Bild
Nästa artikel

Test: Eura Mobil Terrestra T 670 SB

Fullutrustad 10-årsbomb

Vi återpublicerar nu denna artikel då modellen nu börjar finnas som begagnatalternativ. Vid modellens lansering var det 50 år sedan Eura grundades i Tyskland och 10 år sedan märket började importeras till Sverige.

Den första husbilen från Eura lanserades redan 1983. Tretton år senare, 1996, kom den första helintegrerade modellen (Integra) och 1997 levererades Euras första halvintegrerade husbil från fabriken i tyska Sprendling.

Det var två hantverkare i Sprendling som en dag 1959 startade företaget Blessing KG som sedermera utvecklades till Eura Mobil GmBH. 2005 togs Eura över av Triganogruppen med många andra märken under sitt paraply.

Den svenska Eurahistorien startar 1999 när Kurt Kristensen börjar importera märket till Sverige. Det firas med andra ord inte bara 50-årsdag inom Eura utan även 10 år i Sverige. Kurt, mer känd som Kanon-Kurt, på Kurts husvagnar i Ludvika, tyckte därför att en jubileumsmodell med upphottad inredning och fullmatad utrustningslista skulle passa bra som fyrverkeripjäs. 10-årsbomben Eura Mobil Terrestra T 670 SB var därmed född.

Under supertestet fälldes flera positiva kommentarer av utomstående när det gäller Eurans design. Bodelen är snyggt sammanfogad med förarhytten och de snygga dekalernas linjeföring på sidoväggarna ger en fartfylld framtoning.


På vänster sida av bodelen finns två luckor; en med kranar för tömning av gråvatten och en till gasolutrymmet där två 11-kilosflaskor ryms. Bagageutrymmets lucka sitter på andra sidan och mäter 86 x 43 centimeter. En cykel är svår att klämma in men ett gäng skidor och tillhörande packning ryms ledigt. Ett ställ för tre cyklar följer med i köpet på denna 10-årsbomb så cyklarna behöver heller inte ta plats i bagaget. Bagagerummet är upplyst och där finns ett eluttag för 220 volt, men lucka finns bara på ena sidan. Under två plastlock i bagagerumsgolvet finns bodelsbatteriet samt plats för extrabatteri. Ett bilbatteri är tungt och "syrligt" så det är skönt att slippa handskas med dem inne i bodelen under soffor och liknande. Sedan är det smart att placera batterierna så lågt för att få ner bilens tyngdpunkt några extra centimeter.

Terrestran har 30 millimeters isolering i väggarna, 32 milli-meter i taket och golvets isolering är 38 millimeter tjockt. Den har även dubbelgolv vars mellanutrymme mäter 19 centimeter, vilket ger ett varmare golv trots att Euran varken har elektrisk eller vattenburen golvvärme.

Ytterdörren och luckorna öppnas med en nyckel och förarhytten med en annan. Här vore det fint om hyttillverkaren, i detta fall Fiat, kunde skicka med några extra låskolvar till husbilstillverkarna för att slutkunden ska slippa hantera dubbla nycklar.

Första intrycket inuti Euran är positivt. Snyggt byggt! Klädsel, gardiner, belysning och träval ger inte bara mig utan även flera andra som besökt husbilen samma positiva förstaintryck.

Ovanför ytterdörren sitter en lättförståelig informationspanel samt Trumapannans nya och lättfattliga manövrering. Till vänster i hallen finns en klädkrok med plats för tre jackor. Visserligen hamnar jackorna i ansiktet på eventuella gäster och tyvärr kläms de ibland fast i dörren, men det är ändå bra att det överhuvudtaget finns krokar. De sitter dessutom på en garderob där värden eller värdparet kan ha sina egna
ytterkläder.

Den här husbilen är allra bäst lämpad för två personer men om man bäddar ner sittgruppen får också två övernattande gäster plats. Obäddad består sittgruppen av en hörnsoffa med två bältade platser i färdriktningen. Soffkuddarna är förbättrade i 10-årsbomben med extra stoppning, men de är fortfarande aningen rakryggade. Däremot går det att ta bort en sektion av soffan vid väggen så att den åkande på vänsterplatsen kan sätta fötterna i golvet. I vissa husbilar går inte detta och den som sitter längst in i soffhörnet får då en ganska obekväm resa.

Framme i Fiathytten sitter man kungligt, både under färd och med ansiktet vänt mot gästerna i sittgruppen. Har man inga gäster så kan gästsofforna i stället användas som fotpallar. Bägge bilstolarna har armstöd så det blir ett högst komfortabelt ställe när tv:n slås på. Stativet till tv:n är av det "viga" slaget och den går att vända åt alla möjliga håll. Det enda jag saknar här är ett par läslampor. Visserligen finns Fiats innerbelysning bakom huvudet, men då måste tändningen slås på med följden att bilbatteriet laddas ur.

