Bild
Nästa artikel
Provkörd: Solifer Sense 690s

Provkörd: Solifer Sense 690s

Husvagnar

Solifers paradvagn heter numera Sense och byggs i Tyskland av Hymer. Vi testar Solifers variant på en tysk lyxvagn och kan inte låta bli att leta efter soliferismer.

Det drygt 50 år gamla märket är bekant för sina ”soliferismer”. Bland dessa finns instegsgarderoben, ventilationsluckorna, den tjocka polystyren-isoleringen som har varit bas för vinteregen­skaperna och framför allt tork­skåpet i köket. Alla dessa soliferismer är nu ett minne blott men om de nya vagnarna säljer bra kanske en del av dessa kan återuppstå i en ny tappning? 

De nya Solifervagnarna har fått en modern centraleuropeisk design, där det enda traditionella är namnet. Även namnen Finlandia och Artic har fått väja och blivit ersatta av instegsvagnen Nordica, futuristiska Evolution och lyxiga Sense.

Väggar av PUAL-laminat med uretanisolering och slät aluminiumyta. Vagnens tak är av glasfiber och tål hårda hagelskurar.
Väggar av PUAL-laminat med uretanisolering och slät aluminiumyta. Vagnens tak är av glasfiber och tål hårda hagelskurar.
Sängen är en så kallad fransk bädd i bakre hörnet av vagnen och hygienutrymme intill. Tv-stativet kan vikas runt och ses från bädden. Fönster i huvudänden är svårt att läsluta sig mot.
Sängen är en så kallad fransk bädd i bakre hörnet av vagnen och hygienutrymme intill. Tv-stativet kan vikas runt och ses från bädden. Fönster i huvudänden är svårt att läsluta sig mot.

Solifer Polar tog beslutet att flytta produktionen av Solifervagnarna från Dorotea till fabriker i Tyskland. Förändringen innebär modernare tillverkningsteknik samt nya material och komponenter. För de som föredrar den traditionella tekniken och inredningen finns de svensktillverkade vagnarna från Polar kvar på marknaden.

Innan vi tar itu med Sense 690s ska vi ta en titt på Solifers situation. Solifer grundades för mer än 50 år sedan och är ett av de vanligaste märkena på nordiska vägar. De senaste åren har Solifer dock hamnat efter i vagnförsäljningen. En anledning till utvecklingen kan vara det höga priset och vad man har fått för det. Tillverkningsmetoderna har varit traditionella och, enligt kritiska röster, utdaterade. Till exempel har isoleringen fram till idag varit av polystyren. Det är visserligen billigt och lätt, men även mottagligt för fukt. Många av Hymers Eribavagnar har sedan flera år varit utrustade med uretan- och foamisolering, som inte släpper in fukt.

Trappan är lätt att fälla ut med foten och gör att det inte krävs någon separat pall.
Trappan är lätt att fälla ut med foten och gör att det inte krävs någon separat pall.
Vagnen ökar vår fordonskombinations bränsleförbrukning med sex liter på tio mil vilket väl är ganska normalt. Sense är en stor och välutrustad husvagn.
Vagnen ökar vår fordonskombinations bränsleförbrukning med sex liter på tio mil vilket väl är ganska normalt. Sense är en stor och välutrustad husvagn.
Stabilitet på mjukt underlag tack vare den tjockare foten till stödbenen.
Stabilitet på mjukt underlag tack vare den tjockare foten till stödbenen.

Sense är en helt ny typ av Solifervagn. Chassit är numera från Al-Ko som har deltaaxlar vilket i sig har en färdstabiliserande funktion. Chassit är även utrustat med friktionsdrag och framkomligheten säkras av ATC-stabiliseringssystem. (ATC kräver att bilen har ett 13-poligt uttag.) Grädden på moset är Al-Ko:s Big Foot-stödben. Vagnen gynnas av ett bra och förlåtande chassi eftersom planlösningen lätt kan leda till en baktung vagn. De flesta förvaringsutrymmena finns nämligen i vagnens bakdel, vilket kan göra vagnen farlig att dra om man lastar för tungt. Utan last och med VW Amarok som dragbil är vagnen dock fin och trevlig att dra, även vid omkörning av långtradare på motorväg.

Även karossen är helt ny för Solifer. Taket är av hagelbeständigt glasfiber. Det viktigaste är dock de släta sidorna som är tillverkade med Hymers egna PUAL-teknik vilket innebär plywood på insidan, uretanisolering och slät ytterplåt av aluminium. Helhetens tjocklek är endast 32 millimeter, vilket ger ett modernt utseende men ändå en likvärdig eller kanske till och med bättre isolering än tidigare.

Solifer Sense baseras på den prisade Eriba Nova 690s men exakt samma planlösning finns inte hos Eriba. Det finns en snarlik variant men Solifern är modifierad och det gäller för merparten av alla nya Solifer­modeller, de är inte bara om­dekalerade Hymer- eller LMC-vagnar, utan är byggda enligt Solifers instruktioner. 

En annan solferism som har försvunnit är att det inte längre är en fullutrustad vintervagn i standardutförande.

Standardvagnen är sparsamt utrustad på typiskt tyskt vis. Vagnen värms av Trumas luftburna värmesystem, som också är nytt för Solifer. Inte ens batteriet ingår i standardmodellen. Den provkörda vagnen är utrustad med många tillval som höjer komfort och funktion men givetvis gör att priset ökar ganska rejält. Soliferpaketet innehåller bland annat flera vinteranpassningar som överdrag för gasolkofferten. Aldes vattenburna värmesystem med golvvärme garanterar jämn och skön värme.

