Bild
Nästa artikel
Test: Rimor Katamarano Sound

Test: Rimor Katamarano Sound

Husbilar

Italienska Rimor tillverkar bilar i den lägre prisklassen och med Katamarano Sound får man väldigt mycket bil för pengarna med sex bältade platser och åtta sängplatser.

Katamarano Sound från italienska Rimor är en alkovmodell som byggs på Renault Master och har bäddplats för åtta personer men även gott om sittplatser. Det är en klassisk alkovmodell med dubbla dinetter och hyttstolar som inte kan vändas. Både
stuv- och åkmöjligheterna är med andra ord som gjorda för större gruppresor även om lastvikten som vanligt gärna kunde vara högre.

Förutom att bilen byggs på Renault Master så är en annan ovanlighet att bodelen värms upp av en dieselvärmare från Webasto vilket du kan läsa mer om efter denna provkörning.

Stege. Det är högt upp till alkovbädden men till hjälp finns en stege. Mellan hytt och bodel finns gardiner för mörkläggning.
Stege. Det är högt upp till alkovbädden men till hjälp finns en stege. Mellan hytt och bodel finns gardiner för mörkläggning.
Åtta. När sovplatser för åtta personer ska ordnas till kvällen 
krävs viss energi för att fälla och bädda de många kuddarna.
Åtta. När sovplatser för åtta personer ska ordnas till kvällen krävs viss energi för att fälla och bädda de många kuddarna.
Utdrag. Skenorna som dras ut från soffan var ostadiga när de drogs ut men blev stabilare med madrass på plats.
Utdrag. Skenorna som dras ut från soffan var ostadiga när de drogs ut men blev stabilare med madrass på plats.
Kupé. Undre bädden kan lyftas upp och ger då ett större bagageutrymme. Bädd­arna är stora nog för vuxna.
Kupé. Undre bädden kan lyftas upp och ger då ett större bagageutrymme. Bädd­arna är stora nog för vuxna.

När vi stiger in i den varma bilen konstaterar vi snabbt att Webasto tycks fungera riktigt bra även när det är minusgrader då termometern visar ett par grader under noll under testet.

Ändå står värmarens reglage inte ens på mitten av skalan och vi klarar oss med endast tunna skjortor utan att frysa. Webastovärmaren drivs alltså av diesel vilket kan vara ett mer sorgfritt alternativ än gasolvärme. Främst eftersom gasolen då räcker till att driva andra funktioner som spis och kyl.

Värmen cirkulerar även i bilens förvaringsutrymme under våningssängen. Detta är en riktigt bra lösning med tanke på användning i kallare regioner för utan värmen underifrån skulle den lägre sängen förmodligen vara kall om natten.

Instegstrappan är elektrisk men vi tyckte att trappsteget fälldes ut ovanligt långsamt.
Det tog fem sekunder från knapptryck tills att steget var helt utfällt. Till vänster om dörren finns annars en klädhängare för ett par jackor och längre bak i bodelen hittar vi dusch och toalett. Toaletten är vridbar vilket ger större utrymme framför spegeln och även gör det lättare att ta sig till övriga utrymmen.

Ovanför spegeln sitter ett stort skåp som utan problem rymmer allt som alla resenärer behöver i badrumsväg.

Panna. Dieselpanna från Webasto till vänster och boiler från Whale till höger. Här monterat för visning hos Webasto i Tyskland.
Panna. Dieselpanna från Webasto till vänster och boiler från Whale till höger. Här monterat för visning hos Webasto i Tyskland.
Kök. Ont om avställningsyta och spis utan piezo-tändning.
Kök. Ont om avställningsyta och spis utan piezo-tändning.
Öppet. Undre våningssängen kan lyftas upp vilket gör bagageutrymmet större. Luckan mäter 950x1 350 mm.
Öppet. Undre våningssängen kan lyftas upp vilket gör bagageutrymmet större. Luckan mäter 950x1 350 mm.

I duschen är golvet sänkt med 13 cm vilket ger duschhörnan en totalhöjd på 199,5 cm. Därmed kan även långa personer duscha  utan att slå huvudet. Däremot är svängrummet sidledes begränsat så man riskerar att armbåga väggar och hyllor i kabinen.

Intill hygienutrymmet finns de bakre våningssängarna som faktiskt är tillräckligt långa och bekväma även för vuxna. Båda sängarna har även egna mörkläggningsgardiner.

Bodelsdörren är placerad långt bak på bilen och framför den finns köksmodulen med tvålågig spis och diskho. Avställningsytan är anmärkningsvärt liten och består bara av ytan på spislocket. När man ska använda spisen måste man alltså stuva undan redskap och ingredienser.

