Nästa artikel
Bilmarknader får bottenbetyg
Nyheter

Bilmarknader får bottenbetyg

Publicerad 30 april 2013
Bilverkstäder och begbilar är två av de tio mest problematiska marknaderna, enligt en ny undersökning av konsumentverket.

Konsumentverket släpper i dag sin första konsumentrapport som visar vilka marknader som är minst och mest problematiska. Rapporten, som dels baseras på en konsumentundersökning och dels baseras på statistik över anmälningar och klagomål, visar att livet som bilägare stundtals kan vara en pina.

Både bilverkstäder och begagnade bilar hamnar på listan över de tio mest problematiska marknaderna, enligt rapporten. Bilverkstäderna landar på en sjundeplats medan begagnade bilar får tiondeplatsen i sammanställningen. Dessutom är försäkringar näst sämst, efter telekommunikationstjänster, något som såklart är relevant för bilägaren.

Bilverkstäder hamnar bland de branscher där konsumenterna upplever att konkurrensen är som lägst, då bara 49 procent tycker att de har alternativ att välja mellan. Bilverkstäder är dessutom svåra att jämföra, endast 27 procent tycker att de enkelt kan jämföra olika verkstäder med varandra.

Begbilar kräver vägledning
Begagnade bilar får näst mest ärenden, efter bostadsreparationer, hos kommunal konsumentvägledning. Konsumentvägledarna fick ge råd i inte mindre än 5 728 fall som rör begagnade bilar under 2012. Bland de tio värsta hamnar också reparation och underhåll av fordon, med 2 407 fall.

Samtidigt ser bilköpare till att vara välinformerade inför sina köp. 87 procent tycker att de var mycket välinformerade när de köpte nybil, medan 72 procent tycker detsamma om sitt köp av begagnad bil. Nybilsmarknaden är dock en av de mest komplexa marknaderna, då bara 43 procent tycker att det är enkelt och okomplicerat att köpa bil.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.