Den provkörda vagnen är utrustad med många tillval som höjer komfort och funktionalitet.
Rundade och lyxiga material ger hotellrumskänsla. Dubbla sittgrupper ger möjlighet till både dukning och schackspel samtidigt.
Rundade och lyxiga material ger hotellrumskänsla. Dubbla sittgrupper ger möjlighet till både dukning och schackspel samtidigt.
Sense har en eluppvärmd duo-control-gasventil som kostar 2 680 kronor extra men är ett bra tillval för den som använder vagnen under kalla vinterdagar.
Sense har en eluppvärmd duo-control-gasventil som kostar 2 680 kronor extra men är ett bra tillval för den som använder vagnen under kalla vinterdagar.

Vagnen kan ses som en svit för personer som står på campingplats. Även den utvändiga utrustningsnivån passar för detta bruk. I framväggen finns tv- och gasoluttag samt 12 V och 230 V uttag. Under dubbelsängen finns en stor servicelucka och framför ytterdörren finns en fiffigt integrerad trapp.

En trevlig plats att sitta på vid fest och bjudningar. Snyggt svängd soffa och trevlig belysning över teleskopbordet.
En trevlig plats att sitta på vid fest och bjudningar. Snyggt svängd soffa och trevlig belysning över teleskopbordet.
Det är gott om förvaring i köksdelen men vi har svårt att förstå alla moderna kök med en diskho och ingen avrinningsyta.
Det är gott om förvaring i köksdelen men vi har svårt att förstå alla moderna kök med en diskho och ingen avrinningsyta.

Inne i vagnen hittar vi en fransk säng som är 155 cm i huvudändan men den smalnar av lite och har en 15 cm tjock kallskummadrass. Den provkörda vagnen har ett bakfönster. Den går att få även utan fönster bak, och då kan den utrustas med en säng vars huvudända kan böjas upp som ryggstöd. I det senare fallet skulle man ha mer glädje av tv nummer två som finns i sovrummet. Toaletten fungerar bra och duschens plastväggar kan vändas till stänkskydd mot hyllorna. Tvättstället är placerat utanför toaletten.

Köket är välutrustat även i grundutförande. Utöver smal kyl med frysfack finns ugn, trelågig spis samt spisfläkt. Bredvid diskhon finns även gott om plats för både mikrovågsugn och kaffekokare.

Mittemot köket finns sittgruppen som kan bäddas upp till en säng för två personer. I den andra 690-modellen finns det här ett arbetsbord istället så att man kan jobba i vagnen. Hallen är av typisk centraleuropeisk modell. Det finns ett eget skåp med skjutdörr för skor och mitt emot några krokar för jackor, men det finns ingen ordentlig garderob. Även manöverpanelen och Aldes kontrollpanel är placerade ovanför ytterdörren.

Belysningen är av LED-typ och vi räknar till inte mindre än 50 lampor och många av dem kan dimmas. Trots att mängden är stor så förbrukar LED-lamporna endast några watt. Underhållningen sköts av Solifers multimediapaket med två tv-apparater på 22 tum, JVC cd/dvd/radio och Jehner högtalarsystem med fyra högtalare.

 

Dusch och toa tillsammans sparar plats men kan ge blöta strumpor för den som blir nödig efter att någon duschat.
Dusch och toa tillsammans sparar plats men kan ge blöta strumpor för den som blir nödig efter att någon duschat.
Det finns gott om
förvaringsutrymme under sängen. Det gäller dock att vara försiktig så att husvagnen inte blir för baktung.
Det finns gott om förvaringsutrymme under sängen. Det gäller dock att vara försiktig så att husvagnen inte blir för baktung.
På många sätt ger vagnen ”duktigast i klassen”- känslor rent tekniskt sett och inredningen håller hög klass och finish.

Inredningen är trendigt mörk och högglansigt vit. Den provade vagnen är utrustad med skinnklädsel vilket ger en exklusiv touch. Sofforna och bordet har en trevlig rund form. Sittgruppen har plats för åtta personer och är bekväm. Det handlar inte om en bädd som kan konverteras till en okomfortabel soffgrupp utan om en skön soffgrupp som kan bäddas upp till en säng. Det är en stor skillnad!

Det här är en vagn för krävande konsumenter för helårsbruk på campingplats. Något som skulle behövas i Solifers Sense-serie är fler planlösningar. Många kanske gillar vagnen men vill ha långbäddar och det finns inte i år. På många sätt ger vagnen ”duktigast i klassen”-känslor rent tekniskt sett och inredningen håller hög klass och finish. Frågan är om den tilltalar kräsna soliferister eller om skillnaderna har blivit för stora mot förr?

+Träfri kaross.
+Säkerhetsystem.
+Väl tilltaget kök.

-Sparsamt utrustad i grundutförande.
-Risk för baktung vagn.

Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten. (T) = Eventuellt tillval.
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten. (T) = Eventuellt tillval.
Taggar: Husvagnar, Solifer

Det drygt 50 år gamla märket är bekant för sina ”soliferismer”. Bland dessa finns instegsgarderoben, ventilationsluckorna, den tjocka polystyren-isoleringen som har varit bas för vinteregen­skaperna och framför allt tork­skåpet i köket. Alla dessa soliferismer är nu ett minne blott men om de nya vagnarna säljer bra kanske en del av dessa kan återuppstå i en ny tappning? 

De nya Solifervagnarna har fått en modern centraleuropeisk design, där det enda traditionella är namnet. Även namnen Finlandia och Artic har fått väja och blivit ersatta av instegsvagnen Nordica, futuristiska Evolution och lyxiga Sense.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.