Nästa artikel
Rapido 891F
Först ut i nya serien

Rapido 891F

Publicerad 14 juli 2012 (uppdaterad 13 december 2013)
Med modellen 891F hänger Rapido på trenden med billigare helintegrerade bilar. Jag provkör ett av de få exemplar som finns i Sverige. Bilen bjuder på en del överraskningar.

Exteriört är den väldigt lik de helintegrerade bilarna i Rapidos 9-serie. Den största skillnaden är att backspeglarna inte är bussmonterade, vilket betyder hängande uppifrån. Den här bilen har mer traditionellt placerade backspeglar. Lackeringen är övervägande vit med ett brett grått fält längst ned runt hela bilen. Väggar, tak och front har ett ytterskikt av glasfiber, vilket har god motståndskraft mot hagel. Själva isoleringen i väggar, tak och golv består av styrofoam. Dragkrok kan inte monteras på bilen. Den har nämligen ingen ramförlängning med tvärbalk längst bak vilket är det vanligaste sättet att montera dragkrok på ett Fiatchassi. Vill man ha dragkrok måste det beställas när bilen köps. Under huven är det som vanligt ganska trångt. Oljepåfyllningen sitter långt in men påfyllningen av spolarvätska är lättare att komma åt. Bilen är utrustad med Fiats 2,3 liters-motor som ger 130 hästkrafter. Den bil jag lånar av PR-Husbilar i Sollebrunn har tomma tankar och lite last. Den går som ett skott, jag undrar om det ändå inte är en större motor i bilen? Fullt lastad och med tillbehör som markis är bilen förmodligen mer normal i sitt uppträdande. Färden är helt befriad från skrammel och knirr. Bilens lastutrymme är väl tilltaget. Utrymmet går från vägg till vägg med en stor dörr på passagerarsidan och en mindre lastlucka på den andra. Som mest är det 114 centimeter brett och 102 centimeter högt. Det finns ett par öppna hyllor, på den ena är bodelsbatteriet fastspänt. Elcentral, jordfelsbrytare och säkringar är prydligt placerade bredvid, lätta att nå från lastluckan. Fasta lastöglor finns liksom belysning och värme.

 
Entrén till bodelen har två fasta trappsteg med små mattor som kan tas loss och skakas. Insteget är 33 centimeter högt och en ledstång finns. Bilen har en tjock entrédörr med två förvaringsfack men inget fönster. Myggdörren sitter 13 centimeter längre in. 
 
Mina grannar för natten, Kerstin och Evert, har en liknande Rapido. De har satt upp klädkrokar i utrymmet mellan dörrarna i sin bil, fiffigt! I min bil finns inga krokar vid entrén. Däremot finns det en enorm lucka i golvet. Jag lyfter på den och blir konfunderad. Under luckan finns nämligen ett i husbilssammanhang enormt utrymme. Denna bil ska ju inte ha dubbelgolv! Jag kikar under bilen och ser en till formen badkarsliknande utbuktning i svart plast. Ett smart sätt att trolla fram utrymme under golvet utan att bilen har dubbelgolv. Utrymmet mäter 112 x 45 centimeter och är 32 centimeter djupt. Luckan är något mindre. Utrymmet är inte uppvärmt, se upp med köldkänsliga varor vintertid. I den lilla soffan till höger om entrén finns även förvaring som nås från en lucka som vetter mot entrén. Jag kommer åt hela utrymmet under sittdynan. Rejäla utrymmen utan krusiduller. Det gillar jag. Inredningen i bilen är hämtad från de halvintegrerade instegsbilarna i 6-serien. Trädekoren är av lite enklare typ än den i de exklusivare syskonen. Färgsättningen heter Pino Varese. I kombination med textilierna Modena kan vi i bilen hitta fyra nyanser av brunt och lite vitt. De ger ett enhetligt intryck. Direkt till vänster om entrén finns ett kylskåp med separat frys och ovanpå dem en smart tv-möbel. Bakom en jalusi finns en tv-arm och två hyllplan för elektronik. Tv:n kan riktas mot sittgruppen eller sovrummet. Bäst ses den från den förra. Efter kylskåpet följer hygienutrymmet. Där finns en toalettstol med vridbar sits och elspolning. Ett frostat fönster och två takspotlights ger ljus. En ventil och ett värmeutblås står för cirkulationen. Handfatet är av rostfritt stål och kranen av plast. Klädkrokar finns på väggen och på insidan av dörren finns två stag där handdukar kan hängas släta. En finess är att det finns speglar på förvaringsskåpen vars placering gör det möjligt att se sig själv från sidan. På utsidan av toadörren finns även en avlång spegel för dem som föredrar helfigur.
På motsatt sida i bilen finns duschen. Den kan med fördel hållas öppen. Det ger både svängrum och ljus från takluckan. Ett par lite ovanliga saker finns. Duschens vita plast är disk­ret ornamenterad. Så diskret att jag inte märkte det innan jag tittade närmare på bilderna jag tagit. Det är variationer i plastens glansighet som ger mönstret. En annan fin detalj är det utfällbara torkstället med fyra stag. En smart lösning.
 
