Bild
Nästa artikel

Concorde Credo Emotion 781 L

Concorde Credo Emotion insteget till linerlivet

Ska något fabrikat kallas husbilarnas Rolls-Royce så är Concorde en av kandidaterna. Deras större modeller är dock ouppnåeliga för många och därför är det skönt att det finns Fiatbaserade instegsmodeller som Credo Emotion.

Det första som slår mig när jag lämnar Forsbergs Fritidscenter i Hyssna är bilens fina ljudisolering. Concorde har vanan inne att ljudisolera stora lastbilsmotorer från Iveco och MAN och när de bygger en husbil som drivs med en liten Fiatmotor blir det väldigt tyst i kupén.

Testbilen är försedd med Fiats 6-stegade halvautomat så jag slipper växla och framfarten känns extra lyxig vilket den fina ljudisoleringen i fråga om motor- och vägljud också bidrar till. Inte heller störs jag av något slammer eller oljud från bodelen när underlaget blir ojämnt.
Störande i alla helintegrerade husbilar är däremot blänket i de lodräta rutorna runt förarplatsen och vid backning är det svårt att se något i backspeglarna på grund av blänket i sidorutorna.
 
Efter att ha ställt husbilen på en någorlunda jämn plats vrider jag runt förarstolen och blickar ut över bodelen. Både förarstolen och passagerarstolen är lätta att vrida runt och man når utan problem det ganska kompakta matbordet (74x84 cm). Runt matplatsen ryms fem personer och soffkuddarna är bekvämt stoppade med bra svankstöd.
Standardklädseln består av alcantara och det finns flera olika färgval men även halvskinn/ helskinn eller mocca. 
 
Matbordet är på gränsen till för litet men fem personer kan sitta med varsin kaffekopp medan fyra middagsdukningar är max. I överskåpet ovanför sittpuffen döljer sig den elektroniskt nedsänkbara tv-hållaren som värdigt sänks med en knapptryckning. 
Enligt sant Concordemanér är golvet plant hela vägen bak till dubbelsängen. Under mina fötter finns ett sofistikerat dubbelgolv där båda golven är isolerade med 30 mm RTM-skum. Sandwichväggarna har också 30 millimeter RTM-skum mellan aluminiumplåtarna på in- och utsidan. 
Mellan de båda golven finns apparater som Alde-pannan, vattentankarna och övriga lastutrymmen. Dubbelgolvet ger en välisolerad husbil både mot oljud och vinterkyla.
Även köksavdelningen med sin bastanta bänkskiva av det stenliknande kompositmaterialet Corian bidrar till lyxkänslan. Kaffebryggaren har en lite upphöjd plats i bänkhörnet och diskhon täcks av ett lock som även fungerar som skär- och sköljbräda. 
Det finns två 230-voltsuttag i köket men till min besvikelse ingen köksfläkt. Som tröst finns ett öppningsbart köksfönster och positivt är också alla öppna hyllor med kromade staket som underlättar köksförvaringen. Alla lådor har soft-close och bra låsmekanismer. 
Bakom kockens rygg finns 160-liters kylen med separat frys och intill den ett skåp som jag först tror är ett stort skafferi men visar sig vara en garderob med galghängare.
Ett steg längre bak finns hygienavdelningen i bilens fulla bredd med duschen på husbilens vänstra sida och toa/tvättställ på höger sida. Utrymmet kan stängas av genom att toadörren ställs upp och en skjutdörr mot sovrummet stängs igen. Insidan av dörren täcks av en stor helkroppsspegel. 
Toalettstolen är en Thetford i keramik och tvättstället består av samma hårda Corian-material som köksbänken. Här finns handdukshängare, skåp och hyllor så det räcker och blir över. 
En stor fördel med Concordes vattenpumpar och ledningar tillsammans ger nästan lika bra vattentryck som hemmavid.
De tre 230-voltsuttagen på rad i badrummet väcker däremot munterhet. Finns behovet av tre rakapparater eller hårfönar är det dumt att klaga fast när jag kommer till sovrummet kan jag inte låta bli för där finns bara ett ynka eluttag.
Sovrummet är annars som en dröm med sina båda långbäddar (201x83 cm) vilka är hopbyggda med en lika bekväm men kortare mittsektion (150x47 cm). Kallskumsmadrasserna vilar på en fjädrande och luftig ribbotten med hög komfort. 
Fem LED-lampor varav två av dem är läslampor finns i sovrummet och därtill även indirekt belysning mellan tak och överskåp. Öppna hyllor med kromade staket ger bra förvaring för böcker och mobiltelefon men inget tv-antennuttag i sovrummet. 
 
