Nästa artikel
Rapido 990 MHV
Nyheter

Rapido 990 MHV

Publicerad 28 februari 2013 (uppdaterad 25 juli 2013)
Vill man köra husbil på Mercedes har Rapido flera alternativ. Ett av dem är dessutom lite extra pimpad. Köper du en Rapido 990MHV av årsmodell 2012 får du både Alde-värme och lyxutsmyckning i sovrummet.

Rapido990 MHV är en helintegrerad kryssare på 7,95 meter och tillhör företagets tunga liga som bygger på Mercedes. Bilen är bakhjulsdriven och motorn, Mercedes EEV, är en miljövänligare variant. Tjänstevikten ligger på 4,02 ton och totalvikten på 4,6 ton. Det går också att få 5 ton som tillval. I standardutrustningen ingår ABS, antislir och anti­sladd. Standard i Sverige är också airbag på både förar- och passagerarplats.

Vårt testexemplar har automatlåda och en 163 hk:s motor. Som tillval går det att få ett kraftigare motoralternativ på 3,0 l och 190 hk. Vi får chansen att provköra bilen i cirka en timme och rullar på olika vägunderlag och i olika hastigheter i en fransk stad.

Det märks direkt att det är en stor och tung bil. Det längsta axelavståndet är på 4,325 meter. Det gör att husbilen, av förklarliga skäl, är svår att vända på en femöring.

Under provturen upplever vi också att testexemplaret är aningen trött. Det märks framförallt när rödljuset slår om till grönt. Då är testbilen inte särskilt rapp – namnet till trots. Förklaringen ligger säkert i motoralternativet. Demobilen är inte utrustad med den kraftigare motorn.  Något annat att anmärka på vad gäller körprestandan finner vi däremot inte under vår korta provkörning.

 Tittar vi på komforten inne i förarhytten ter den sig bekväm.

Det är ljust och rymligt. Mycket tack vare de cremèfärgade, nappaklädda sätena och den goda sikten genom den stora framrutan och de elmanövrerade sidorutorna. Luftkonditioneringen jobbar diskret trots att dagen är stekhet och multimediaanläggningen från Pioneer servar med både dvd-spelare, radio och backkamera.

 För att njuta av bilens rymliga interiör, tar man sig utan problem förbi de två stolarna fram. När dessa vrids mot bilens inre, uppstår en sittgrupp som ingen Svensson behöver skämmas för. Tillsammans med vinkelsoffan och den mindre soffan vid bilens entré, bildar enheterna ett vardagsrum som närmast liknar en bättre hotelllounge. Samma ljusa nappaskinn som i förarhytten liksom skön stoppning i sofforna, skapar en miljö som gjord för att bjuda kompisarna på en god drink i.

 

På golvnivå konstaterar vi att inga höjdskillnader finns runt matbordet, däremot en cirka tio centimeter hög tonartshöjning in till sovdelen. Tillbaka till sittgruppen konstaterar vi att bordet går att justera och skjuta i olika riktningar. När jag prövar känns mekanismen enkel och smidig. I bilens mitt ligger köket och det är format som en kurva. Snickerierna går i vitt och träfärgat och ger ett första exklusivt intryck. Så är ju också testbilen en jubileumsmodell med flera extra detaljer. I denna är lackade luckor och tjusig bänkskiva standard. Den har vidare en kyl på 160 liter och dubbel soptunna som är praktisk vid källsortering. Men mest utmärkande är de genomarbetade detaljerna. Bland annat i form av dörrar klädda med mörk nappa och med läckra kromdetaljer. Inredningen är framtagen av en känd fransk båtdesigner.

 Toalett och dusch är två separerade enheter. Själva toautrymmet är, som i många andra husbilar, begränsat. Men bjuder på gott om avställningsyta bredvid det runda handfatet i glas. Blandaren är placerad ovanför skålen och inredningen känns modern och påkostad. På andra sidan korridoren finner vi duschutrymmet. Stående på den tillhörande trätrallen är duschens inre höjd 180 cm. Tar man bort trallen vinner man två centimeter ytterligare.

Så till sängkammaren, detta smycke i 990MHV. Här finns både speglar ovanför gaveln, mysbelysning och uppfällbar huvudände. Bädden, som tronar i mitten av sovdelen, är 1,44 meter bred och 1,94 meter lång. Två utdragbara lådor med plats för sängkläder med mera, finns under madrassen. Det erbjuder bra förvaring och ser elegant ut. Vid sidan om bädden finns två garderober. Fler kojplatser finns i den nedsänkbara taksängen, den har i stort sett samma mått som dubbelbädden i bak. Skulle detta inte räcka kan sittgruppen också förvandlas till en bädd. Bilen erbjuder med andra ord ett lyxigt natthärbärge för fem fullvuxna. Miljön känns exklusiv, på flera platser finns exempelvis massivt trä i inredningen. De fina designdetaljerna verkar också, åtminstone vid en första anblick, fylla en funktion. Det är däremot en tung bil att föra fram. Själv skulle jag satsa på det kraftigare motoralternativet. Det är en prisskillnad på 40 130 kronor. Säkert inte en avgörande summa för den som funderar på en husbil i den här prisklassen. 

Artikeln publicerades i nummer 10 2011.

 

Text och foto: Carola Eklundh 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.