Nästa artikel
Stor del av Motalabrons intäkter går till porto
NYHETER

Stor del av Motalabrons intäkter går till porto

Publicerad 8 augusti 2019 (uppdaterad 8 augusti 2019)
Transportstyrelsens avgiftssystem för det som kallas infrastrukturavgifter dras med en stor andel administrativa kostnader. För 330 000 överfarter per år på Motalabron försvinner nästan hälften i porto.

Det är P4 Örebro som uppmärksammar situationen med, som de skriver, de 15 000 överfarter där bilisten passerar Motoalabron vid ett enstaka tillfälle per kalendermånad. Överfarten kostar fem kronor men 2:20 försvinner i porto och administration.

Bron på riksväg 50 har varit avgiftsbelagd sedan början av 2015 men det har visat sig att var tredje bilist bara använder bron en gång per månad. Trots att så stor del av bruttointäkten används till kringkostnader är systemet strikt och fakturorna måste skickas ut månadsvis.

– Regelverket säger att vi måste göra det. Någonstans blir det också en rättviseaspekt, säger Johan Fintling på Transportstyrelsen i Örebro till SR.

Vi kontaktade Transportstyrelsen för att få reda på lite mer om hur stor andel av bruttointäkten som försvinner på motsvarande sätt. Petra Engvall gav oss då uppgifter om att det under 2018 beslutades om 858 200 avgifter vilka uppgick till strax över 15,9 miljoner kronor. Av dessa var runt 526 800 på belopp över fem kronor och 235 000 på 15 kronor eller mer. Det framgår inte hur dessa fördelar sig kalendermånadsvis. Det betyder att fakturorna för runt 620 000 överfarter är på högst tio kronor och av dessa går en tredjedel via e-avisering. Kvar finns ungefär 400 000 fakturor (utan hänsyn tagen till samfakturering vid flera överfarter för samma bilist för en kalendermånad) som går via post till en kostnad av 2:20 styck. 

Totalt sett går ungefär 35 procent av besluten om infrastrukturavgift för både både Motalabron och Sundsvallsbron via antingen e-avisering till fordonsägarens internetbank eller via Mina meddelanden till en digital brevlåda. Det går inte att utläsa om andelen e-fakturor är större för gruppen som passerar broarna ofta varför siffrorna dras med en viss osäkerhet. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.