Bild
Nästa artikel

Nu är det dags för majblomman

NYHETER

Vid en festlig ceremoni på Mariaskolan i Stockholm i januari presenterades årets majblomma som liknar en vitsippa. Bakom färgsättningen står 13-åriga Saga men nu är det dags för själva försäljningen att starta!

Ytterligare ett vårtecken är nu på plats, 2019 års majblomma börjar säljas av barn över hela landet idag den 11 april. Det 112:e året i rad som denna vårliga aktivitet äger rum och i år liknar den en vårfräsch vitsippa. En nyhet för året är att köparna även kan betala med Swish. Skulle man inte se någon av de över 80 000 barn runtom i Sverige som säljer majblommor kan man köpa majblommor på Majblomman.se 

Förra året fick barnen ihop 66 miljoner kronor under de två veckor den traditionsenligt säljs och intäkterna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sverige. Utöver det ekonomiska stödet till enskilda barn sker opinionsbildning om barns rättigheter.

Årets version har gräsgrön botten, gammeldags vaniljfärgade kronblad och en ljusgrön pärla i mitten. Bakom designen finns 13-åriga Saga, som blev både överraskad och glad när just hennes färgsättning vann även om uppmärksamheten ibland känts övermäktig.

Men det finns även en affisch som också det är en tradition som startade med Carl Larsson år 1912. Årets vinnande bidrag är skapat av femtonåriga Alice Almarales Mossberg som går på Svenska Balettskolan Göteborg.

Pengarna från försäljningen fördelas så här: 

Vardera tio procent går till till barnet som säljer majblomman samt till grupper av barn. De stora beloppen går dock till den lokala majblommeföreningen för att dela ut i direkt ekonomiskt stöd samt till Majblommans riksförbund som vardera får 40 procent.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.