bak i soffgruppen, alldeles framför köket och ytterligare två i sidled längst fram i bodelen med enbart midjebälten. 

Mindre barn kan visserligen sitta trångt även om de åker långt, men tonåringar och vuxna kommer att ha svårt att få plats i de smala sätena i soffgruppen som helt saknar inställningsmöjligheter. 

Eftersom två av passagerar­platserna är placerade i framkant av bodelen, med en skiljevägg fram till förarhytten krävs inget annat än midje­bälten. Men lagar är en sak och säkerhet något helt annat. Midjebälten känns mest som en nödlösning och frågan är vad som händer med den som sitter bältad i sidled vid minsta lilla kollision. 

Gott om sällskapsutrymmen i den ljusa bodelen.
Gott om sällskapsutrymmen i den ljusa bodelen.
Garagedörrarna ger sängen ytterligare rymd och bra möjlighet till vädring. På denna bild är den nedre bädden i våningsängen i bruk.
Garagedörrarna ger sängen ytterligare rymd och bra möjlighet till vädring. På denna bild är den nedre bädden i våningsängen i bruk.

Att kliva in i bodelen i Elliot 74 XT känns som att komma hem. Den ljusa interiören och den öppna planlösningen känns både inbjudande och praktisk. 

Dörren är placerad något lägre än påbyggnaden i övrigt vilket innebär att det är lätt att ta sig in utan varken pall eller eftermonterat fotsteg. 

På vänster sida om entré­dörren, längst bak i husbilen finns en våningssäng i form av två enkelsängar (tänk barn­kammare) och rakt fram, på vänster sida i färdriktningen hittar man toalett- och dusch­utrymmet som är av en allt-i-ett-variant med vikbar duschvägg och ett behändigt fönster som möjliggör vädring. Golvet är klätt med samma matta i trä­imitation som i resten av bilen. 

I duschkabinen finns en trätrall som ger ett lyxigare intryck. Värmeutkastet sitter precis under handfatet och det finns ett litet förvaringsskåp ovanför fönstret. 

Duschmunstycket är det samma som används i handfatet och man drar enkelt ut slangen ur utrymmet under handfatet när man ska duscha. 

En bil för dig som vill ha gott om plats och som ändå inte kostar för mycket.

Våningssängen längst bak i bilen erbjuder generösa mått med 216 cm långa bäddar, 1  meter breda med bra plats för fötterna bakom toalettväggen. Utrymmet som uppstår vid fotändan kan man dessutom använda som förvaring under färd då toalettväggen fungerar som lastsäkring för sådant som inte kan stuvas undan. 

Den understa sängen är enkel att komma i, medan överslafen kräver stege. För barn är översta sängen rena rama himmelriket. 

På båda sidor om husbilen finns stora garagedörrar (den nedre våningssängen är monterad i den övre delen av garaget) vilket innebär att man kan vädra effektivt längst bak i bilen. 

Med våningssängen på plats är garageutrymmet drygt 40 cm högt och när den nedre bädden höjs upp (Flex Space) blir garagedelen plötsligt 77 cm högt, men då minskar också utrymmet mellan de båda bäddarna och det blir svårt att sitta i den nedre slafen. Det finns varken el- eller vattenuttag i garagedelen, men däremot en liten LED-lampa för belysning. 

Att kunna sova middag med garagedörren på glänt blir som att sova utomhus i sängens bekväma famn. Är det varmt kan man till och med ha båda dörrarna öppna. 

Det smidiga insteget har ­ledstång på högra sidan.
Det smidiga insteget har ­ledstång på högra sidan.
Rymlig toalett och duschkabin med vikbara duschdörrar.
Rymlig toalett och duschkabin med vikbara duschdörrar.

Övriga sängar består av den takmonterade dubbelsängen (199 x 133 cm) som fälls ner elektriskt över sittgruppen. Övriga två bäddplatser ­bäddas upp i trinetten nedanför den tak­monterade sängen (200 x 620 cm). Tänk på att det inte går att sitta kvar i sitt­gruppen när taksängen fälls ner. 

Med andra ord är festen definitivt över när den som sover i fällsängen går och lägger sig. Längst fram i bilen, ovanför förarhytten, finns generösa utrymmen där man kan stuva undan kläder, glasögon, böcker och annat inför natten. 

Det finns också bra avlastningsytor längs bilens båda långsidor. Och jo – det finns ­tillräckligt med plats i fällsängen så att man inte behöver stuva undan kuddar och täcken innan sängen fälls upp. 

Utan barn och coronaavstånd kan man bjuda in flera sällskap.