Längst bak i bilen finns bilens sovrum. Planlösningen är lite speciell. Den har en queen-säng som är assymetriskt placerad. Framifrån sett står sängen en bit åt höger. Det innebär att utrymmet och garderoben är bredare på sängens vänstra sida. Jag gissar på att frun i huset tingar den vänstra sidan där det finns mest plats i garderoben. Den är 48 centimeter bred, 118 centimeter hög och 55 centimeter djup. Den smalare garderoben på andra sidan är 25 centimeter bred. Själva sängen är 1,40 meter bred, avsmalnande i fotänden. Den har en 10 centimeter tjock madrass som vilar på ribbotten. Den natt jag spenderar i bilen sover jag så skönt att jag försover mig, ett gott betyg. Sitthöjden är hela 1,09 meter. En finurlig finess är ett löstagbart bockat stålrör som fixerar madrassen i framkant så den inte glider iväg vid inbromsningar eller under nattens äventyr. Under sängen finns ytterligare ett rejält förvaringsutrymme. En stor djup utdragslåda. I toppen av lådan finns ett grunt tråg som kan lyftas ur för exempelvis strumpor. I sovrummet finns också ett stort fönster på förarsidan, 78 x 85 centimeter mäter det. Det skulle ge en vidunderlig utsikt om det inte var för gardinerna i bilen. Hur jag än försöker kan jag inte dra från dem. 
 
Köket har vinkelform och dess bakre långsidor mäter 90 x 90 centimeter. Den utstickande delen är rundad vilket förenklar framkomligheten. Under bänkskivan sitter en stor välvd lucka som höljer en låda och tre hål för vinflaskor, väldigt franskt, men kanske inte så yteffektivt. Förvaringen under den andra delen av köket består av tre utdragslådor. Den översta är en besticklåda. Den mellersta är en enorm låda. 40 x 40 centimeter och 35 centimeter djup, risken är att här blir ganska rörigt. Den nedersta lådan är drygt hälften så bred som lådfronten på grund av de gasreglage som är placerade här. Spisen är trelågig och har köksfläkt. I köket finns bilens två 230 V-uttag och ett 12 V-uttag. Sittgruppen, eller bilens vardagsrum om man så vill, är ett trevligt och ljust utrymme med en taklucka med infällda spotlights. Jag sitter skönt, speciellt på de bältade färdplatserna. Fem personer sitter bra kring bordet. Under färdplatserna finns färskvattentanken som relativt enkelt kan rengöras via två öppningar. Gråvattentanken är placerad under bilen och isolerad. Tyvärr kan man inte nå den inifrån bilen. 
 
Stolarna framme i bilen har en bra funktion. De främre hörnen undertill är i själva verket handtag som möjliggör snurrning av stolarna och fällning av ryggstöden. Med stolarna fällda hissar jag ned den främre sängen. Det är en säng som erbjuder dess gäster möjlighet att ligga åt valfritt håll. Det sitter nämligen en läslampa på varje sida, praktiskt om bilen inte står helt plant sidledes. Man väljer helt enkelt den sida som är bekvämast. Sängen är 1,40 meter bred och har ribbotten under den 10 centimeter tjocka madrassen. Jag tycker den är bekväm. Fallskydd finns och förvaring i form av ett nät fastsatt på framväggen. En praktisk detalj är ett resårband som löper runt det draperi som omgärdar sängen. Drar man och krokar ihop de två resårstumparna hålls draperiet på plats då man hissar upp sängen. Bilens förarplats går i svart. Sikten från förarplatsen är god. Backspeglarna har en stor spegelyta, inte tvådelad. Jag har svårt att hitta ett läge där jag får bra sikt bakåt och rakt ned samtidigt. Om backspeglarna kunde förbättras gäller det motsatta för bilens enda tillbehör backkameran. Den utför sitt jobb väl och den är kopplad till bilens Pioneer-stereo. Den är centralt placerad på instrumentbrädan och har en egen strömbrytare i form av en liten knapp en bit till vänster om displayen. 
 
Allt som allt är Rapido 891 F en vettigt planerad bil som är hyggligt grundutrustad. Skulle jag beställa denna modell ny skulle det vara på ett 4,25 ton-chassi. Då kan bilen utnyttjas maximalt. Den testade bilens maxlast på 520 kilo riskerar att bli i klenaste laget med extrautrustning, last och och familj.
Beslutet att tillverka en enklare helintegrerad bil verkar ha fattats sent förra året. I Rapidos tjocka katalog med modeller som saluförs i år finns den nämligen inte med. Vid Rapidos pressvisning i Mayenne i början av juni i år presenterades ett antal nya planlösningar i 8-serien. Dessutom kommer 891 modellen även att byggas på Mercedes. Då med namnet 891M. Hur den är att köra samt övriga nyheter från Rapido kan du läsa i nästa nummer av Husbil och Husvagn.
Den testade Rapido 891 F

Årsmodell: 2012

Pris från: 695 000 kr
Testat fordon: 700 500 kr
Fordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 l/130hk
Växellåda: 6-växlad manuell
Chassi: Fiat 35L
Bränsletank: 90 l
ABS/ASR/ESP: Ja/nej/nej
Tjänstevikt: 3 130 kg
Totalvikt: 3 650 kg
Maxlast: 520 kg
Axelavstånd: 4,035 m
Överhäng bak: 2,36 m
Spårvidd fram/bak: 1 810/1 980 mm
Utvändig längd/bredd/höjd: 7,37/2,35/2,76 m
Isolering tjocklek vägg/golv/tak: 25/25/25 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6EH
Tillbehör testat bil: Backkamerasystem 5 500 kr
Standardutrustning: Luftkonditionering i hytt, farthållare, stereo med cd, köksfläkt, panoramafönster i sovrum, elpatron, fjärrstyrt c-lås alla dörrar, bodelsmatta, myggdörr, termodraperi, styrofoamisolering, helautomtisk kyl/frys, brandsläckare bultexmadrass och mycket mer. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.