Bild
Nästa artikel
Provkörning: Morelo Palace 85 L

Provkörning: Morelo Palace 85 L

Husbilar

Morelo fyller jämnt och firar med jubileumsmodeller. Vi testar en mindre modell som har allt och lite till.

Det är en rejäl pjäs jag ska provköra hos ­Husbilslandet som ligger en bit söder om Kristinehamn. Det är en ganska kall höstdag men jag är utvilad och taggad inför dagens äventyr med megahusbilen, det är inte så ofta jag kör bilar av den här kalibern. 

Vår lite beskedligare redaktionshusbil står uppställd på den utsökta ställplatsen inne i Kristinehamn de dagar jag är på besök. Servicen på ställplatsen är det inget fel på, det finns till och med en liten småbil som besökarna kan hyra för mer eller mindre självkostnadspris.

Först blir det en provtur! Det finns bara en dörr på denna dyrgrip och det är bodelsdörren. Det finns inget nyckelhål utan man slår in en kod eller använder en fjärrkontroll. 

För att komma upp till bodelen krävs fyra steg vilket beror på det rejäla dubbelgolvet i bilen, mer om det senare. 

Vid förarplatsen är inte mycket sig likt från de husbilar vi brukar testa. För det första är bilen baserad på en Iveco och för det andra har Morelo designat om förarmiljön så det påminner mer om en cockpit än en transportbil, riktigt läckert. Något som stör mig är att det är lite trångt vid pedalerna, jag körde dock med vandringskängor.

Plus: Fantastisk finish och hög utrustningsnivå med bland annat körsäkerhetspaket.

Minus: Trångt för fötterna vid pedalerna, bara en krockkudde (vanligt i denna klass).

Utikten från hyttplatsena är fantastisk, man sitter riktigt högt och får god överblick av både trafik och landskapet utanför.
Utikten från hyttplatsena är fantastisk, man sitter riktigt högt och får god överblick av både trafik och landskapet utanför.
Trappan upp i bilen är ganska lång, trilla inte ned!
Trappan upp i bilen är ganska lång, trilla inte ned!
Alla utrymmen används, som de här lådorna i trappstegen.
Alla utrymmen används, som de här lådorna i trappstegen.
Det finns gott om plats för last i bilens dubbelgolv.
Det finns gott om plats för last i bilens dubbelgolv.
Backspeglarna är överhängda vilket ger Palace ett säreget utseende, lite som en väldigt stor myra. Hjulen ser små ut men bilen är stor!
Backspeglarna är överhängda vilket ger Palace ett säreget utseende, lite som en väldigt stor myra. Hjulen ser små ut men bilen är stor!

Utsikten från förarplatsen är fantastisk, man sitter riktigt högt. Jag som är ungefär 170 cm har ögonen ungefär 230 cm över marken vilket kan jämföras med 113 cm i en småbil eller 183  i en halvintegrerad husbil. 

Jubileumsmodellen är utrustad med största möjliga motorn till Iveco Daily, 210 hästkrafter ger den. 

Det är långt ifrån en sportbil för det och det är lite svajigt när jag står på lite, det passar lika illa i denna husbil som de flesta andra. Det är bättre att föreställa sig att det är en passagerarbuss och att några åksjuka personer sitter längst bak, då går det bättre. Riktigt bra faktiskt, ibland ryter motorn till lite när den får jobba men mestadels är det lugnt och skönt. 

Det gäller att planera körningen så man undviker kraftiga inbromsningar, det är en hel del vikt som susar fram ändå, tjänstevikten är 5 700 kilo och maximalt lastad får bilen väga 7 490 kilo. 

Hur mycket bränsle drar den då? Det kan vi tyvärr inte svara på för vi hade inte möjlighet att göra en vettig mätning av det.

Testbilen är 240 cm bred, 250 cm breda varianter kan beställas.
Testbilen är 240 cm bred, 250 cm breda varianter kan beställas.
Planlösningen är ganska lik mindre husbilar, men det mesta är större i denna.
Planlösningen är ganska lik mindre husbilar, men det mesta är större i denna.

Morelo Palace är något av en mittenmodell i Morelos utbud, det finns några enklare serier och flera mer avancerade som baseras på tyngre lastbilar. 

Många förknippar bilar av den här typen med de modeller som har ett garage för en microbil längst bak. Det har inte Palace 85 L. 

