Bild
Nästa artikel

Har du koll inför säsongen?

NYHETER

Premiärturen rycker allt närmare och några har säkert redan gjort den. Men hur står det till med ditt fritidsboende? Vet du vikten, har du kollat gasolen och kanske viktigast av allt, är färskvattentanken så ren att vattnet är tjänligt?

Varje vår är det samma visa. Många husbilar och husvagnar råkar ut för bränder och dessa kan förstås ha en mängd orsaker. Att komma med pekpinnar ger inga poäng för en artikelförfattare men nog kan vi vara överens om att det är bra att tänka igenom vad som behöver göras i förväg istället för att råka ut för något som ingen vill och troligen förstör hela säsongen.

För rätt många år sedan upphörde den obligatoriska kontrollen av gasolanläggningen i samband med den ordinarie kontrollbesiktningen. Det är något de flesta väl känner till och det finns många som hjälper till att kontrollera den som en extra tjänst. Kanske blir du påmind när du bokar kontrollbesiktning men till syvende og sidst ligger ansvaret på varje enskild ägare. Då det finns många aktörer är det svårt att veta hur situationen ser ut i detalj men visst är det tänkvärt att bara fyra av tio beställer kontrollen hos Bilprovningen när bilen besiktigas? Förhoppningsvis har de andra kollat gasolanläggningen på något annat sätt men för att minimera brandrisken; Se till att din gasolanläggning är kollad!

Har du en brandvarnare i ditt fritidsfordon? Om inte, skaffa en! Det ger dig de där extra sekunderna som kan vara helt avgörande, tyvärr får det konstateras att brandförloppen i fritidsfordon är blixtsnabba. Försök inte rädda egendom, det kan ta för lång tid. Är det något du absolut inte kan mista, ha det på greppvänligt avstånd där du sover och ha exakt koll på hur du kommer ut genom dörren. Har du ett för dig nytt fritidsfordon, oavsett om det är fabriksnytt eller begagnat, kanske du måste tänka efter vilket kan bli ödestigert. Räkna med att det är både mörkt och rökigt.


Brandsläckare då? Har du en sådan? Ha en sådan i din husbil eller husvagn. En "vanlig" som finns i de flesta offentliga lokaler, även den på lämpligt ställe så att du kan skapa dig en väg ut, en liten vid spisen och en rörsläckare som självutlöser vid känsliga platser. Låter det överdrivet? Du kommer inte att få medhåll från någon som råkat ut för en brand.

På campingen är det viktigt att upprätthålla säkerhetsavståndet. Brandmyndigheterna säger minst fyra meter och har successivt blivit varse problemet och kollar allt oftare, vissa campingar har fått förelägganden för att de inte följer rekomendationen. Men det är du som parkerar, så mycket av säkerhetstänkandet ligger på var och en av oss.

Vet du hur mycket ditt fritidsfordon väger? En sak är säker, det kan kosta höga böter om man inte har koll och i värsta fall körkortet. Räkna inte heller med att fabrikantens uppgift om lastvikt stämmer. I synnerhet inte om du efterutrustat med markiser, nivelleringssystem och liknande fast utrustning. Sedan väger campingmöbler, cyklar, verktyg, gasol, fyllda vattentankar och annat smått och gott. Först därefter räknar vi mat, husgeråd och kläder. Inte sällan summeras en för hög vikt, så åk och väg ditt fritidsfordon med vatten och gasol så du vet hur mycket du har att spela med. Vägstationer finns utspridda över landet. Tänk även på att en närmast full gråvattentank även den räknas in i vikten vid en kontroll.

Titta i dina fordonshandlingar efter lastvikten, skillnaden mellan totalvikten och tjänstevikten och räkna på för den utrustning du har. Här har du en liten "lathund" som ger dig vanliga vikter för vissa vanliga utrustningsdetaljer som kan ha valts till som extrautrustning. Naturligtvis kan den inte ersätta en riktig vägning men ger en vägledning då få väger sitt fordon semesterfärdigt.
  • Klimatanläggning bodel: 40 kilo
  • Klimatanläggning vid förarplats: 20 kilo
  • Markis: 40 kilo
  • TV: 10 kilo
  • Satellitantenn: 20 kilo
  • Ugn: 15 kilo
  • Extra takfönster: 15 kilo
  • Cykelhållare: 10 kilo
Du har sällan mer än 500 kilo att spela med, oftast väsentligt mindre. Böter för överlast räknas i procent på lastvikten, har du en lastvikt på 500 kilo kan du bli av med körkortet vid 500 kilos överlast men redan vid 101 kilo om lastvikten är hundra kilo! Och det är tyvärr inte en akademisk fråga.

Färskvattentanken måste hållas ren och det finns inte någon enda metod som är bäst. Det finns mängder med kemikalier som alla utlovar att de är bäst så du får helt enkelt göra en egen bedömning men håll dig gärna till etablerade fabrikat. Det som kan sägas är att gör du ingenting blir vattnet så småningom inte särskilt bra när det inte omsätts tillräckligt snabbt. Spola ur tanken då och då, gärna flera gånger per säsong om det används måttligt. Att ständigt fylla på när det finns en viss mängd vatten kvar är inte helt optimalt.

En vanlig försyndelse är däcktryck. Nästan alla, 70 procent, kör med för lågt tryck. Har du koll? Tänk även på att mäta lufttrycket med kallt däck. Samtidigt som du kollar lufttrycket kollar du förstås efter torrsprickor och andra skador. Glöm inte att kolla lufttrycket på reservhjulet om det finns ett sådant.

Det är även bra att kolla att samtlig yttre belysning fungerar och missa inte bromsljuset som är lite knepigare att kolla om man inte är två.

Ha nu en riktigt härlig säsong! 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.