Bild
Nästa artikel

CI New Paddock

Jättegarage och fyra bäddar

Med 7,5 kubikmeter lastrum sticker Ci New Paddock ut från mängden. Garaget är klätt i lättspolad aluminium och det finns flera lastöglor. En fabriksbyggd crossbuss helt enkelt.

Eftersom garaget är den här husbilens huvudingrediens börjar beskrivningen där. Det är inte varje dag det lanseras fabriksbyggda crossbussar, men Ci har en som passar perfekt för ändamålet. Paddock passar även bra för andra hobbys som till exempel dykning, go-kart eller varför inte som buss för en fyrmansorkester. Däremot är det svårare att trycka in en snöskoter då utrymmet mäter 212 x 225 centimeter. Garagets volym är 7,5 kubik och golvet är klätt med stryktålig aluminiumplåt som går ett par decimeter upp längst väggarna. Här finns belysning, lastöglor och en stång i taket där man kan hänga blöta kläder. 

En nackdel med garaget är att golvet inte är helt plant på grund av att chassiförlängningen är något lägre än resten av golvet. Hela förlängningen hamnar för övrigt bakom hjulaxeln vilket ger ett ganska stort överhäng. Ett par extra krokar på väggen och förvaringslådor skulle underlätta garagetillvaron 
ytterligare, men det är detaljer som går att eftermonteras. Inte heller finns det några eluttag i garaget eller på husbilens utsida. I golvet finns däremot dräneringshål, men vill man sopa ur lastrummet hindras smutsen av en golvlist som tätar bakdörren. 
En mer anmärkningsvärd nackdel med denna modell är den blygsamma lastvikten på 510 kilo. Med fyra passagerare, packning och full vattentank återstår således inte så många kilo att fylla garaget med. 
Märkligt kan tyckas på en bil med så goda lastmöjligheter.
 
Det ska dock sägas att om inte garagekapaciteten är stor nog har Ci New Paddock en dragvikt på 2 000 kilo och den bakhjulsdrivna Forden är ingen oäven dragbil. Annars märks det att Ci tagit hjälp av någon med viss insyn i racingverksamhet eftersom det intill entrédörren sitter en utvändig vattenkoppling. Perfekt för att duscha av kläder och hoj efter crosspasset. Intill finns också ingångskontakten för 230-volt, men som sagt inget uttag. Med tillbehöret markis får man annars en riktigt fin depåplats i skydd under tak.
Från garagedelen går det att krypa in i bodelen genom en dörr under bakre dubbelsängen. Denna säng är alltså placerad likt en alkov över garaget vilket gör att takhöjden är begränsad och upp kommer man endast med hjälp av en löstagbar stege. Avståndet från madrass till tak är 61 centimeter, men väl på plats ligger man bekvämt med ett fönster vid fotändan. Konstigt nog har bara en av de sovande en läslampa. 
Bakom kuddarna finns några förvaringsfack vilket gör att sängens längd begränsas till 191 centimeter. En taklucka minskar den klaustrofobiska känslan och gör att det snarare känns mysigt. Men lite fler belysningsalternativ hade inte skadat och det gäller faktiskt i hela bilen.
Vi fortsätter nedför stegen igen och kliver in i toalettutrymmet som är rätt imponerande med tanke på bodelens i övrigt begränsade utrymme. Här är det inga problem att duscha av sig racedammet i den separata duschkabinen. 
Väggen som toadörren sitter i kan vikas ut över mittgången och då bildas ett litet omklädningsrum utan insyn. Kring tvättstället finns ett antal hyllor och förvaringar för schampo, tvål och liniment men konstigt nog inga krokar för handdukar och kläder.
 
På motsatt sida om toalettutrymmet sitter kylskåpet med separat frys som sammanlagt är på 150 liter. Ovanför kylen finns ett skåp med el- och antenn-uttag men inget tv-stativ. Under kylen sitter värmepannan av märket Truma som värmer husbilen på luftburen väg. Hur det är med vinteregenskaperna är annars ett frågetecken då bilen inte testats för detta, men tittar man på uppvärming, isolering, väggtjocklek och luftcirkulation är det ingen utpräglad vinterhusbil. 
Köksdelen är inte särskilt imponerande men där finns det nödvändigaste som diskho, trelågig spis och några skåp. Dock finns inga besticklådor och bänkutrymmet är begränsat. 
En lucka över diskhon hade bättrat på betyget, och frågan är om inte en tvålågig spis hade varit nog i en husbil ämnad för den som oftast bara spisar snabbmakaroner och korv. Det hade hur som helst gett lite extra utrymme för en skärbräda att skiva korven på.
Soffan i sittgruppen rymmer två bältade platser och framstolarna kan snurras runt men de är placerade så lågt att bordet hamnar i halshöjd. En utdragbar träpall finns också vilket är bra tänkt då man 
kliver in med smutsiga kläder och inte vill smutsa ner sofforna. 
Bordet kan också förlängas i riktning mot denna pall så det går teoretiskt att sitta fem även om man inte sitter ergonomiskt riktigt någonstans i förhållande till matbordet, förutom i tvåsitssoffan. 
Vid entrédörren finns en garderob och ett skofack som är så pass högt att även crossstövlarna ryms. På garderobens motsatta sida finns en helt naken vägg där man med fördel hade kunnat placera ett antal krokar och fickor för nycklar, mössor och annat. 
Ovanför entrédörren sitter manöverpanelen för el och vatten medan värmepannans manöverpanel är placerad vid köksbänken. Båda panelerna är lättförståeliga och lättåtkomliga. 
Ovanför förarhytten finns husbilens alkovbädd. Storleksmässigt imponerar den mer än den bakre bädden. Här fram är höjden mellan madrass och tak 63 centimeter medan hela bädden mäter 160 x 210 centimeter. Även här finns endast en ynka läslampa. Vid sängens huvudända finns ett fönster samt ett litet förvaringsfack. Halva bädden går att vika upp för att ge ett mer luftigt förarutrymme, men nackdelen med detta är att skarven känns en aning i madrassen för den som är en prinsessa på ärten.
 
Förarmiljön i Transithytten är god och den har gott om förvaringsfack för kartor och färdkost. Stolarna är bekväma och har komfortabla dubbla armstöd, men däremot störs många på den låga vindrutan vilken gör att man måste luta sig framåt för att till exempel se rödljus i vägkorsningar. 
Körmässigt är husbilen smidig och motorn räcker till för normal körning. De dubbelmonterade bakhjulen gör ingen större skillnad i körningen, men bärigheten är god även på lite lösare underlag. 
En alkovbil är dock alltid aningen vingligare än halvintegrerade husbilar, och 
luftmotståndet är högre vilket gör att bränsleförbrukningen ökar ett par deciliter per mil. Bakåtsikten är god men ljudnivån invändigt är hög, delvis för att garaget blir som en resonanslåda längst bak i bilen.
Sammanfattningsvis är Ci New Paddock inget för lyxsökaren utan snarare en smart och mångsidig brukshusbil. Den fixar flyttlasset lika galant som den klarar en resa till Gotland med endurohojen.
CI New Paddock

Grundpris: 695 000 kr

Modell: Alkovbil

Basbil: Ford Transit 

Motor: 2,4 TDCi diesel 140 hk

Bränsletank: 72 l

Värmesytem: Truma C6000, luftburen 

Längd/Bredd/Höjd: 715/224/310 cm

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 990 kg

Säng fram: 160x210 cm

Säng bak: 140x191 cm

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.