Den är faktiskt den kortaste Palacemodellen, men är trots det ungefär 8,7 meter lång, och det på bara två hjulaxlar. För att klara den tunga belastningen på bakaxeln sitter det fyra hjul där, tvillingmontage kallas det, två däck på var sida.

Palace är nästan 3,5 meter hög så det gäller att se upp för låga broar eller tunnlar när man kör. Tänk på att eventuella installationer ökar höjden! Ett bra tips för alla som kör husbilar som närmar sig tre meter, kolla höjden och skriv en lapp som kan placeras på instrumentbrädan.

Inverter som omvandlar ­batteriernas ström till 230V.
Inverter som omvandlar ­batteriernas ström till 230V.
Elcentraler och andra el-attiraljer är prydligt samlade här.
Elcentraler och andra el-attiraljer är prydligt samlade här.
Värmepannan från Alde kan nås via en servicelucka.
Värmepannan från Alde kan nås via en servicelucka.

Anledningen till den höga höjden är det stora dubbel­golvet och att chassits ram är högt placerad. Dubbelgolvet är 42 centimeter djupt och i det finns bland annat färsk- och gråvattentank samt en fast toatank. Den senare rymmer 250 liter vilket innebär att man inte behöver tömma den särskilt ofta. Det kan vara bra för det är inte alltid så lätt att hitta tömningsställen för fasta toatankar. 

Nu är det inte så att man måste åka hem om tanken är full och ingen tömning finns tillgänglig. I nödfall kan man tömma delar av tankens innehåll i en mindre kassett och tömma på vanligt sätt. 

Det finns även gott om plats under bilen, exempelvis går det att beställa fast gasoltank, eller elverk. Kanske skulle en liten bitcoingruva vara något att erbjuda kunderna?

Bodelens väggar, tak och ­dubbelgolvets båda plan är ­konstruerade med 38 mm isolering av RTM-hårdskum, ett vatten- och fuktbeständigt material.

På båda sidor om isoleringen finns ett lager aluminiumplåt och reglarna är av puretan (PU), konstruktionen är alltså både hård, lätt och fuktsäkrad. Aluminiumskalet ger en extra fördel, det bildar nämligen något som kallas en ”Faradays bur” vilket innebär att man är skyddad mot åska. Det är inte så dumt för risken är att denna bil är campingens högsta punkt.

Långsoffa direkt innanför entrén är praktiskt för mat­kassar och liknande.
Långsoffa direkt innanför entrén är praktiskt för mat­kassar och liknande.
Apotekarskåp tar tillvara på utrymmen på ett mycket bra sätt.
Apotekarskåp tar tillvara på utrymmen på ett mycket bra sätt.
Manöverpaneler, det är en del att hålla reda på i denna bil. Bilens egen, värmepanna, markis, solpaneler och annan el.
Manöverpaneler, det är en del att hålla reda på i denna bil. Bilens egen, värmepanna, markis, solpaneler och annan el.

Inne i Palace 85 L finns alla förutsättningar för en mycket bekväm tillvaro. Allt är väl tilltaget och inga bekvämligheter saknas i jubileumsmodellen. 

Extrasäng över förarplatsen är ett tillval som inte gjorts i detta exemplar så bilen beskrivs kanske bäst som en lyxig svit för två med plats för många besökare. 

Frånvaron av fällsängen fram gör att det känns väldigt luftigt och det finns överskåp hela vägen runt så att säga.

Redan i trappan finns det förvaringslådor i trappstegen och dubbelgolvet har flera stuvutrymmen som nås inifrån bodelen. 

Ovanför entrédörren finns två rader kontrollpaneler, den vattenburna värmen och de hydrauliska stödbenen är några av de saker som kan styras härifrån. 

Inredningen håller mycket hög klass och finishen är perfekt, alla sömmar sitter där de ska och inget glappar. 

Sittgruppen är mycket generös och inte minst bekväm. Det får lätt plats åtta personer runt bordet som på ett enkelt sätt kan breddas så att alla når det. Bordet kan även sänkas för att bilda bas för en extrasäng.

Apotekarskåp  tar tillvara på utrymmen på ett mycket bra sätt.
Apotekarskåp tar tillvara på utrymmen på ett mycket bra sätt.
Perfekta detaljer i husbilen som i sig kostar 3 710 000 kr.
Perfekta detaljer i husbilen som i sig kostar 3 710 000 kr.
För en gångs skull finns det gott om arbets- och avställningsyta i köket. Köksbänken är av kompositmaterial som liknar marmor.
För en gångs skull finns det gott om arbets- och avställningsyta i köket. Köksbänken är av kompositmaterial som liknar marmor.
Nespressomaskin med hållare för kaffekapslar, trelågig spis, dubbla diskhoar och praktiskt flexibel blandare.
Nespressomaskin med hållare för kaffekapslar, trelågig spis, dubbla diskhoar och praktiskt flexibel blandare.

