En syn som möter alltfler bilägare. Fordonet står kvar men tjuvarna har tagit med sig bildelar.

Nästa artikel
Bildelsstölderna eskalerar
NYHETER

Bildelsstölderna eskalerar

Publicerad 31 maj 2016

En syn som möter alltfler bilägare. Fordonet står kvar men tjuvarna har tagit med sig bildelar.

Färre bilar stjäls, men alltfler råkar ut för stöldligor som vill åt airbags, strålkastare och navigationsutrustning.

Siffror från branschorganisationen Larmtjänst visar att antalet bilstölder har minskat – däremot stjäls bildelar som aldrig förr. Tidigare har Vi Bilägare rapporterat om hur bilägare drabbats av stöldvågor av airbags, strålkastare och navigationsutrustning.

– Det har seglat upp som ett jättestort problem. Detta kommer att kosta samhället mer än stölder av hela fordon, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst. Han berättar att Sverige är speciellt utsatt:
– Sverige attraherar internationella stöldligor. De kommer till länder med fina bilar och relativt låg uppklarandegrad och låga straffpåföljder. Vi kommer aldrig bli av med dem helt och hållet, men vi kan göra det så krångligt för dem att de åker någon annanstans.

Hittills i år har det nästan skett lika många stölder ur bilar som hela förra året. Från januari till april rapporterades 1516 skador efter bilstölder, att jämföra med 1926 skador under hela 2015. Kostanden för att ersätta stöld av bildelar låg 2015 på 105 miljoner kronor. I år är den redan uppe i drygt 96 miljoner kronor.

För att få bukt med stöldligorna kräver branschen rejäla fängelsestraff som avskräcker. Att hela tiden försöka göra bilarna säkrare är också en utmaning och avvägning enligt Anders Edvardsson på NVSA (National Vehicle Security Assessment), som bedömer bilars inbrottssäkerhet:

– Vi skulle kunna sätta lexanrutor i bilarna och göra det omöjligt för tjuven att ta sig in. Men då försvårar vi även för räddningstjänsten om det skulle ske en olycka.

Mer tekniktunga bilar innebär också att säkerhetstänket måste utvecklas.

– Keyless go bedömer vi kommer att bli en utmaning i framtiden, vi måste hitta ett system för att göra detta säkrare, säger Mats Galvenius.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.