Trots den rymliga interiören är köket inte särskilt stort, men däremot är det ljust och luftigt och man kan med fördel ha bodelsdörren öppen när man lagar mat för att slippa matos i resten av bilen. Det stora fönstret precis ovanför köksdelen ger nästan samma känsla som att laga mat med sidodörren öppen i en plåtis. 

Materialvalet är enkelt (plast) som är lätt att hålla rent. Det finns tre brännare på spisen och rund rymlig diskho som gott och väl rymmer både tallrikar och grytor. Tyvärr saknas ugn (tillval 5 800 kronor) och berednings­ytor, annat än det utrymme som uppstår när locket över gas­brännarna är nerfällt. 

På vänster sida av bilen finns en 135  liters kyl och 15  liters frys från Thetford vid sidan om en garderob. Köksförvaring finns under diskbänken och i skåp ovanför köksbänken.

En ljus ombonad interiör i CI Elliot 74 XT.
En ljus ombonad interiör i CI Elliot 74 XT.
Den elmanövrerade ­taksängen kan hissas ned över ­sittgruppen.
Den elmanövrerade ­taksängen kan hissas ned över ­sittgruppen.
Provkörning: CI Elliot 74 XT
Ljusinsläppet är fenomenalt i den ljusa bodelen. Våningssäng!
Ljusinsläppet är fenomenalt i den ljusa bodelen. Våningssäng!
Spisglaset kan fällas ned för mer arbets- och avställningsyta.
Spisglaset kan fällas ned för mer arbets- och avställningsyta.
När det vikbara bordet fälls ut finns det plats för flera sällskap.
När det vikbara bordet fälls ut finns det plats för flera sällskap.

De attraktiva sällskapsutrymmena i Elliot 74 XT är verkligen konkurrenskraftiga. Det är gott om plats runt det stora bordet – som viks på mitten i längdriktningen – och man kan med lätthet sitta två familjer och äta tillsammans. 

Utan barn och coronaavstånd kan man bjuda in flera sällskap och avnjuta en god middag gemensamt. Den långa soffan på vänster sida i färdriktningen känns extra lyxig vid sidan om sofforna på andra sidan. 

Takfönstret i det halvintegrerade påbygget ger dessutom ett fantastiskt ljus i hela bodelen. När bordet är vikt på mitten är det lätt att ta sig förbi sittgruppen och lika lätt att ta sig fram i förarhytten. 

Jag gillar alldeles särskilt den ljusa interiören och det mörka golvet i träimitation. Bilen som vi lånat av Rips Husvagnar i Tomelilla i Skåne har en uppdaterad grå tygklädsel med vita luckor och träimitation på kanterna. Det känns ombonat och praktiskt redan från start. 

Ljuslister och LED-lampor förstärker den mysiga miljön i bodelen. Överskåpen i köks­delen är enkla, men praktiska.
Ljuslister och LED-lampor förstärker den mysiga miljön i bodelen. Överskåpen i köks­delen är enkla, men praktiska.

Förarmiljön i Elliot 74  XT skiljer sig inte särskilt mycket mellan de båda fordons­alternativen. 

Testbilen är byggd på en Ford Transit 2.0  TDI med en 160  häst­ars motor medan Fiat Ducato-varianten levereras med en 2.3 MJ 130 hk HD-motor. Det går visserligen utmärkt att uppdatera motoralternativet hos Fiat, enklast genom att välja ”Skandinavien plus”-paketet för 79 900  kronor som inkluderar en uppgradering till HD 160 hk, 16” lättmetallfälgar, ALDE värmesystem och ett Heavy Chassi på 4,4 ton. Det går dessutom att välja till en totalviktsökning till 3 850  kg för Fiat medan man med Ford Transit får nöja sig med 3 500  kg. 

Att åka Ford Transit hör inte till vanligheterna på svenska husbilsvägar, men bilen ligger fint på vägen och känns riktigt trevlig både i lägre och lite högre hastigheter. 

Bullernivån tilltar rätt markant när man passerar 100 km strecket, men vid långsam ­cruising på småvägar är det inget som stör överhuvudtaget. 

Instrumentpanelen är relativt avskalad och det märks att det är en enklare bil när det kommer till reglage och inställningsmöjligheter. 

Däremot kommer bilen med backkamera som standard och skärmen sitter på vindrutan där den invändiga backspegeln vanligtvis är monterad. 

Ci har däremot lyckats ­bygga sex bältade platser – varenda ­barnfamiljs dröm.

Nyligen lanserade Ford en helt ny interiör i sina Transit-varianter med en massiv teknisk uppdatering, med bland annat valbara körlägen, nya skärmar, säkerhetssystem, assistsystem och fler inställningsmöjligheter, men det är inget som än så länge syns på husbilsfronten. 

