Bild
Nästa artikel

Cabby 24 LB

Halvintegrerat med nordiska förtecken

Cabby är en av flera som nu säljer 2008 års modeller till nedsatt pris. Vi har provat modellvarianten 24 LB som har dubbla långbäddar och ett chassi byggt av Al-Ko med drivlina och förarhytt från Renault. Vår testförare Lars Johansson har provkört husbilen i kyligt vinterklimat.

Någon som reagerar på modellbeteckningen – Cabby 24? Om inte namnet Cabby varit så förknippat med camping kunde man få för sig att detta är ett båttest. Jodå, bilen är 24 fot lång utvändigt. Kanske vill Cabby flörta med båtfolket och locka dem att pröva husbilslivet.

 

på Provkörningsdagen ligger kvicksilvret på minus 10, och jag är tacksam att vi inte ska ut på sjön. Utmärkt tillfälle att testa Cabbys vinteregenskaper.

Lägg ihop en Renault Master med ett lågbyggt chassi från Al-Ko och vi har grunden till denna halvintegrerade husbil. Vår bil är en långbäddsmodell, det vill säga med två separata bäddar utmed sidorna i bodelen. Utöver denna finns även en dubbelbäddsmodell med en annan planlösning. Vår modell kallad LB har långbäddar och två bäddar medan DB-modellen har fyra bäddar. Bägge har dock plats för fyra bältade resenärer.

 

Låt oss ta ett varv runt bilen och titta på utsidan. Här möter vi en diskret sober design i vitt och silvergrått. Vår bil är utrustad med aluminiumfälgar och fotsteg på hytten som knyter ihop bil och bodel på ett snyggt sätt. Markisen är integrerad i taket och den skarpsynte kanske ser att bilen är utrustad med det fantastiska hjälpmedlet backkamera.


Insteget underlättas av det elektriska fotsteg som kommer fram underifrån. Det styrs från en strömbrytare innanför dörren. Där finns också strömbrytare till att tända upp i bilen då man kommer hem i mörkret.

Vi stiger in. De beiga textil-ierna ger med hjälp av de två takluckorna en rymlig och ljus känsla i bilen. Golvet är en imitation av nåtat brädgolv och är i en och samma nivå i hela bilen. Inga trösklar eller steg att snubbla på alltså.

Jag hittar ingen hängare till jackan men garderoben finns strax bredvid.

Rakt in från ytterdörren är plats för mat eller umgänge för fyra personer. Soffan och de svängbara framstolarna är bekväma sittplatser. Vissa stolar jag träffat på har orsakat visst adrenalinpåslag när de ska vändas men inte dessa som går lätt att svänga runt.

 

Över matplatsen finns skåp samt ett utrymme förberett för montage av platt-tv. Tv:n blir svängbar så man kan se slutet av filmen i sängen.

Direkt till vänster innanför dörren är köket. Här finns en trelågig spis från Dometic och den rostfria diskhon är nedsänkt i en grå bänkskiva. Bägge har glasluckor. Över spisen sitter en fläkt och högre upp hittar vi manöverpanel för energiförsörjning, vatten och värme. En bra funktion är att panelen larmar om man startar bilen med 220-voltskabel ansluten eller om fotsteget skulle vara nedfällt.

Under spisen finns kylskåp på 117 liter med frysfack, även detta kommer från Dometic. Här finns också förvaring och ett utdragbart skafferiskåp – en konstruktion lika suverän här i husbilen som i köket hemma.

Mittemot köket finns en garderob med elcentral och värmepanna från Alde. Pannan heter 3010 och är hjärtat i det vattenburna centralvärmesystem som med tre olika värmeslingor ser till att bilen är varm och skön kalla dagar. Värmeslingor i golvet håller oss varma om fötterna. Utöver dessa finns även radiatorer och värmeväxlare under stolarna i förarutrymmet.

Cabby menar att deras sätt att bygga ytterväggar, golv och tak isolerar bra från såväl kyla på vintern som värme på sommaren. Mellan ytterväggens plåt och innerväggens plywood med tapet, sprutas polyuretanskum som fyller alla hålrum och stelnar till ett solitt byggelement. Det lågbyggda Al-Ko-chassit gör att man får plats att bygga dubbla isolerade golv. Detta säkrar att även vatten och avlopp klarar sträng kyla.

 

Låt oss fortsätta in i bodelen och sovutrymmet. Här finns ett draperi om man vill skärma av mellan sovdel och umgängesdel. Denna långbäddsmodell har två separata sängar med en gång i mitten. Sängarna har anatomiska madrasser som formar sig efter kroppen. Huvudändan går att vinkla upp när man vill läsa eller titta på tv. Under sängarna finns förvaring som nås både inifrån och utifrån lastluckorna.

Längst bak i bilen har vi badrummet. Här kan man stänga om sig med en skjutdörr. Duschkabinen har en dragdörr så att vattnet stannar i duschen. Toaletten är vridbar och har elektrisk spolning. Badrummet är rymligt med en stor spegel över handfatet. En bra detalj är handdukstorken som ingår i det vattenburna värmesystemet. Synd bara att den sitter så tight mot väggen att det är svårt att få dit badlakanet.

 

Husbilen måste ju vara trevlig att färdas i, så låt oss titta framåt mot förarplatsen. Stolarna med armstöd har flera justeringsmöjligheter för en bekväm körställning. Ratten är ställbar i höjdled. Instrumentpanelen går i svart och grått. Mätare och kontroller sitter logiskt placerade och här finns en hel del utrustning till förarens hjälp.

Komfortmässigt finns AC, fönsterhissar, uppvärmda elspeglar och cd-stereo. Säkerheten höjs med dubbla airbags, ABS-bromsar och antispinnsystem.

Det som tar oss framåt är Renaults 2,5 liters diesel på 150 hk. Via den sexväxlade manuella lådan hamnar drivkraften på framhjulen. Gott om kraft i motorn gör att vi färdas bekymmersfritt i motorvägsfart, och motorns karaktär tillsammans med utväxlingen gör bilen lätt att manövrera i lågfart, till exempel vid uppställning på campingplatsen eller i tät stadstrafik. Motorljud och vibrationer ligger på klart godkänd nivå och bakifrån bodelen är det tyst och fritt från knirrknarr.

Sammanfattningsvis är detta en välutrustad husbil som klarar nordiska förhållanden, designad och välbyggd för ett behagligt husbilsliv oavsett årstid.

Al-Ko-chassit tillsammans med Cabbys påbyggnad ger en vridstyv konstruktion som kommer husbilsägaren tillgodo genom säkra köregenskaper och en skrammelfri bodel med kvalitetskänsla. &

Halvintegrerat med nordiska förtecken

Kommentarer

#1
KABE-RO
2011-07-17 17:54

en mycket trevlig ohc kompetent bil synd bara att den inte tillverkas längre,

en mycket bra vinter bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.