Bild
Nästa artikel

Eldriven husbil klar för produktion

NYHETER

Redan på Stuttgartmässan CMT i januari 2019 kommer den första helt eldrivna husbilen till försäljning att visas upp skriver tillverkaren WOF i ett pressmeddelande. Modellen som finns för leverans under 2019 heter Iridium E-Mobil och är ett samarbete mellan EFA-S och WOF.

CMT brukar bjuda på en rad världspremiärer men redan nu har det avslöjats att världens första eldrivna husbil som erbjuds till konsumenter kommer att visas upp. Det är den tyska tillverkaren WOF (Wohnmobil Outlet Factory) som i samarbete med Elektrofahrzeuge Stuttgart (EFA-S) står för bedriften. EFA-S är specialister på att konvertera fordon till eldrift och har redan gedigen erfarenhet då de för UPS räkning byggt om cirka 200 av deras paketbilar till eldrift med batterier.

WOF:s modell har fått namnet Iridium E Mobil och det handlar, som för exempelvis Dethleffs konceptbil, inte om en förstudie utan kunderna kan rulla ut på vägarna med elhusbilen under 2019. I samarbetet står EFA-S för drivaggregat och batterier medan WOF ansvarar för chassit. När vi kontaktade WOF bekräftade de uppgifter som började cirkulera igår efter deras kortfattade pressmeddelande. När det gäller Mercedes och Volkswagen har de för denna grupp av fordon istället valt bränslecellsteknik och VW har sagt att deras konceptfordon i princip är klart för produktion. WOF uppgav till oss att Iridium E mobil kommer att ha en totalvikt under 3 500 kilo men närmare än så fick vi inget svar på. 

Räckvidden med det batteripack som visas upp på CMT uppges till cirka 20 mil men de sade att det mer sannolikt med 25. Att de lagt sig något under det som de anser vara den tekniska gränsen angavs bero på att en rad yttre faktorer alltid påverkar räckvidden och att de inte vill hamna i en diskussion om detta. De bekräftade även att det kommer en version med större batterikapacitet kort efter mässan. 


WOF skriver i sitt pressmeddelande att de genom denna helt batteridrivna husbil tar ett stort steg för att ändra marknaden i en mer hållbar riktning. Allmänt sagt har eldrivna husbilar ansetts som svåra att konstruera då flera olika regelverk som körkortsregler (3,5 ton för B-kort), lastkapacitetskrav från myndigheter samt elmotorers dåliga förmåga att överbelastas satt käppar i hjulet för fabrikanterna. Nyligen tog dock EU ett beslut om att länderna inom unionen kan godkänna att B-behörighetens maximala totalvikt får ökas från 3,5 ton till 4,25 för godstransporterande bilar, läs basfordon som exempelvis Fiat Ducato, under förutsättning att de är nollutsläppsfordon. Anledningen till detta är att batterierna är tunga och lastkapaciteten minskas oroande mycket med eldrift, något som lagstiftarna ville komma runt med möjlighet för länderna att införa denna villkorade totalviktsökning. Det får nog anses som sannolikt att regeländringen inte kommer att begränsas till godstransporterande versioner i synnerhet inte om de dieseldrivna på sikt fasas ut. Den nya högre totalvikten föreslås bli införd i Norge redan 2019.

WOF är dock inte nya på marknaden utan har sålt husbilar sedan 2012 och modellserien Iridium finns redan. WOF erbjuder sex olika planlösningar men har en stor individuell frihet både när det gäller interiör som exteriör. Då WOF hade tänkt sig lanseringen av den eldrivna på CMT är de sparsamma med information om vilka versioner som kommer att vara tillgängliga med eldrift.

Det som hittills är sagt är att basfordonet har bred spårvidd och att karossbygget sker hos Maurer Fahrzeugbau AG, en schweizisk tillverkare av exklusiva husbilar, vilka erbjuder kunderna såväl en klassisk sandwichkonstruktion som Monoshell teknik, den senare en mycket stabil konstruktion utan skarvar. Hela drivlösningen kommer från EFA-S och är baserad på synkronmotorer som utvecklar fullt vridmoment redan från stillastående och litium järnfosfatbatterierna får ökad räckvidd med en patentskyddad återladdningssystem som bland annat tar till vara kraften vid inbromsning. Laddning kan ske i vanliga eluttag på motsvarande sätt som får batteriförsedda personbilar med eldrift samt snabbladdning via CCS med upp till 50 kW. Några uppgifter om laddtider har inte offentliggjorts.

WOF bekräftade vid vår kontakt att samtliga myndighetsdokument inom kort är klara och att den eldrivna husbilen verkligen är körklar under försommaren men priset är fortfarande inte offentliggjort. Om dryga månaden får vi svar på en rad tekniska frågor som hänger i luften.

Frågan är om "avslöjandet" var planerat för att väcka extra stor nyfikenhet eller om det bara var något som råkade hända, men oavsett vilket ska det bli intressant att se bilen i verkligheten och få närmare svar om teknik, bodel och pris. I det nya skattesystemet för bilar ska ett nollutsläppsfordon få 60 000 i bonus vilket motsvarar ungefär tio procent av snittpriset på en husbil med dieselmotor. I bildspelet ser du de bilder som WOF presenterat för sin modell P69 som till det yttre ser ut som den presenterade bilden på den eldrivna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.