Tillvalslistan är omfattande och det finns även olika utrustningspaket där populära tillbehör ingår. Till exempel aluminiumfälgar, tuffare dekor och sportig skinnklädsel i sportpaketet för 160 000 kronor.
Testexemplaret har inget sportpaket men väl en nedfällbar överbädd i förarutrymmet som kostar 10 000 kronor. Det är ett tillval som passar bra om fler än två ska sova i bilen. Vet du med dig att överbädden inte kommer att användas ofta ger en vanlig rad med överskåp längst fram en luftigare känsla och dessutom en något lägre vikt på framaxeln.
Sammanfattningsvis kan sägas att Credo Emotion 781 L är ett utmärkt insteg till den stora lyxklassen i Concordefamiljen. Att få titeln ”instegsmodell” kan nästan låta nedlåtande men i det här fallet är det ett väldigt bra sätt att ta reda på om de större modellerna är något som passar eller om man faktiskt föredrar den smidighet som Credo-serien ger trots att det fortfarande är en lyxig Concorde.
De större Linerbilarna är såklart ännu bekvämare men många resenärer söker något smidigare och väljer helt enkelt bort de största modellerna till förmån för mer framkomlighet.
På trängre platser där en Carver, Charisma eller Liner kanske blir stående kan Credo Emotion pysa vidare och skulle vi ställa upp de tre modellserierna i ett accelerations- och manövertest ligger Credo Emotion förmod­ligen bra till. 
Att köra en Credo Emotion ger mer personbilskänsla än de större syskonen trots att denna husbil ändå är förhållandevis stor och rymlig. Vill du däremot bosätta dig i husbilen med packning och extra fordon i bagaget är de större bilarna ett bättre alternativ.
Concorde har till 2013 sju olika modellserier att välja mellan och dyrast är Centurion byggd på Mercedes-Benz Actros nya lastbilschassi. Därefter följer helintegrerade Liner Plus, alkovserien Cruiser C1, helintegrerade Charisma III och Carver samt alkovmodellen Credo Action. Billigaste serien är Credo Emotion vars modeller från 2013 enbart kan fås på Fiat Ducato parat med lågramschassit från Al-Ko.
Går vi in med förstoringsglaset i Credo Emotion-programmet så kan vi räkna till sju olika planlösningar. 
Från minsta 713 H där H:et står för tvärställd dubbelsäng bak via vår testade 781 L med långbäddar och mellanserien 783 H och L upp till treaxlade 831-serien som även finns med en mittplacerad drottningsäng vilket ger bokstaven M.
 
Utifrån är det för en ovan betraktare svårt att se skillnad på Credo Emotion jämfört med storasyskonen Carver, Charisma III och Liner Plus. Åtminstone när de står för sig själva men ställs de intill varandra syns skillnader tydligt. Särskilt märkbart är det förstås vad beträffar yttermåtten. 
Du känner igen Credo Emotion på den mer traditionella backspegelplaceringen vid sidorutorna. Storasyskonen har sina bussbackspeglar hängande framför vindrutan för att inte inkräkta på bredden som skiljer en hel del mellan de fyra serierna. Credo Emotion är 229 cm bred jämfört med Carver 238 cm, Charisma 240 cm och Liner Plus som ståtar med 249 centimeters bredd.
När det kommer till fordonens höjd och längd finns än större skillnader liksom när det kommer till priset. 
Du får två till tre Credo Emotion till priset av en Liner Plus men likheten i lyxkänsla gör att Credo Emotion är något av ett fynd i Concordes familj. 
Concorde Credo Emotion 781 L

Basfordon: Fiat Ducato Heavy

Motor: Fiat Ducatio 150 Multijet, 148 hk

Växellåda: 6 vxl (aut tillval)

Chassi: Fiat Ducato / Al-Ko

Totalvikt: 4 500 kg

Tjänstevikt: 3 720 kg

Max last: 780 kg

Max släpvagnsvikt: 1 650 kg

Längd/bredd/höjd: 791/229/303 cm

Axelavstånd: 444,3 cm

Isoleringsmaterial: RTM-skum

Isolering tjocklek tak/vägg/golv: 3/3/2x3 cm (dubbelgolv)

Uppvärmning: Alde 3010 Compact vattenburen värme.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått bak: 201x83 cm + mittsektion om 150x47 cm

Årsmodell: 2013

Baspris: 1 090 000 kr

Testad bil: 1 348 000 kr

Utrustning testad bil: AC i bodel 26 000 kr, nedfällbar loftsäng fram 10 000 kr, markis 5,5 meter 17 000 kr, SOG toalett­avluftning 4 000 kr, halvautomatisk växellåda 23 000 kr m.m. (En del av tillvalen ingår i olika paketlösningar.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.