Bild
Nästa artikel
Provkörd: Eriba Touring 820 är helt i sin egen klass

Provkörd: Eriba Touring 820 är helt i sin egen klass

Husvagnar

Det finns vagnar som är olika andra vagnar och så finns det unika vagnar. Utöver det finns Eriba  Touring 820 som är helt i en egen klass.

Att Eriba 820 Touring är något helt eget är uppenbart redan på håll, silverfärgade vagnar hör inte till vardagen på dagens campingplatser eller vägar. 

Metallhöljet ger en klar ­retrofeeling men när det skymmer eller är mörkt är det high-tech som gäller, runt hela vagnen finns en led-list som lyser med ett blått sken under vår provtur hos Hymer center i Örebro.

Det här är ingen vagn för den som vill smälta in. Räkna med många och kanske långa samtal med grannarna.
Det här är ingen vagn för den som vill smälta in. Räkna med många och kanske långa samtal med grannarna.
Klar retrofeeling och vagnen känns stryktålig. Bakre kofångare i rostfritt stål hör inte till vanligheterna.
Klar retrofeeling och vagnen känns stryktålig. Bakre kofångare i rostfritt stål hör inte till vanligheterna.
Bastant rangerhandtag med plats för många vilket behövs till denna bjässe. En mover är ett bra tillval.
Bastant rangerhandtag med plats för många vilket behövs till denna bjässe. En mover är ett bra tillval.
Slipp krånglet med att få vagnen i våg, tryck bara på knappen så är det klart.
Slipp krånglet med att få vagnen i våg, tryck bara på knappen så är det klart.

Under det skimrande skalet är det allt annat än retro, den senaste tekniken används i bygget och det sparas inte på krutet. 

Exempelvis är automatisk nivåreglering inbyggd. Chassit är från Al-Ko och två axlar bär vagnen som är ganska tung för sin storlek. 

Det går att välja mellan totalvikterna 2500 och 2800 kilo, oftast är det köparens dragbil som avgör. 2500 kilo kan många normalbetonade suvar dra men över det blir det lite knepigare. Vill man köra med stil kan man behöva lägga ut mer på dragbilen än vagnen och den kostar runt miljonen. 

Vi fick låna en riktig höjdare till dragbil, en Mercedes G-klass som förtjänar en egen artikel, vi nöjer oss med att konstatera att den drog bilen på ett galant sätt. 

Till denna vagn behöver man ingen lös trappa för att kliva bekvämt, det finns ett elektriskt fotsteg. Inne i vagnen fortsätter designkavalkaden. 

Direkt till höger om entrén finns en sittgrupp med motstående soffor och ett vägghängt bord, det går att ordna fram en säng här om man så vill. 

Det som på håll ser ut som sammanhängande enorma panoramafönster i vagnens för och akter är i själva verket en illusion, bakom de mörka akrylglasen finns flera mindre fönster. 

Utsikten är ändå väl tilltagen och alla fönster har snyggt ­integrerade myggnät och ­mörkläggningsgardiner. 

En drink vid entrén? Ja det finns ett barskåp i alla fall..
En drink vid entrén? Ja det finns ett barskåp i alla fall..
Den större av vagnens ­garderober är riktigt rymlig.
Den större av vagnens ­garderober är riktigt rymlig.
Fin blandning av retrodesign, modern teknik och bekvämlighet

Till vänster om entrén finns plats för en 32-tums skärm och även ett snyggt barskåp. Ovanför dörren finns bland annat en manöverpanel för kontroll av vatten, värme och belysning. 

Mindre high-tech känns den bilstereomodul som är monterad vid barskåpet, den har blåtand så det går att strömma från telefon i alla fall. Det är nog ingen stor sak att byta ut den för den som vill ha en modernare anläggning. Det finns en mindre garderob bakom barskåpet som är lagom för två jackor, en bit längre in i vagnen finns en fullstor garderob med hyllplan. 

Sovrummet har en enorm atmosfär. Fönster runtom och gott om fin belysning. Sängarna kan lyftas för att nå lastutrymmet.
Sovrummet har en enorm atmosfär. Fönster runtom och gott om fin belysning. Sängarna kan lyftas för att nå lastutrymmet.
Integrerad instegstrappa istället för lös husvagnstrappa.
Integrerad instegstrappa istället för lös husvagnstrappa.
Det finns mängder av elektronik och automatik i denna vagn.
Det finns mängder av elektronik och automatik i denna vagn.

Köket är en design­fullträff som även kan fungera ­hyggligt rent praktiskt. ­Fönstret är runt till formen, det ger en marin känsla, är vi i en lustjakt? Spisen har två lågor vilket kan tyckas vara lite klent kanske men det ger mer arbetsyta. 

Diskhon är rund även den och vid väggen finns ett djupt infällt fack med ett lock i samma material som bänkskivan. Det är vanligt att man placerar en skräpkorg på denna plats men denna är tänkt att hysa flaskor, kanske olivolja och vinäger? 

I köket finns även en snyggt infälld kryddhylla och en dold espressomaskin som kan dras ned vid behov, det finns fack för espressokapslar i skåpet ­ovanför, tjusigt!