Testbilen är manuellt växlad, men man kan välja till en automatisk sexväxlad låda för 22 000  kr. Bortsett från en betydligt bättre acceleration är den nya automatlådan också mer bränsleeffektiv och utrustad med en adaptiv växelstyrning som innebär att växellådan anpassar sig efter ändrade kör­förhållanden oavsett om man kör på motorvägen eller i skogen. 

Parkeringsbromsen på vänster sida om förarstolen är en för mig helt ny modell där själva handtaget fälls ner och ligger platt mot marken både när handbromsen är släppt och dragen. Fördelen är att bromsspaken inte är i vägen när man ska snurra runt förarstolen. 

Man lyfter enkelt spaken ända upp i toppen (både när den ska dras och lossas) och sedan släpps den ner mot golvet igen. Att inte alla tillverkare använder denna möjlighet är obegripligt när det handlar om icke elektrisk parkeringsbroms. 

Ford Transits nya förarmiljö är enkel men bekväm. Det är viktigt för här spenderar man rätt mycket tid under färd.
Ford Transits nya förarmiljö är enkel men bekväm. Det är viktigt för här spenderar man rätt mycket tid under färd.
Bladfjädring på bakaxeln och uppvärmd gråvattentank.
Bladfjädring på bakaxeln och uppvärmd gråvattentank.
Dörrarna öppnas betydligt mindre i Ford-varianten än i Fiat-modellen.
Dörrarna öppnas betydligt mindre i Ford-varianten än i Fiat-modellen.
Parkeringsbromsen är inte i vägen när man vill vända ­förarstolen då den sitter lågt.
Parkeringsbromsen är inte i vägen när man vill vända ­förarstolen då den sitter lågt.

Utvändigt är CI Elliot 74 XT både snygg och praktisk. Frigången är imponerande bortsett från avgasröret som sitter olyckligt lågt. 

Hela underredet är ordentligt avskalat och det finns gott om plats för påbyggnad oavsett om man vill bygga om bränsletanken för att rymma mer bränsle eller addera en extra ­färskvattentank. 

Påbyggnaden känns relativt låg trots en imponerande ståhöjd inomhus (208 cm) är maxhöjden är under tre meter (295 cm). 

Under fällsängen invändigt är dock ståhöjden lägre. 

Att inte alla tillverkare använder denna möjlighet är obegripligt.

Summa summarum är CI  ­Elliot 74 XT är en bil för dig som vill ha gott om plats och ändå inte kostar för mycket. 

I grundutförandet (Ford Transit) kostar 74 XT knappt sju hundra tusen kronor vilket kan jämföras med vilken plåtis som helst. 

Bilen ligger stabilt på vägen och sikten är god.
Bilen ligger stabilt på vägen och sikten är god.
CI Elliot 74 XT (2021)

Basfordon: Ford Transit
Motor: Ford Transit 2.0 TDI 160 hk HD-motor
Växellåda: 6 vxl manuell
Drivning: Framhjulsdriven
Säkerhetssystem: -ABS-bromsar, airbag förare och passagerare, ESP (elektronisk stabilitetskontroll) och ASR (antispinnfunktion). Traction+ som tillval. 
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 903 kg 
Maxlast: 597 kg (samma modell byggd på Fiat Ducato får i grundutförandet enbart lasta 428 kg). 
Längd/bredd/höjd: 7 330/2 350/2 950 mm
Axelavstånd: 3 954 mm
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Uppvärmning: Truma Combi 6E
Bränsletank: 80 liter
Bäddmått: våningssäng 2st 100 x 216 cm, taksäng 133 x 190 cm och dinette 62 x 200 cm.
Övrigt: Bilen är utrustad med en 120 watts solpanel. 
Pris testad bil: 720 900 kr (grundpris 698 000 kronor). 
Vår testade bil är utrustad med Scandinavianpaketet vilket innebär att bilen är utrustad med en isolerad och uppvärmd grå-vattentank, elektriskt uppvärmda avloppsrör, isolerade hjulhus, elektrisk golvvärme och Remi frontgardin i förarhytten.

Taggar: Husbilar, Ci Elliot

Det är inte självklart att kunna åka fler än två i de flesta husbilar som finns på den skandinaviska marknaden. 

Oavsett hur många sängar som erbjuds så brukar det sällan finnas tillräckligt många bältade platser. Caravans International­ har däremot lyckats bygga sex bältade platser – varenda barnfamiljs dröm – men som vanligt är det trångt och ­obekvämt att åka bältad i bodelen. 

Två platser hittar man längst bak i soffgruppen, alldeles framför köket och ytterligare två i sidled längst fram i bodelen med enbart midjebälten. 

Mindre barn kan visserligen sitta trångt även om de åker långt, men tonåringar och vuxna kommer att ha svårt

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.