Bild
Nästa artikel
Genrebild

Ny teknik ger mackar med vätgas i norr

NYHETER

Kan gasdrift bli ett alternativ till dieseldrift för svenska husbilar? Nej, inte med en knapp handfull tankstationer i hela Sverige men nu öppnar Oazer en mack i Umeå som med ny innovativ teknik skulle kunna förenkla och sprida möjligheten.

Norra Sverige har fått sin första tankstation för vätgasbilar och det handlar om en ny typ av liten, flexibel och skalbar station, som kan innebära en epokgörande vändpunkt när det gäller fordonstrafiken på våra breddgrader. Den teknik som redan har stor utbredning i Ostasien, USA samt mellersta och södra Europa kan nu spridas även i de nordligaste delarna av Skandinavien. Oazer lösning står för ett helt nytt tänkande, med små, flyttbara, skalbara och flexibla enheter. Tankstationen är containerbaserad, vilket gör att den kan placeras ut nästan var som helst och enkelt kan anpassas och växa, allt utifrån varje kunds behov.

Den nya stationen står nu klar för tankning på Västerslätt i Umeå. Det är entreprenadföretaget Svevia, som tack vare detta kan köra sina två vätgasdrivna bränslecellsbilar i Umeåregionen. Allt bygger på ett fruktbart samarbete med det lokala innovationsföretaget Oazer. Deras småskaliga tankstation med egen lokalproduktion av vätgas gör det möjligt för Svevia att prova och utvärdera ett nytt bränslealternativ.

– Vi vill göra skillnad för framtiden och bygga och sköta om vägar och infrastruktur på ett sätt som är modernt och långsiktigt hållbart. Att minska vår miljöpåverkan är ett av våra hållbarhetsmål och en stor utmaning för hela branschen. Tekniken med vätgasdrivna bränslecellsfordon är intressant eftersom de ger noll utsläpp, säger Mats Granberg, Svevia.

Fram till i dag har tankstationer för vätgas varit stora och kostnadskrävande anläggningar. Det normala har varit många års dyrbar projektering, med hänsyn till framtida krav på stadsplanering. Anläggningarna har varit fasta och bland annat krävt mer omfattande bygglov. I Sverige fanns fram till nyligen endast tre stationer i drift, belägna i Sandviken, på Arlanda samt i Mariestad. Med Oazers station i Umeå flyttas alltså nu vätgasfordonens nordliga gräns många mil norrut. Oazers tekniska lösning är också den första som visat sig klara vårt subarktiska klimat, med temperaturer ner mot minus 30 grader.


Oazers nästa steg är att bygga upp en större station i Umeå och sedan sprida tekniken vidare med fler stationer, i linje med det som sker i den övriga industrialiserade världen. Bolaget söker nu fler finansiärer för att få en stabilare grund för expansionen.

Det kan nämnas att Mercedes nyligen visat upp en vätgasdriven Sprinter och att även Volkswagen står i startgroparna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.