Morelo Low vs Kabe Tower
Nästa artikel
Superduell: Morelo Lowrider vs Kabe Tower Master
Superduell

Superduell: Morelo Lowrider vs Kabe Tower Master

Publicerad 1 april 2023 (uppdaterad 21 juli 2023)
Morelo Low vs Kabe Tower
Som första media i världen kör vi Kabe Royal X 780 LT Tower Master i duell mot Morelo Grand Empire Lowrider. (APRILSKÄMT 2023)

Morelo Lowrider klarar 150-regeln och kan ses på Kistamässan – bara i dag!

APRILSKÄMT 2023:
Husbil & Husvagn har som första tidning i världen ställt nya topphemliga Kabe Royal Tower Master i en duell mot lika hemliga Morelo Grand Empire L. Det blir en duell utöver det vanliga. Om vi börjar med spektakulära Kabe Tower Master så har den en fullbred bodel på 2,5 meter och en höjd på närmare 4 meter. Det är med andra ord tur att den har Mercedes vindassistans och AL-KO:s helförstärkta bakram med fjädring av kolfibertorsionsstavar.

Vi lånar Kabe Tower Master av Bosse Bil i Åsbro och redan ute på väg 50 mot Askersund är det som om all annan trafik stannar av när vi kommer rullande. Tveklöst väcker denna husbil en hel del uppmärksamhet!

Färden går ner till Skåne där vi hämtar superduellens andra kombatant. En lyxhusbil som ser diskretare ut i jämförelse... men skenet bedrar!

Kabe tvåvånings husbil

Kabe Royal Tower Master kommer med fler planlösningar som presenteras senare. Gemensamt för dem alla är den maffiga balkongen med räcke och en övervåning med loungesittgrupp. Som standard levereras modellen med Aldes nyutvecklade takvärme (shuntstyrd) som inte bara ger härlig hjässvärme för de åkande utan också golvvärme på balkongen.

Kabe Royal X 780 LT Tower Master

Chassi: första generationens AL-KO Lirpa-chassi (lågnivåchassi)
Motor: MB Sprinter 177 hk
Färskvattentank: 100 liter
Avloppsvatten: 100 liter
Latrin: 19 liter
Total höjd: 4,0 meter
Total bredd: 2,55 meter
Övrigt: vardagsrum på övre plan, balkong med golvvärme, shuntstyrd hjässvärme på nedre plan, sidvindsassistans.
Pris: 1 miljon kronor

Morelo Grand Empire Lowrider
Vid första anblick är det svårt att förstå det unika med nya Lowrider, men Morelo-kännaren ser direkt att värstingen Grand Empire fått ändelsen L som i "lowrider" och att den är betydligt lägre än föregångaren testad här. Faktiskt 1 meter lägre tack vare att personbilsgaraget tagits bort och dubbelgolvet sänkts.

Missa inte Morelo Lowrider på mässan Husbil Stockholm i Kista där den gör ett snabbt besök – endast i dag!

Toppfarten är 185 km/h och bränsleförbrukningen nära hälften mot tidigare!

Morelo Grand Empire L är byggd på MB:s nya chassi från Lirpa som är en sorts lågnivåvariant anpassat för kommande elmotorer och batteripack. Testexemplaret har dock MB Actros 12,8 liters dieselsexa. Som standard levereras modellen med Morelos premiumpaket där tyngdtäcken, fluffig morgonrock och elvärmda knätofflor ingår.

Kort sagt är detta en superlyxig premiumhusbil byggd på stora MB Actros lastbilschassit, men där övre halvan av rambalkarna kapats. Mercedes LKW använder sig av projektnamnet Superheavy–campingchassi.

Resultatet är en blixtrande snabb liner-husbil i superlyxklassen. Toppfarten på denna projektil med standard Actros 530 hästars dieselturbo är inte mindre än 185 km/h och som bonus har den fått halverad bränsleförbrukning!

Lowrider är alltså byggd för riktigt snabba resor längs Autobahn och som de flesta av er vet är den utvecklad med målet att klara nya 150-regeln i Tyskland som vi skrivit om tidigare. (Se faktaruta nedan.)

Vill du själv se nya Morelo L så visar Husbilslandet upp detta exemplar på husbilsmässan i Kista... endast i dag! Ta gärna en tur dit för att klämma och känna... dock inte på oss!

Morelo Grand Empire L (lowrider)

Chassi: Actros Alfa Aprilis lybden markchassi
Motor: MB Actros 1853, 12,8 liter 6-cyl diesel, 530 hk.
Färskvattentank: 410 liter
Avloppsvatten: 280 liter
Latrin: 280 liter
Toppfart: 185 km/h
Acceleration: 0-100 km/h på 9,3 sek
Övrigt: MB Actros självkörningssystem, litiumjon/solenergi för fri camping i eviga tider, utskjutbart vardagsrum (tillval i 007.pack)
Pris: 1 miljon kronor

150-regeln i Tyskland

Tyska vägverket, Strassenschmerzen GmBH, tillåter från 1 April 2023 att Linerhusbilar får köras i 150 km/h på Autobahn. Grundkravet är att de byggs på långtradarchassin med ståltorsionsfjädring och inte överskrider totalhöjden 2,7 meter. Ägaren beställer därefter klistermärket "Anglast Müssten 150 km/h" som placeras en meter bakom bakstammens mittpunkt mätt från gatans heldragna mittlinje, minus en cm. Ett mindre klistermärke placeras sedan 18 cm utanför vänster sidospegels yttersta punkt. Klistermärket kan beställas här. (Digitalt klistermärke har gjorts gällande för Actros digitala backspegel.)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.