Bakom kockens rygg finns det el- och gasoldrivna kylskåpet som rymmer 100 liter och därmed är alldeles för litet. Ovanför kylen finns ett stort fack för förvaring och visst är det bra att ha men å andra sidan skulle en större kyl vara ännu bättre.

Värmepannan är en dieseldriven Webasto Airtop 55 Evo som är monterad under bilen. Värmaren har ingen inbyggd boiler för varmvatten utan det finns en separat sådan som tillverkas av företaget Whale. Den är placerad inne i bodelen men till nästa år kommer även den att kunna monteras under bilen vilket betyder ännu mer utrymme i bodelen och kanske värde-fulla stuvutrymmen.

Den stora sittgruppen består av dubbeldinett på ena sidan och enkeldinett på andra. Stolarna i förarhytten är inte vridbara så med andra ord finns bara sex egentliga sittplatser när det dukas upp. Kanske någon får stå vid spisen?

Sofforna går att bädda till jättesäng för fyra personer. Expan-sionsdelarna som dras ut under-ifrån de större sofforna är lätt-använda men låsningen av dem verkar lite skramliga ända tills madrassdelarna kommer på plats. Därutöver finns även alkovsängen som också kan göras bredare genom att dra sängkanten bakåt. Konstruktionen är enkel och funktionell och gör att man slipper slå huvudet vid passage till förarhytten.

Steg. Eltrappan är lite långsam att fälla ut och en knapp i förar­hytten vore bra när varningssummern börjar ljuda för att man glömt att dra in trappan.
Steg. Eltrappan är lite långsam att fälla ut och en knapp i förar­hytten vore bra när varningssummern börjar ljuda för att man glömt att dra in trappan.
kontroll. Belysning och vatten styrs enkelt via kontrollpanelen som sitter i köket.
kontroll. Belysning och vatten styrs enkelt via kontrollpanelen som sitter i köket.
behållare. Färskvattentanken finns under den bakre soffan och rymmer 100 liter.
behållare. Färskvattentanken finns under den bakre soffan och rymmer 100 liter.

Som familjebil är bilen lyckad. Inredningsdesignen är balanserad och stilig och de lugna färgvalen ”håller” förmodligen i många år innan de känns omoderna. Belysningen är också bra. Under mulna dagar ger fönster och LED-lampor tillräckligt med ljus i alla vrår och det är svårt att säga vilket ljus som kommer från fönster och vilket som kommer från lamporna.

I motsats till många andra bilar har Katamarano bilstereo som standard vilken kan kopplas till mobiltelefon via Bluetooth. På det sättet kan man både lyssna på musik via telefon och använda telefon via radio. Masterchassit känns bra och smidigt att köra. På kullerstensgator som det finns gott om i finska staden Tavastehus där bilen testades hörs inget störande skrammel vilket är ett gott betyg.

På motorvägen känns Katamarano stadig och farthållaren som hör till bilens standardutrustning gör långkörningarna trevligare. Årets modell av Katamarano har ett tekniskt dubbelgolv till skillnad från tidigare då den hade ett traditionellt golv.

Test: Rimor Katamarano Sound
RIMOR KATAMARANO SOUND

Årsmodell: 2015

Basfordon: Renault Master

Motor: Diesel, 2,3l/125 hk

Växellåda: 6-växlad manuell

Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 978 kg

Maxlast: 522 kg

Max släpvagnsvikt: Ej möjligt

Längd/bredd/höjd: 7 477/2 370/3 060 mm

Axelavstånd: 4 332 mm

Bakre överhäng: ca 2 300 mm

Invändig takhöjd: 1 995 cm

Isoleringsmaterial: EPS-skum

Tjocklek golv/vägg/tak: 44/30/30 mm

Uppvärmning: Webasto AirTop  Evo 4000, diesel

Bränsletank: 105 l

Bäddmått: alkovbädd: 150 x 220 cm, sittgrupp: 188 x 220 cm, våningssäng: 2 st 78 x 195 cm

Pris: 499 000 krv

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Rimor

Katamarano Sound från italienska Rimor är en alkovmodell som byggs på Renault Master och har bäddplats för åtta personer men även gott om sittplatser. Det är en klassisk alkovmodell med dubbla dinetter och hyttstolar som inte kan vändas. Både
stuv- och åkmöjligheterna är med andra ord som gjorda för större gruppresor även om lastvikten som vanligt gärna kunde vara högre.

Förutom att bilen byggs på Renault Master så är en annan ovanlighet att bodelen värms upp av en dieselvärmare från Webasto vilket du kan läsa mer om efter denna provkörning.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.