Nästa artikel
EVA närmar sig
NYHETER

EVA närmar sig

Publicerad 26 september 2018 (uppdaterad 26 september 2018)
Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon, det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till tjänsten EVA på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.

Projektet, som pågår till 2020, bygger på ett konkret samarbete kring digital infrastruktur mellan de fyra trafikverksmyndigheterna i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Ett av användarfallen i projektet handlar om utryckningsfordon.

– Tack vare att vi kan använda oss av våra körsimulatorer redan i design- och prototypfasen kan vi vara med och påverka systemets utformning, säger Anders Lindström, forskningschef på VTI och ansvarig för denna del av Nordic Way 2.

Där ska ett standardiserat meddelande kallat ”Emergency Vehicle Approaching” (EVA) kunna varna andra för utryckningsfordon som närmar sig. Varningen ska nå både självkörande och andra fordon, och meddelandet innehåller också information om planerad färdväg. Därmed kan man specifikt nå de berörda fordonen med riktad och anpassad information.  

– Vår förhoppning är att ett sådant varningssystem, om det är rätt utformat, förutom ökad framkomlighet och kortad utryckningstid också ska kunna leda till färre trafikolyckor. Samma teknik ska även kunna varna om läget för olycksplatser och räddningsinsatser under etablering respektive avveckling, säger Anders Lindström. 

VTI ingår i Nordic Way 2 tillsammans med flera företag och organisationer, utöver svenska Trafikverket och deras norska, danska och finska motsvarigheter. Dit hör Carmenta som utvecklar ledningscentraler bland annat för SOS Alarm, Ericsson, Volvo AB, Volvo Cars, Zenuity, Swarco, SWECO, MSB med flera. Kopplingen till utryckningsförarna är också mycket viktig. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.