Nästa artikel
Tunnel till Helsingör utreds vidare
NYHETER

Tunnel till Helsingör utreds vidare

Publicerad 6 mars 2019 (uppdaterad 6 mars 2019)
Trafikverket, Vejdirektoratet och Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen aktualiserar tidigare tekniska utredningar om två tunnlar mellan Helsingör och Helsingborg. Uppdraget utgör en inledande delaktivitet av den strategiska förberedande studien mellan Helsingör och Helsingborg som ska presenteras under 2020.

Det är WSP, ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag med verksamhet i 40 länder och 4 100 medarbetare, som har fått i uppdrag att gå vidare med tekniska utredningar gällande två tunnlar mellan Helsingör och Helsingborg. Uppdraget genomförs i samarbete med WSP Danmark.

Uppdraget, som omfattar både en vägtunnel och en järnvägstunnel, ska säkerställa att dessa fasta förbindelser är byggbara, en bedömning av förslaget utifrån gällande lagstiftning samt en bedömd anläggskostnad.

– Analysarbetet för en fast förbindelse är utmanande. Uppdragsgivaren är en svensk-dansk beställarorganisation och de experter vi ger uppdrag till måste ha förmågan att samarbeta över landsgränser, säger Peter Bernström, strategisk planerare på Trafikverket. 

Tilldelning av uppdraget skedde i slutet av oktober 2018 och slutleverans till projektet ska ske oktober 2019. Runt 30 konsulter från WSP kommer arbeta i projektet, och över tio teknikområden kommer vara inblandade.

– För oss på WSP är det väldigt roligt att få uppdrag där vi kan använda oss av flertalet av våra affärs- och kompetensområden. Genom möjligheten att arbeta multidisciplinärt kan vi leverera mervärde till våra kunder på en nivå som annars kan vara svårt att få till. Att vi i detta uppdrag dessutom kan skapa ytterligare värden genom samarbetet med WSP Danmark gör oss extra stolta, säger Anders Danielsson, regionchef och ombud på WSP. 

Vägtunnelns landanslutning antas att i Sverige ansluta till E6 och E4 via Malmöleden och i Danmark ansluta till E47 söder om Snekkersten. Tågtunnelns landanslutning antas att i Sverige ansluta till Helsingborg Centralstation och i Danmark ansluta till Kystbanan vid Helsingör. 

– Detta är ett komplext projekt med många utmaningar där vår gedigna kunskap kommer väl till pass. Uppdragsgivarna ger oss ett flertal parametrar att förhålla oss till under arbetets gång, allt från teknik, miljö, vattenfrågor och lagstiftning till att så lite som möjligt påverka städerna och invånarna. Bland annat är en förutsättning att färjetrafiken ska gå som vanligt under den eventuella byggtiden, avslutar Christian Nilsson, uppdragsledare på WSP.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.