Bild
Nästa artikel

Dethleffs I 1 DBM Magic Edition White

Kampanjpris på skandinavisk vit

Dethleffs har specialutrustat två av sina Magic Edition bilar för att passa den skandinaviska marknaden. Förutom den snövita färgen har man utrustat fordonet med bland annat bättre värme. Vår integrerade provbil hade dubbelsäng bak i bilen.

Scandinavian Magic Edition White är en ny kampanjmodell från Dethleffs gjord för den nordiska marknaden. Den finns som både hel- och halvintegrerad och med två varianter av bäddar i sovdelen. Antingen dubbelsäng eller långbäddar. Dessutom kan man välja mellan värmesystem – antingen Truma eller Alde. I det senare fallet ingår ett vinterkomfortpaket. Elektrisk golvvärme, markis och cykelhållare får man på köpet. Vår provbil var dessutom utrustad med 160 hk motor och automatlåda. Den senare kostar 28 000 kronor extra.

I vår provade Magic White kommer uppvärmningen från en Alde Comfort 3010 (el/gasol) för vattenburen värme som med radiatorer sprider sig genom otaliga utsläpp i golv och sidor. Förarplatsen serveras under färd med kyla och värme från AC respektive motorns värmepaket. Golvet är 41 millimeter tjockt och isolerat med styrofoam. Väggar och tak varmbonas med 34 millimeter av samma material.
 
Ingången är upplyst med en LED-lampbåge och trappsteget inne i bilen har ventilationsgaller för att släppa fram värme. Rören till värmen går under en skrapplåt av räfflat aluminium som kan lyftas bort för rengöring. Samma sorts plåt hittar vi i skarven mellan bodel och förarrum. Den stagar upp det mjuka originalgolvet i Fiatmodulen så att man kan nå framsätena inifrån bilen utan att skrämmas av svikten i plastgolvet. Bodelsdörren saknar fönster och har två mindre och ett större fack. Dessutom finns – på klassiskt tyskt manér – i nederkant en låda i form av en halv tunna med lock.
Lämnar vi våra våta skor kvar i trappan torkar de lite snabbare framför värmeutsläppen. Annars finns det skofack till vänster om ingången. Ovanför skolådorna finns det plats för en liten tv och högst upp har vi ett vitrinskåp för glas med mera.
 
Lastutrymmet bak i bilen är lågt. Luckorna för öppningarna är 90x66 centimeter stora. Ett extra golv på högersidan minskar takhöjden ännu mer, men den kan monteras bort vid behov. På vänstersidan finns ett dränerat skåp för två gasoltuber. Ett värmeelement håller hela utrymmet tempererat. Härifrån kommer man också åt utrustning som finns i utrymmet under sängen. Lastöglor kan säkras på utsatta platser. Däckverktyg och den elektriska luftpumpen förvaras lämpligast under extragolvet. Cyklar får hängas bak på bilen.
Inredningsmaterialet kallas för Cypress Villa – ett ljusbrunt behagligt träslag. Det gråa klädseltyget på sittytorna heter Lima. Alla fönster har jalusigardiner och takluckorna är försedda med myggnät.
Dinetten har två bältade platser. Den framåtriktade soffan kan dras ut åt höger och ger då plats åt ännu en ätande runt bordet. Sex till sju personer får väl plats runt bordet som kan förlängas med en utdragbar skiva. Punktbelysning och ljuslister ovanpå skåpen lyser upp matplatsen.
 
Köket som ligger mitt i bilen på dess vänstra sida är L-format och har en trelågig spis, diskho och en 18 centimeter bred avställningsyta. Glaslocken över spisen och diskhon kan lyftas i omgångar så att ledig yta kan användas till annat. Köksfläkten ventilerar bort matoset. 
En större soplåda får plats i den nedre av utdragslådorna som är tre till antalet. De är visserligen rymliga och breda men kräver flera insatslådor om allt därvarande inte ska skramla omkring. Tyvärr är lådorna inte försedda med dämpning vid stängning. 
Strömuttag finns i den lilla kryddhyllan till vänster. Överskåpen sväljer både torrvaror och annat nyttigt, men det utdragbara smala skafferiet, som är försett med 12 centimeter breda nätkorgar, passar bäst för förvaring av flaskor och konserver. Kyl och frys som har sin plats bredvid matlagningsdelen, är på rymliga 144/31 liter. Kökspassagen är 50 centimeter bred och två normalväxta personer kan passera utan större trängsel om man tar sidan före. I det stora hela känns köksdelen lättarbetad. Men har man redan använt sig av diskhons och spisens lock och behöver större avlastningsytor än den 18 centimeter breda tarmen framför spisen får nog dinettbordet ställa upp.
Köket och den främre delen av husbilen kan avskiljas från sovrummet med en gardin. Toaletten har elektrisk spolning och tack vare den vridbara sitsen kan man skapa sig knäutrymme även om stället används med stängd dörr. Morgontoaletten vid handfatet sker nog bekvämast med öppen dörr. Toaletten saknar uttag för 230 V eftersom det är en del av ett våtutrymme. Hängare för handdukar finns inbyggda i dörren. Ventilationen ordnas genom en liten taklucka. 
Duschkabinen med sin halvrunda dörr ser liten ut men är ganska rymlig tack vare att den finns i ett hörn. Axelbredden på diagonalen är hela 80 centimeter om man aktar sig för duschanordningen 
I sovavdelningen finns en dubbelsäng på 150x200 centimeter som ligger ovanpå ett stuvutrymme med skåp och hyllor som man kommer åt genom jalusidörrar. Ett av skåpen under bädden döljer delar av värmeanläggningen som tack vare denna placering blir lätt åtkomlig för service. Sängen är i oanvänt läge bara 190 centimeter lång men ökas till fullängd genom att man skarvar den i huvudändan med en extra madrassdel. Då blir det emellertid trångt, bara 15 centimeter, mellan sänghörn och inredning.
 