Köket är en riktig höjdare som lockar till matlagning, eller kaffedrickande, det finns en nespressomaskin och kapslarna till den kan placeras på väggen intill. 

Köksbänken är av ett kompositmaterial som är förvillande likt sten, det känns lika bastant men är lättare. 

Arbetsyta finns det gott om på båda sidor av spisen som har tre lågor. Det finns två diskhoar, båda med täckskivor i samma material som bänken. 

Förvaring finns det gott om i och kring köket. Under bänkskivan finns lådor av olika slag, bland annat flera sophinkar som underlättar källsorteringen. 

Vid sidan av det stora kylskåpet finns två höga apotekarskåp som passar för saker som ­cornflakespaket eller flaskor.

 

En duschkabin som lika gärna kunde stå hemma i villan, ­lägenheten eller varför inte i en svit? Det är klar hotellfeeling.
En duschkabin som lika gärna kunde stå hemma i villan, ­lägenheten eller varför inte i en svit? Det är klar hotellfeeling.

Efter köket kommer badrummet och det upptar hela utrymmet fram till sovrummet. 

Istället för att stänga in toalett och dusch i olika utrymmen är det ett helt öppet så kallat rumsbad. Det går att dra för dörrar åt båda håll ifall man vill göra det privat. 

Personligen tycker jag det känns märkligt att ha toastolen i det fria men det är kanske en vanesak. Som badrum är det magnifikt i jämförelse med de krypin som annars är vanligt i mindre bilar. 

Det är hemmastorlek på något sätt, handfatet, duschkabinen och förvaringen är betydligt större än husbilsnormen. 

Ett fint inslag är handdukstorken, jag passade på att torka mina strumpor som under fotograferingen fått bekanta sig med ett värmländskt dike. 

Under tiden strumporna torkade passade jag på att testa sängarna och där blev jag nästan kvar, de var mycket bekväma!

Badrummet mitt i bilen är enormt i jämförelse med standard­betonade husbilar. Att ha toastolen i det fria känns lite märkligt.
Badrummet mitt i bilen är enormt i jämförelse med standard­betonade husbilar. Att ha toastolen i det fria känns lite märkligt.
Det är ingen tävling men ­Morelo Palace 85 L är större.
Det är ingen tävling men ­Morelo Palace 85 L är större.
Stödben underlättar tillvaron med en stor och tung husbil.
Stödben underlättar tillvaron med en stor och tung husbil.

Det är svårt att inte charmas av Morelo Palace 85 L, här skulle många vilja bo. För de som vill bo längre stunder i sin bil, kanske under hela vintern vid Medelhavet, är den perfekt. 

Visst är det en större utmaning att ta sig fram med en stor och hög bil, men när man väl stannat är det bara fördelar. 

Framför allt är det skönare om vädret är tråkigt och kallt. Själv skulle jag motionera nespressomaskinen och lägga mig tillrätta i de sköna sängarna med en bok vid dessa tillfällen.

Morelo tillverkas i den lilla byn Schlüssfeld som faktiskt är något av stora husbilars Mecka. 

Utöver Morelo byggs även bilar av tillverkarna Concorde och Phönix här. För er som gillar stora bilar kan ett besök i byn var kul om ni har vägarna förbi. 

Annars finns det nya ­Morelo hos Husbilslandet, Bengt i Örkeljunga och Husvagnscenter i Luleå.

Provkörning: Morelo Palace 85 L
Taggar: Husbilar

Det är en rejäl pjäs jag ska provköra hos ­Husbilslandet som ligger en bit söder om Kristinehamn. Det är en ganska kall höstdag men jag är utvilad och taggad inför dagens äventyr med megahusbilen, det är inte så ofta jag kör bilar av den här kalibern. 

Vår lite beskedligare redaktionshusbil står uppställd på den utsökta ställplatsen inne i Kristinehamn de dagar jag är på besök. Servicen på ställplatsen är det inget fel på, det finns till och med en liten småbil som besökarna kan hyra för mer eller mindre självkostnadspris.

Först blir det en provtur! Det finns bara en dörr på denna dyrgrip och det är bodelsdörren. Det finns

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.