Bild
Nästa artikel

Dags att tänka på vinterdäck, här är reglerna

NYHETER

Många använder sin husbil även under vinterhalvåret och då behövs förstås vinterdäck. Var tredje husbil väger dock mer än 3 500 kilo och omfattas av ett helt annat regelverk än de som ligger under denna viktgräns. Har du koll på vad som gäller?

Det märks att vintern närmar sig även om skillnaderna mellan norr och söder är stora. Från den 1 oktober är det tillåtet med dubbdäck igen, den första snön har ju redan fallit i norr. Krav på vinterdäck vid vinterväglag är det från 1 december.

Men många är inte med på att det är två olika regelverk för vinterdäck beroende på husbilens totalvikt. Är totalvikten högst 3 500 kilo är det relativt enkelt, samma välkända regler gäller som för personbilar och 1,6 millimeters mönsterdjup. Bilen ska ha vinterdäck både fram och bak under perioden 1 december till den 31 mars under förutsättning att det är vinterväglag.

De regler för tunga husbilar som gäller idag tillkom 2013 och syftet var förstås att öka trafiksäkerheten. Men reglerna är mer skrivna för tunga lastbilar än för husbilar och trots att det ofta inte skiljer något mellan en husbil där totalvikten är 3,5 ton och 3,85 ton gäller helt olika regler för däck. Detta trots att de ofta har både samma dimension och fabrikat i försäljningshallen. Så här lyder transportstyrelsens text

Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden. Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar. Samtliga däck på tunga fordon ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.

Det citerade stycket gäller alltså om husbilen har en högre totalvikt än 3 500 kilo. Även dessa fordon ska enligt lagen ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på drivaxlar när vinterväglag råder under samma period som personbilar men mönsterdjupet ska vara minst fem millimeter. Är bilen framhjulsdriven skall även de bakre hjulen ha vinterdäck, i de fall det är dubbla hjulaxlar skall alla sex hjulen ha vinterdäck med ett mönsterdjup på minst 5 mm.

Är bilen bakhjulsdriven och väger mer än 3 500 kilo så kräver alltså lagen vinterdäck endast på bakaxeln. 

– Vi rekommenderar absolut vinterdäck på alla axlar även på husbil som väger över 3 500 kilo. Främsta argumentet är säkerheten. Om husbilen har vinterdäck endast på drivande bakaxeln så börjar bilen lätt understyra på halt väglag eftersom framhjulen förlorar sitt grepp. Bilen reagerar inte på styrningen och risken är då stor att den hamnar antingen i diket eller på den motsatta körfilen, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden och fortsätter Viktigt är att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. De har en gummiblandning och konstruktion som är utvecklade för varierande nordiska vinterväglag. De så kallade centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken ger bra våtgrepp, men greppet på snö och is är dåligt.

Har du husvagn och dragbilen har dubbdäck måste även husvagnen ha dubbdäck.

En annan sak att tänka på, oavsett om vi pratar om sommar eller vinterdäck, är lufttrycket. Många husbilar körs med ett lufttryck som inte motsvarar fordonets verkliga axelvikt. Ett tips kan vara att vid något tillfälle kontrollera den verkliga axelvikten med lastad husbil och sedan bör lufttrycket justeras efter det. Högre lufttryck förbättrar stabiliteten och minskar däckens värmeuppbyggnad. Däcken håller längre och rullar lättare, vilket minskar bränsleförbrukningen.

För ett par år sedan genomförde Nokian Tyres en undersökning om vad som bedöms som vinterkörningens största risker. Enligt svenska bilister är för korta avstånd till framförvarande bilar, för höga hastigheter och dåliga vinterdäck de största riskfaktorerna på vintern. De flesta bilisterna känner till att för litet mönsterdjup på däcken försämrar greppet och körsäkerheten, men få kollar mönsterdjupet efter däckbytet på hösten.

Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på över åtta millimeter. Enligt lagen ska vinterdäck för bilar med en högsta totalvikt på 3 500 kilo ha minst tre millimeters mönsterdjup. När det är under fyra millimeter rekommenderas köp av nya vinterdäck eftersom greppet är påtagligt sämre. Slitna vinterdäck ger betydligt längre bromssträcka och sämre vintergrepp, speciellt när det är halt. För litet mönsterdjup gör att däcket inte klarar av att leda bort snö och slask, vilket försämrar greppet.

Nokian Tyres enkät visar att 46 procent  känner till att vinterdäck bör ha ett mönsterdjup på minst fyra millimeter. I samma enkät anger 33 procent att dåliga däck är en av de största riskerna i trafiken på vintern. 49 procent svarar att de väljer vinterdäck som ger bra grepp och kort bromssträcka. 

− Tyvärr är bilister generellt lata. Mönsterdjupet kollas vid byte till vinterdäck på hösten, men sedan ägnar de flesta inte något större intresse för däcken under resten av vintern, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Ett test, även den med ett par år på nacken, från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) visar att till och med slitna dubbdäck ger bättre isgrepp än helt nya dubbfria vinterdäck. Av testet framgår också att de sämsta centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken hade lika dåligt isgrepp som sommardäcken som fanns med i testet. De testade vinterdäcken hade ett mönsterdjup på 5-7 millimeter och de var i genomsnitt 5,5 år gamla. VTI testade totalt 77 vinterdäck, varav 50 var slitna och 27 helt nya däck.

Alla nyare däck har en DSI-slitagevarnare. I mitten av mönstret finns en nummerserie 8-6-4, vilket visar det kvarvarande mönsterdjupet. När siffran 8 försvinner betyder det att mönsterdjupet är under åtta millimeter och när siffran 6 försvinner är mönsterdjupet under sex millimeter. Vid siffran 4 finns även en snöflingesymbol. När även den försvinner så innebär det att däcket inte längre ger ett säkert vintergrepp.

Vad räknas som vinterdäck?

Enligt transportstyrelsen är året runt-däck olagliga på vintern – det räcker inte med att däcken är märkta "M+S" på sidan (Mud & Snow). Branschorganisationen STRO uppdaterar varje år sin lista med godkända vinterdäck som uppfyller Transportstyrelsens krav. Finns inte däcken med på den listan är de olagliga att använda som vinterdäck. 

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!