Nästa artikel
Så här klarar du vattenplaningen
NYHETER

Så här klarar du vattenplaningen

Publicerad 29 juli 2015 (uppdaterad 6 februari 2023)
Sommaren är kort, det mesta regnar bort. I år stämmer det som aldrig förr och det ger oss anledning att ta upp Nokian tyres råd om hur du undviker vattenplaning.

Den regniga sommaren gör att det ofta finns mycket vatten på de spåriga vägarna. För många bilister är det självklart att ha bra vinterdäck, men sommardäcken är ofta dåliga. Risken för vattenplaning ökar ju mer slitna däcken är och om hastigheten är för hög.

Risken för vattenplaning kan minskas genom att sänka hastigheten när det regnar. Även däck med bra mönsterdjup och hög kvalitet minskar vattenplaningsrisken.

Undersökningar visar att cirka var sjätte trafikolycka på sommaren beror på däck. Antingen är de för slitna, passar inte för väglaget eller däcktrycket är för lågt. Däck är en av de viktigaste riskfaktorerna i olyckor med dödlig utgång där personbilar är inblandade.

Avgörande skydd mot vattenplaning är däckets förmåga att forsla bort vatten mellan däcket och vägen. Risken för vattenplaning ökar ju mer slitna däcken är.

Ett test som Nokian Tyres har gjort visar att bilen med nya sommardäck började vattenplana vid cirka 80 km/h, medan bilen med däck som hade hälften så bra mönsterdjup började vattenplana vid 60 km/h.

Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Enligt Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres, finns det inga tekniska grunder för så litet mönsterdjup.

− Bötesgränsen för slitna däck är alldeles för låg. Sommardäck borde ha minst fyra millimeters mönsterdjup, men redan då börjar bilen vattenplana betydligt tidigare än med nya däck, säger Allan Ostrovskis

Risken för vattenplaning kan minskas, dels genom att ha bra däck och dels genom att undvika att köra i de vattenfyllda spåren samt genom att undvika stora vattensamlingar på vägen. Börjar bilen vattenplana går den inte att styra. Vid vattenplaning ska du absolut inte bromsa.

− Viktigaste regeln är att trampa ner kopplingspedalen, eller om bilen är automatväxlad, släppa gasen. Ratten ska inte vridas innan däcken åter får väggrepp, råder Ostrovskis och vill gärna att trafikskolorna börjar använda vattenplaningssimulator i sin utbildning.

Nokian Tyres nordiska sommardäcksenkät visar att cirka en femtedel av svenska bilister inte är medvetna om vattenplaningsrisken med slitna sommardäck.

I enkäten bad man bedöma i vilken hastighet bilen börjar vattenplana i en kurva när däcken har ett mönsterdjup på 1,6 millimeter och det finns 5 millimeter vatten på vägen. 19 procent svarade att risken för vattenplaning ökar vid 75 km/h eller i högre hastighet när rätta svaret är att den ökar redan vid 70 km/h.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.