Nästa artikel
Vintern är här
NYHETER

Vintern är här

Publicerad 6 november 2014 (uppdaterad 30 september 2019)
35 procent av svenskarna inte tränat halkkörning sedan de tog körkort, och fler än hälften säger att de ogillar att köra vid vinterväglag. Sveriges enda kvinnliga internationella racingförare Mikaela Åhlin-Kottulinsky ger därför sina bästa tips inför kommande vinterkörning.
Att olyckorna ökar i samband med första vinterhalkan är knappast någon nyhet. De många olyckorna under vinterhalvåret är ofta relaterade till klassisk halka men handlar också om svårigheter att hantera underlaget vid oförutsedda händelser. Nu visar nya siffror från Bilpanelen att 35 procent av svenskarna inte har tränat halkkörning sedan de tog körkort.

– Att ta till vana att kontinuerligt testa underlaget för dagen kan dramatiskt minska olyckorna i trafiken. Om du har möjlighet (inga bilar bakom dig) när du åker hemifrån eller från jobbet; prova att bromsa maximalt för att känna på dagens grepp. Håll också utkik efter lokala aktiviteter – under vinterhalvåret erbjuder ofta bilmärken och tillverkare träning på is eller snö. Enligt mig är det en riktigt bra övning, då du får köra på verklighetstroget underlag. Genom att öva och bli mer säker på din körning kan du vara med och minska antalet liv som mists i trafiken, säger racingförare och ambassadören för Bythjul.com, Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Bilpanelen visar att majoriteten, eller 94 procent av svenskarna vanligtvis brukar hinna byta till vinterdäck innan den första snön faller. Här är det vanligast (71 procent) att någon i familjen byter däck eller så lämnar man in bilen på verkstaden (28 procent). Men i samband med bytet missar nästan var femte (19 procent) att mäta mönsterdjupe

- Slitna däck med för dåligt mönsterdjup ökar risken att tappa kontroll, och slitna vinterdäck har 40% längre bromssträcka på vått underlag än däck med godkänt mönsterdjup, det vill säga 3 mm, fortsätter Mikaela.

Racingstjärnan och ambassadören för Bytjhjul.com, Mikaela Åhlin-Kottulinskys, ger 7 körtips för olika situationer:

1.     Glansis: Släpp gasen! Få fram vikten på framaxeln. Mjuk styrning. Om det inte styr i alla fall och man har en manuell bil så kan man frikoppla. Genom detta tar man bort alla andra negativa störkrafter, och däcket kan nu endast fokusera på att styra.

2.     Vattenplaning: Håll jämn gas. Inga kraftiga eller snabba rörelser, vare sig de gäller gas, broms eller styrning. Försök att hålla dig lugn.

3.     Snömoln: Brukar oftast uppkomma vid möte, speciellt med lastbilar. Börja med att sänka farten, redan innan mötet! Fokusera på din högra kant eller snöplogskanten. Då minskar du risken att du omedveten åker mot vänster sida. Som du säkert vet: dit du tittar, dit styr du också.

4.     Möte i mörker: Återigen, fokusera på den högra kanten, gärna på de vita sträcken. Titta inte in i ljuset från de mötande fordonen.

5.     Älgen eller rådjuret springer ut (skymning): Först, var medveten om att det är i skymningen som djuren rör på sig som mest. Var då speciellt vaksam. Sedan, om älgen springer ut, SPARKA på bromsen! Många trycker, men det handlar om att sparka och bygga upp maximalt bromstryck så snabbt som möjligt. Jag brukar säga att man ska sparka bromspedalen genom golvet. Först då sparkar man tillräckligt hårt, och tro mig, pedalen går inte sönder! ;-)

6.     Skogsdunge och löv: Här handlar det också om att vara medveten om att det ofta tar det längre tid för vägen att torka upp inne i skogen (men även på broar) och därför sänka farten i god tid. Kommer man nu in för fort och man tappar greppet, så är det samma procedur som på glansis.

7.     Steget före: I många av de fallen jag beskrivit ovan, så handlar det helt enkelt om att vara steget före. Att ha ett vaket och medvetet öga, och anpassa farten efter de möjliga faror som årstiden kan medföra.

Vill du träna mer?
Halkbana: http://riskutbildning.com/
Träning på is: http://www.audi.se/se/brand/sv/experience/evenemang/drive.html

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.