Bild
Nästa artikel

Dyrt missa sina digitala fakturor om bilen

NYHETER

Den första januari i år började Transportstyrelsen skicka digitala fakturor för trängselskatt och broavgift till de som har en digital brevlåda. Direkt efter ökade antalet personer som missade betala avgifterna i tid.

SR lyfter frågan om att många fler missar trängselskatt och broavgifter efter det att Transportstyrelsen skickar fakturorna elektroniskt till de som har digital brevlåda. Ökningen är dessutom dramatisk, mer än 25 procents ökning på bara ett år i påminnelseavgifter och tilläggsavgifter för de som har varit försena med sina betalningar.

De nya rutinerna med elektroniska fakturor började den 1 januari i år och Transportstyrelsen kunde omedelbart notera en kraftig ökning av obetalda fakturor. Det har dessutom riktats kritik mot de extremt höga tilläggsavgifter som tillämpas, 500 kronor påförs redan dagen efter förfallodagen oavsett fakturans belopp. Eftersom många har relativt små belopp att betala kan en ökning av beloppet från trängselskattens kanske 30 kronor till 530 kännas som ett rejält påslag. Allt detta för att det uppenbarligen är många som inte har koll på sin digitala brevlåda. 

– Vi har sett en ökning av antalet tilläggsavgifter i början på året som kan hänga samman med det nya aviseringssättet, säger Mattias Carleson på Transportstyrelsen till SR.

Sammantaget betalar bilister hela 183 miljoner i förseningsavgifter vilket är en ökning med 40 miljoner jämfört med samma tid år 2017. I och med att ökningen av de obetalda fakturorna sammanfaller med förändringen av hur fakturorna skickas kopplas detta ihop och ses som en förklaring till den dramatiska ökningen. 

-- Har man anslutit sig till en digitalbrevlåda så har man ett ansvar att vittja den också process som en vanlig fysisk brevlåda, menar Mattias Carleson.

Även Motormännen kritiserar systemet och menar att Transportstyrelsen måste informera bilisterna bättre.

– Kommunikationen från Transportstyrelsen har brustit totalt när man gick över till att avisera via digital brevlåda och vid det här laget borde man tagit krafttag och sett till att informationen når ut, menar Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.