Bild
Nästa artikel
Test: Laika Ecovip 600

Test: Laika Ecovip 600

Husbilar

Nya Laika Ecovip 600 är en kort helintegrerad husbil som har en hel del roliga överraskningar. Den tvärställda sängen är exempelvis höj- och sänkbar. Vi tar en kort provtur i Toscanas böljande landskap.

Laikas billigare husbilsserie som heter Ecovip, fanns förra året med enbart alkov- och halvintegrerade modeller. Från 2015 finns även en helintegrerad modell och vi tar en titt på Ecovip 600 som är den första helintegrerade Laikan under sex meter. Åtminstone på senare år.

Det är en nätt liten bil jag får följa med i under en kort tur på den toscanska landsbygden. Eftersom bilen är rykande färsk och bara finns i ett exemplar överlåts styrningen till en chaufför från Laika.

Under den korta sträcka vi kör upp­för sig bilen bra och är mestadels tyst men lite knarr förekommer. Ljudet från motorn är lågt vilket har sin förklaring i att det finns extra isolering mellan motor och hytt. Testbilen har standardmotorn på 130 hästkrafter men det går att få både 150- och 180-motorerna mot pristillägg.

Låg. Ecovip 600 har extra mugghållare i mittkonsolen.
Låg. Ecovip 600 har extra mugghållare i mittkonsolen.
In. Inre trapp och yttre sopkorg i snyggt stajlad kombination.
In. Inre trapp och yttre sopkorg i snyggt stajlad kombination.
Köra. På instrumetbrädan silverfärgad dekor och på golvet en matta. Hela hytten kan mörkläggas med hjälp av jalusier.
Köra. På instrumetbrädan silverfärgad dekor och på golvet en matta. Hela hytten kan mörkläggas med hjälp av jalusier.
Utsikt. Det stora fönstret kommer väl till pass. Tack vare det är utsikten bra från de bakre platserna. Här är bordet framskjutet.
Utsikt. Det stora fönstret kommer väl till pass. Tack vare det är utsikten bra från de bakre platserna. Här är bordet framskjutet.

Fotograferingen sker på en plan framför en kyrka och där blir det uppenbart att bilen har snäv vändradie. Det beror på att hjulbasen på det lågbyggda campingchassit från Fiat endast är 345 centimeter. Chauffören behöver inte backa och härja för att svänga runt bilen för den vänder på en femöring och överhänget bak är kort.

Att köra på den italienska landsbygden, eller smala vägar överhuvudtaget, kan vara utmanande i en stor husbil. Det är med tanke på just detta som Ecovip 600 har utvecklats. Den är kort, har en platsbesparande tvärställd säng längst bak och eftersom den är helintegrerad har den även en fällsäng över hyttplatserna som inte blockerar hela sittgruppen. Det finns med andra ord fyra väl tilltagna sängplatser, ett ordinärt kök och ett godkänt stort hygien-utrymme i den korta bilen.

Bilens främre del med förarplats och sittgrupp skiljer sig inte mycket från de större modellerna i serien. Det finns en förardörr och hela hytten kan mörkläggas med plisségardiner. Mellan sätena finns Fiats, för året nya, lågt placerade mugg-eller flaskhållare. På passagerarsidan finns fler mugghållare att välja på och även en långsmal låda för småprylar.

Med lite god vilja huserar sittgruppen fem personer men fyra sitter mer bekvämt. Bordet är av pelartyp och bordsskivan kan skjutas i två riktningar. Sittsoffan bak har två hyfsat bekväma bältade sittplatser men som i många andra bilar önskar vi att ryggstödet kunde lutas en aning. I ett skåp ovanför soffan finns plats för en tv.

Fällsängen i hytten är bekväm men dess löstagbara stege har lite smala fotsteg. För de viga går det att ta sig upp i den utan stege.

Bodelsentrén har en invändig trappa med två steg och en ledstång finns. Dörren har fönster och en lågt sittande sopkorg som praktiskt sett fungerar bäst utifrån. Innanför dörren finns köket direkt till vänster. Det är en rak bänkskiva med trelågig spis med uppvikbar täckskiva av glas som tyvärr inte är delad. Diskhon är rund och har en täckskiva som kan fästas i en skena i väggen vilket ger en välkommen extra avställningsyta.

Fullstor. Bilen är kort men med sällskapsutrymmet har det inte kompromissats. Här får fem personer plats runt bordet.
Fullstor. Bilen är kort men med sällskapsutrymmet har det inte kompromissats. Här får fem personer plats runt bordet.
Mat. I köket är ytan hyfsat välutnyttjad. En tvålågig spis skulle däremot erbjuda mer arbetsyta vilket nästan saknas nu.
Mat. I köket är ytan hyfsat välutnyttjad. En tvålågig spis skulle däremot erbjuda mer arbetsyta vilket nästan saknas nu.
Taksängen. Över förarplatsen har två personer gott om svängrum. Fyra fullstora sängplatser finns alltså i sexmetersbilen.
Taksängen. Över förarplatsen har två personer gott om svängrum. Fyra fullstora sängplatser finns alltså i sexmetersbilen.