Badrummet är riktigt rymligt och det finns hyfsat svängrum även i duschen. Toaletten är av bänktyp och det finns gott om plats för benen. 

Förvaring finns det med, framförallt i skåpet ovanför toaletten. En bra detalj är att det finns resårband som håller sakerna på plats, det är mer vanligt i husbilar men det är lika praktiskt i husvagnar.

Det är riktigt tjusigt inne i Eriba 820, tonvikten ligger på estetiken.
Det är riktigt tjusigt inne i Eriba 820, tonvikten ligger på estetiken.
Elegant och glänsande men bara två lågor. Det är ett statement på något sätt, Eribavagnen fokuserar på stil.
Elegant och glänsande men bara två lågor. Det är ett statement på något sätt, Eribavagnen fokuserar på stil.
Det runda fönstret ger marin känsla. Är vi i en ­lustjakt?

Längst bak i vagnen finns sängarna som båda kan resas så man kommer åt den rikliga förvaring som finns under dem och som även kan nås utifrån, från båda sidor. 

Sängarna är lite avsmalnande mot fotändan vilket ger en bra sittplats för att manövrera fötternas strumpor men det kan nog vara en utmaning att bädda sängarna. I taket finns ett stort takfönster som ger ljus. Belysningen i övrigt är välkomponerad med mycket indirekt belysning.

Även i badrummet tittar metallen fram på sina ställen. Det är dock ett fullt fungerande badrum där även det praktiska fått sitt.
Även i badrummet tittar metallen fram på sina ställen. Det är dock ett fullt fungerande badrum där även det praktiska fått sitt.
Gedigen duschdörr som ska hålla vattnet på plats.
Gedigen duschdörr som ska hålla vattnet på plats.
Resårband håller badrumsprylarna på plats, bra!
Resårband håller badrumsprylarna på plats, bra!

Många tycker nog att Eriba 820 är väldigt lik Airstreams vagnar som synts mycket i tv och på film. Att vagnen ­presenterades 2019 samtidigt som den amerikanska branschjätten Thor köpte Hymer gjorde kanske att många drog slutsatsen att det i själva verket är en slags hyllning till de nya ägarna. 

Till formen är den dock mer lik de redan befintliga Eriba Touring som funnits länge och vars design-DNA kan ­härledas till 1957 då ­Erwin Hymer och Erich Bachem skruvade ihop den första Eribamodellen Troll. 

Det är främst de stora mörka fönsterliknande partierna som känns igen från Airstream. Jag är nyfiken på hur vagnen skulle te sig utan dem? 

Vagnen är en fin blandning av retrodesign, modern teknik och bekvämlighet. Det är utan tvekan en vagn för den som vill sticka ut. 

Den är även genomtänkt rent praktiskt med väl ventilerade möbler som passar bra under vinterbruk på våra breddgrader. 

Det finns egentligen inga andra husvagnar i samma klass designmässigt. Det finns en del vagnar i samma prisklass som Kabes största Imperial med massiv utrustning och Tabbet ­Cellini som kan fås med slide-out. 

Det som utmärker Eriba ­Touring 820 är just att designen får fullt svängrum, mycket annat har fått stå tillbaka. 

Det är inte optimalt invändigt att en husvagn har rund form både framtill och baktill och borde man inte få mer än två lågor i spisen i en så dyr vagn? 

Näpp, inte i denna underbart onödiga vagn.

I främre delen sitter man fint med bra utsikt. Två sitter utmärkt och kan lägga upp benen på soffan när det är dags för tv-tittande.
I främre delen sitter man fint med bra utsikt. Två sitter utmärkt och kan lägga upp benen på soffan när det är dags för tv-tittande.
Soffan kan bäddas upp till en gästsäng.
Soffan kan bäddas upp till en gästsäng.
Eriba Touring 820 (2021)

Chassi: AL-KO tvåaxlat.
Säkerhetssystem: Påskjutsbroms, AL-KO AKS (friktionskoppling), AL-KO AAA (Automatisk bromsjustering) 
Totallängd/bredd/höjd: 8 480/2 360/2 790 mm
Karosslängd: 7 080 mm
Ståhöjd: 203 cm
Totalvikt: 2 500/2 800 kg
Tjänstevikt: ca 2 110 kg 
Lastvikt: 390/660 kg 
Kultryck: 100 Kg
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak: 51/30/30 mm
Uppvärmning: Vattenburen central-och golvvärme.
Bäddmått:
Bak: 198/210 x 197 cm.
Fram: 137/199 x 205 cm. 
Pris: 998 900 kr

Plus: En designfullträff som pockar på uppmärksamhet. Mängder med utrustning och automatik.

Minus: Det kan vara svårt att hitta delar till vagnar som görs i små serier.

Taggar: Husvagnar, Eriba

Att Eriba 820 Touring är något helt eget är uppenbart redan på håll, silverfärgade vagnar hör inte till vardagen på dagens campingplatser eller vägar. 

Metallhöljet ger en klar ­retrofeeling men när det skymmer eller är mörkt är det high-tech som gäller, runt hela vagnen finns en led-list som lyser med ett blått sken under vår provtur hos Hymer center i Örebro.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.