Jag startar motorn och rullar iväg längs en smal och kurvig landsväg mellan Nyköping och Katrineholm. Det lågbyggda Al-Ko-chassit är en fröjd i kurvorna, men resulterar dock i en aning stötig fjädring när vägen blir ojämn. Den låga tyngdpunkten på ekipaget ger god väghållning men samtidigt lite sämre markfrigång.

På en rak motorväg med 120 km/h i hastighetsbegränsning är det inte heller några problem att köra om bilar som kör 110 km/h. Den 130 hästar starka 2,3 litersmotorn gör ett bra jobb genom hela varvtalsregistret. Utrustning som farthållare, multifunktionsratt, träpaneler och höjdjusterbara stolar med dubbla armstöd ökar trivseln i hytten under långfärd. Förutom den utrustningen ingår bland annat ett partikelfilter i 10-årsbomben som inte bara är bättre för miljön utan också ett krav för att komma in i många tyska städer.

Bakom passagerarstolen finns en sidofåtölj där värmen är extra behaglig eftersom Trumapannan är placerad under. Trots att det är ett "pannrum" finns möjlighet till förvaring, eftersom det sitter en uttagbar träskiva här. I sidofåtöljen sitter man bekvämt, men ett par nedfällbara armstöd hade gjort tillvaron än bekvämare. Matbordet är smidigt inställbart i alla riktningar och lätt att sänka ner vid bäddning.

Under hörnsoffan bakom förarstolen återfinns elcentralen med säkringar. I samma utrymme sitter kranarna för tömning av färsk- och gråvatten som nås via en servicelucka på utsidan.

Under de bältade platserna är den stora vattentanken på sammanlagt 150 liter placerad. Vid körning gäller det dock att vara uppmärksam så att inte totalvikten överskrids, så det är bara dumt att fylla upp vattentanken före avfärd. Spillvattentanken är också den rejält tilltagen med sina 120 liter.

Vid hörnsoffan sitter två spotlights som går att styra omkring på skenor samt två knappar för takbelysningen. Den ena styr en plafond i taket medan den andra tänder en blå mysbelysning ovanför förarens huvud. Här finns också extra förvaringsutrymmen för småsaker, både öppna hyllor och två något dolda utrymmen med luckor. Det stora takfönstret med jalusi ger tillsammans med takluckan från Heki och den nya klädseln en synnerligen ljus och trevlig miljö i sittgruppen.

Därefter kommer vi till köket och kockens arbetsmiljö. Även här blir jag imponerad av de stora arbetsytorna. Den trelågiga spisen går att stänga för med en glasskiva, men det gör inte diskhon.

Ytorna är ändå fullt tillräckliga, och det enda som saknas är en skärbräda och möjligen också en hängare för kökshandduken.

Förutom sedvanliga lådor finns en utdragbar skafferilåda med trådhyllor. Bakom kocken är det stora kyl/frysskåpet på 175 liter (10-årsbombsstandard) placerat. Ovanför kylen finns ännu ett skåp lämpligt för skafferivaror. Om man väljer tillvalet ugn så hamnar den i det utrymmet.

Direkt mot kylskåpet sitter sängen och därför har sängkläderna tyvärr en tendens att klämmas fast i kylskåpsdörren. Vid huvudet på de sovande finns en effektfull belysning som lyser upp de skimrande prydnadskuddarna och det snygga överkastet på ett läckert sätt. Två läslampor sitter på undersidan av överskåpen. Resårmadrassen är 13 centimeter tjock men lite hård, så en bäddmadrass vore inte fel. Dubbelsängen är 138 centimeter bred och smalnar av som brukligt är vid den här planlösningen, för att gångutrymmet till toaletten inte ska bli alltför smalt.

Sängen går att fälla upp även om den är lite tung, en gasdämpare skulle underlätta lyftet. Under sängen finns – förutom bagageutrymmet som även nås från utsidan – en mindre, avgränsad låda för exempelvis sängkläder.

Det finns ingen luftspalt bakom överskåpen där värme och luftströmmar kan passera. Runt sängen finns däremot en luftspalt, men den sitter så pass lågt att den är lätt att täppa igen med sängkläderna.

Toaletten är sällan särskilt imponerande i fritidsfordon med dubbelsäng. Men här har Eura lyckats. Den separata duschen har gott om utrymme och skyddande plastväggar. Jalusidörren till toan går inte att låsa, men det är ändå svårt att gå obemärkt på toa i ett fritidsfordon och det går att hålla för dörren med foten. Sittande på ringen kan man titta ut genom fönstret och tvättstället kan användas som armstöd. Det finns två handdukskrokar men ingen handdukstork.

Sammanfattningsvis är det svårt att bli annat än nöjd med den här 10-årsbomben. Inredning, planlösning och pris är som en fullträff. Vi efterlyser däremot bättre spalter för luftcirkulation bakom överskåpen och runt dubbelsängen. &

 

Jimmie Öbom (text) Mikael Kristiansen (foto) Artikeln publicerad i tidningen 2011

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.