Bild
Nästa artikel

Tyska politiker visade respekt för husbilism och camping

NYHETER

Caravaning Industrie Verband (CIVD) och ADAC har träffat politiker för att få dem att inse vikten av industrins betydelse för den tyska ekonomin. Under 2018 omsatte de tyska tillverkarna av fritidsfordon rekordhöga 11 miljarder euro och campingarna 12,6.

Branschorganisationen CIVD kan kanske jämföras med svenska HRF och ADAC är en intresseorganisation av motsvarande typ som Motormännen även om ADAC:s verksamhet är betydligt mer omfattande. De vill helt enkelt ha en förståelse för de villkor som är den snabbt växande branschens verklighet vilket ledde till mötet den 21 mars 2019 i Berlin.

Att den tyska fordonsindustrin är viktig för landets ekonomi är ingen hemlighet och förståelsen från de styrande är hög. De informerade de styrande om hur viktigt det är med ytterligare förbättringar i det övergripande ramverket för att kunna ta till vara potentialen när det gäller såväl tillverlkningsindustrin som turistindustrin som ofta finns i industrisvagare regioner. Bara i Tyskland använder tre miljoner personer fritidsfordon på semestern skriver CIVD i pressmeddelandet och inget tidigare år har det registrerats så många fritidsfordon i Tyskland.

Utöver tillverkningsindustrins 11 miljarder euro bidrar campingbranschen med en årlig omsättning på 12,6 miljarder euro. Dessutom bör det inte negligeras att Gasthaus-kulturen, traditionella restauranger, affärer och andra kringaktiviteter också drar nytta av turismen. Likväl som i Sverige står tysklands campingar för en stor del av den totala antalet övernattningar under sommarsäsongen.

Campingbranschen med cirka 3 000 campingar och 3 500 ställplatser sysselsätter enligt beräkningarna cirka 180 000 personer. Trots den starka tillväxten har branschen svårt att hålla jämna steg med efterfrågeökningen. CIVD vill därför att politikerna underlättar för en fortsatt utbyggnad av infrastrukturen när det gäller både campingar och ställplatser. Inte minst framfördes att det tar alldeles för lång tid att få bygglov för nya ställplatser och det krångliga regelverk som omgärdar husbilar över 3,5 ton.

Mötet beskrivs av CIVD och ADAC som mycket positivt och förhoppningen är att det ska leda till att utvecklingspotentialen i branschen ska kunna tas till vara på ett bättre sätt än i dagsläget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.