Kylskåpet är placerat under köksbänken och flankeras av en besticklåda och en lite större låda för köksattiraljer. Över-skåpet har en gemensam lucka och fast monterade hyllplan. Både köksbänken och matbordet är täckta med ett speciellt material som förhindrar fingeravtryck och är lätt att hålla rent, vilket är bra eftersom smutsen syns tydligt mot den grå ytan.

På motsatt sida finns hygienutrymmet som är ganska stort med tanke på bilens begränsade mått. Det finns ett fönster som inte har frostat glas vilket vi anser är tjänstefel. I övrigt finns förvaring av olika slag, spegel, handdukstork, klädhängare
och snygg trätrall i duschen.

Längst bak i bilen finns den tvärställda sängen som kan höjas och sänkas och som vi tidigare har berömt för dess platsbesparande egenskaper.
På minuskontot noterar vi att det är en väldigt svårbäddad lösning och det krävs vigör för att använda de överskåp som finns här. Nu är i och för sig sängen i högsta läget när jag kryper upp i den. Väl på plats är det dock mysigt och bekvämt.

Det finns två läslampor och överskåp i tre väderstreck vilket ger gott om plats för böcker och tidningar. Det går att resa hela sängbotten och under finns en riktigt rymlig garderob med stång, men som också har hängande klädförvaring med fack vilket gör att även mindre klädesplagg kan förvaras.

Den stora garderoben stjäl mycket plats från förvaringsutrymmet som nås utifrån via luckor på båda sidor. Höjden går som sagt att variera med hjälp av sängen och även i nedsänkt läge får åtminstone ett par hopfällbara elcyklar plats.

Tjusigt. Badrummet är riktigt rymligt och trevligt designat. En plump i protokollet är att det är god insyn utifrån vilket kan störa.
Tjusigt. Badrummet är riktigt rymligt och trevligt designat. En plump i protokollet är att det är god insyn utifrån vilket kan störa.
Under. Sängen har en garderob med klädstång under sig.
Under. Sängen har en garderob med klädstång under sig.
Hissbar. Den bakre sängen kan höjas och sänkas och en säng på tvären ger plats åt annat. Den är däremot krånglig att bädda.
Hissbar. Den bakre sängen kan höjas och sänkas och en säng på tvären ger plats åt annat. Den är däremot krånglig att bädda.

Bilen vi testar är en 3,5-tons modell vilket i sig är en poäng. Visst går den att få med uppvägt chassi med lastvikt över ett ton men bilens mått gör den inte direkt till en laståsna. Med en 3,5-tons bil under sex meter kan många bekymmer med vägtullar och broavgifter undvikas. En resebil för rutinerade resenärer med optimerad packning kanske beskriver den bäst.

Till 2015 basutrustar Laika sina bilar med de populäraste tillbehören så förutom avsaknaden av markis och tv är bilen körklar som den är. Det finns för all del väldigt mycket tillbehör att välja på, men då gäller det att se upp med lastvikten så att den inte blir orimligt låg.

Det som skiljer de helintegrerade Ecovip från de dyrare Kreos är att de har Fiatchassi istället för Al-Ko-chassi vilket gör att dubbelgolvet blir lite grundare. Trädekoren är av lite annan typ och tre olika nyanser kan väljas vid beställning. Belysningen är aningen förenklad men ändå väldigt varierad och av LED-typ. Sammantaget ger bilen inte samma känsla som Kreos utan känns, precis som det är tänkt, ett snäpp enklare utan att för den sakens skull kännas som ett alltför stort nerköp. Laika är mån om sin lyxiga framtoning och totalt sett ger bilen ett trevligt intryck. Lite billigare lyx helt enkelt.

Test: Laika Ecovip 600
LAIKA ECOVIP 600

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3l/130 hk Multijet II
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato 35L, lågbyggt campingchassi
Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP Traction+, hill holder, hill descent
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 961 kg
Maxlast: 539 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 5 990/2 310/2 995 mm
Axelavstånd: 3 450 mm
Överhäng bak: ca 1 600 mm
Takhöjd inne: ca 2 005 mm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Tjocklek golv/vägg/tak: 50/35/40 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 centralluftvärme med 10 liters varmvattenberedare
Bränsletank: 60 l
Bäddmått: Bakre säng: 118–132 x 210 cm Fällsäng: 145 x 190 cm
Årsmodell: 2015
Pris: 758 400 kr
Standardutrustning bl.a: Klimatanläggning i hytt, höjdreglerbara hyttstolar,farthållare, förstärkt generator, instrumentbräda med silverfinish, dimmbar LED-belysning, extra värmare, matta i förarhytt, centrallås till förar- och entrédörr, en nyckel till alla utvändiga luckor, lampa på instrumentbrädan varnar för öppen garagedörr.

Taggar: Husbilar, Laika

Laikas billigare husbilsserie som heter Ecovip, fanns förra året med enbart alkov- och halvintegrerade modeller. Från 2015 finns även en helintegrerad modell och vi tar en titt på Ecovip 600 som är den första helintegrerade Laikan under sex meter. Åtminstone på senare år.

Det är en nätt liten bil jag får följa med i under en kort tur på den toscanska landsbygden. Eftersom bilen är rykande färsk och bara finns i ett exemplar överlåts styrningen till en chaufför från Laika.

Under den korta sträcka vi kör upp­för sig bilen bra och är mestadels tyst men lite knarr förekommer. Ljudet från motorn är lågt vilket har sin förklaring i att det

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.