En dröm i mintgrönt och vitt. En idyllisk bil som nu har 50 år på nacken. Weinsberg var tidigt ute när det gäller plåtisar.

Nästa artikel
Fiat 238 Camper: Veteranen som fick nytt liv
Reportage

Fiat 238 Camper: Veteranen som fick nytt liv

Publicerad 16 juli 2023

En dröm i mintgrönt och vitt. En idyllisk bil som nu har 50 år på nacken. Weinsberg var tidigt ute när det gäller plåtisar.

Alla som kräver original vid renovering bör blunda när de läser den här artikeln. Här har vi nämligen en klassisk Fiat 238 som renoverats till en toppmodern camper och fått helt ny dieselmotor och växellåda.

Originalentusiaster får bläddra vidare snabbt nu för här kommer en klassiker som inte alls är standard. Därmed inte sagt att den inte är originell – den är snarare helt unik!

Året var 1969 när Neckar/Weinsbergs karosserifirma beställde en Fiat 238 som de rullade in i sin verkstad. Det är alltså för 54 år sedan och planen var att bygga en husbil baserad på det lilla minibusschassit.

Utformningen av denna lilla buss var nämligen perfekt för bodelsinredning. Dels förhållandet mellan fordonslängden och innermåtten eftersom motorn är gömd under passagerarsätet(!). Tack vare att det inte fanns några som helst krockzoner framåt blev det mer mumsig yta över till de så viktiga möblerna! Nåväl, kanske tänkte man inte så mycket på krocksäkerhet på den tiden.

Denna 4,6 meter långa projektil drevs från fabrik av en fyrcylindrig liten luftkyld 1,4 liters bensinmotor på måttliga 46 hästkrafter. Det gav en toppfart på 115 km/h och dylika hastigheter var mer än nog. Särskilt med tanke på de inte så effektiva trumbromsarna ihop med 2,3 tons totalvikt. Det krävdes starka benmuskler när man skulle få stopp på Weinsbergs 238:a.

Planlösningen liknar originalet, men möbler, utrustning och allt annat är nytt. 150 Ah bodelsbatteri plus solpanel!

Grundtanken från Weinsbergs sida med det här bygget var att campingbilen skulle kunna användas som vanlig skåpbil till vardags och som semesterfordon på helgerna. Bodelen fick ståhöjd tack vare popup-taket och inredningen var enkelt byggd för att kunna byggas om till husbil ”på några minuter”.

Så långt alltså historien om den gamla originalbilen... när det gäller artikelns 238:a så börjar det mest intressanta långt senare i tiden.

Företaget gBIG Jungnau hjälper handikappade och nyanlända till att lära sig snickerier och fönsterarbeten och hela ombyggnationer av husbilar och husvagnar. Detta som ett sätt att komma ut på arbetsmarknaden i Tyskland. De har hjälpt till att totalrenovera denna 238:a till något som är väldigt långt från standardskick. Ursprungligen var ägaren bara ute efter ett fordon till ett veteranbilsrally, Baltic Sea Circle Rally (Östersjön runt). Men av en slump hittade han två 238:or utanför Kempten i Allgäu i södra Tyskland. Och två dagar senare var de båda objekten hemskjutsade och den nya ägaren stod framför dem... och kliade sig i huvudet.

Skicket var nog som man kan förvänta sig av en 50 år gammal Fiat... nämligen rätt bedrövligt. Så innan det var dags för rallyts 800 mil måste allt ses över. Och det grundligt.

Skicket var nog som man kan förvänta sig på en 50 år gammal Fiat... nämligen rätt bedrövligt.

Det blev till att studera diverse forum och samla information från andra Weinsberg-ägare. Några välkända ”defekter” är bristen på motorstyrka, för hög bränsleförbrukning och en rätt usel växellåda. Många försök att installera en femväxlad låda verkar ha misslyckats för de flesta i forumen.

Åtminstone tills nu... för i dag har denna Weinsberg begåvats med en mycket kompakt 1,3 liters MJet-dieselmotor (Euro 6) inklusive femväxlad låda från Fiat Punto. Den skulle ju ändå få en ny hjälpram och samtliga motorfästen behövde bytas på grund av att de rostat bort. Då var det lika bra att byta motor och låda också...

Tyvärr var dock dieseln aningen större än den gamla bensinmotorn så hela karossen fick först höjas lite för att ge plats åt drivpaketet under passagerarsätet. Ett annat önskemål från ägaren var en rejäl räckvidd på uppåt 100 mil. En nytillverkad och rostfri dieseltank på 92 liter har gett underverket längre räckvidd än 100 mil.

Andra åtgärder är att de usla trumbromsarna skickades ut till förmån för färska och effektiva skivbromsar. Självklart har karossen dessutom plockats isär, reparerats, slipats, blästrats och lackats om innan det var dags för den läckra inredningen av gran i tre skikt som ser läckert ut men ändå väger rätt lätt. Överlag är planlösningen rätt lik originalet och ägaren kunde nöjt runda Östersjön medan gBIG Jungnau kunde ta sig an nya utmaningar.

Läs mer om de duktiga snickarna på webbadressen www.gbigjungnau.de

Socialt projekt!

Det tyska företaget gBIG tar sig an projekt som blir arbetsträning för personer som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden i Tyskland. De gör specialbyggen och optimerar campingfordon och är specialister på snickeri med ekologiska material. Det sociala inslaget för de anställda är också mycket viktig i projekten.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.