Två rymliga garderober flankerar bädden och vi noterar att även här har man använt sig av en Dethleffsk finess nämligen att klädstången är klädd med en räfflad plastslang så att galgarna inte kan glida.
Tre skåp, läslampor och punktbelysning finns i bäddens huvudända. Två små klädkrokar finns på väggen till vänster. En av garderoberna innehåller delar till Aldepannan.
Kallskummadrassen, som är ganska fast, vilar på en ventilerad ribbotten. Samma gäller för övrigt den nerfällbara bädden framme i bilen. Den dras med handkraft ner över förarplatsen. Sovytan där blir 140x190 centimeter. Även den här kallskummadrassen ligger på ribbotten. Läslampan är placerad i huvudändan. Utrymmet bordas med en kort stege.
 
Förarplatsen är, tack vare bilens konstruktion, rymlig och bred. Den välvda framrutan och sidorutorna ger lite mer än 180 graders sikt, men snett bakåt är det som vanligt på den här typen av husbilar lite sämre. Där får vi förlita oss till de stora, delade, elmanövrerade backspeglarna i vilka man även kan hålla kontroll på bakhjulens placering på vägbanan.
Ljudanläggningens högtalare är placerade vid sidan av/bakom framstolarna vilket ger bra ljudspridning i förardelen och dinetten. Tyvärrr ingår inte radion i kampanjpriset.
Framsätena är bekväma. Stolarna har integrerade trepunktsbälten och två krockkuddar ingår i kampanjpriset. Två stora "handskfack" plus några små hyllor sväljer nödvändigheter för färden. Dessutom finns det fack i passagerarens armstöd.
Standardmotorn är på 130 hk men provbilen är extrautrustad med den 160 hästkrafter starka dieseln som gott räcker till och automatlådan, även den som extra, gör stadskörningen mycket bekvämare. Men bilar med den här typen av automatlåda saknar säkerhetsutrusning som EDB och ASR. Endast ABS bromsar ingår.
 
Magic Edition White går förvånansvärt tyst på bra väglag. Bullret på förarplatsen i 70 km/h fart är 70 dB(A) och ökar vid 90 km/h till 72 dB(A). Skrammel och ljud från inredningen är minimalt. Bränsleförbrukningen, enligt färddatorn, ligger på drygt 1,2 liter/milen vid 70 km/h på plan mark och ökar till cirka 1,4 liter/milen i 90 km/h.
Förutom motorns startbatteri finns det som standard ett 95 Ah förbrukningsbatteri med en 18A batteriladdare. Ett extra batteri finns på utrustningslistan.
Åtkomst till motorn sker genom den smala öppningen i nosen. Oljestickan syns men oljepåfyllningen kräver både ficklampa och slangförsedd tratt. Åtkomst till övrigt motorutrymme får ske underifrån eller genom demontering av fronten. Bilen är uppbyggd på ett lågbyggd AMC-chassi från Al-Ko. 
Sammanfattningsvis ger Dethleffs Magic Edition White intrycket att vara ett trevligt kvalitetsfordon som i den skandinaviska versionen är väl rustad för våra speciella väderförhållanden.
Dethleffs Magic Edition I 1 DBM White

Grundpris: 769 000 kr

Pris testat fordon: 810 500 kr

Modell: Integrerad husbil

Basbil: Fiat Ducato 130 hk

Motor: Turbo diesel common rail

Säkerhet: ABS/EDB/ASR

Längd/Bredd/Höjd (yttre): 7 430/2 330/2 670 mm

Totalvikt: 5 000 kg 

Tjänstevikt: 4 185 kg

Släpvagnsvikt: 2 000/750 kg

Tjocklek väggar och tak: 34 mm. Golv 41 mm

Värme: Alde Comfort 3010. Gas/eldriven, vattenburen värme.

Bäddar: 150x200 cm i aktern. Nerfällbar bädd 140x200 cm.

Övrigt: Sex års täthetsgaranti och två års nybilsgaranti. AC i förardelen. 160 hk motor och automatlåda finns som tillval. 95 Ah batteri och 18 A batteriladdare. Ett extra batteri finns som tillval.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.