Bild
Nästa artikel

Hobby Vantana K60, mindre men mer Hobby

TESTER

I nummer 5.2015 provkörde vi Hobby Vantana K60. Nu kan du läsa hela testen här på hemsidan och även se ett bildspel med tidigare opublicerade bilder. Trevlig läsning!

Mindre men mer Hobby
 
Vantana är Hobbys första serie kompaktbilar. Med tanke på det är detta en imponerande modell – som vi inte vill sluta köra.
 
Kompaktbilar står för nästan en tredjedel av försäljningen av nya husbilar i Tyskland, så det är kanske på tiden att även Hobby erbjuder sina kunder just detta. Hobby mjukstartar med fem olika modeller. Vi testar K60 som är några millimeter under sex meter lång och har totalvikten 3 500 kilo – egenskaper som kan ha betydelse på färjor, broar och motorvägar där fordon som är tyngre eller längre kan straffas hårt i prislistan.

Det vi kallar kompaktbil, eller ”plåtis”, är en skåpbil som har försetts med extra isolering och inretts. Utrustningen är i grund och botten densamma som i vanliga husbilar från Hobby, fast i mindre format.
 
Värmepannan är från Truma och ger som mest sex kilowatt luftburen värme. Det lär hålla den varm även i låga temperaturer. Tyvärr finns ingen dieseldriven värmepanna på tillvalslistan, vilket är synd eftersom dessa är plats- och viktbesparande – något som är välkommet i små husbilar.

Att köra denna bil är fantastiskt. Det känns som att det här är den mest optimala användningen av Fiat Ducato – att det är så här den är tänkt att köras. Samma motor och växellåda är standard i betydligt större och tyngre husbilar, men de måste köras betydligt lugnare för att hålla ljudnivå och bränsleförbrukning i schack.


Det behöver man alltså inte göra nu, för det är betydligt enklare att obehindrat ta sig fram med denna kompaktbil, utan allt för mycket störande vägljud och vindbrus. Även möblemanget håller sig rimligt tyst så det är en ren njutning att köra.

Fördelen med bilens nätta mått upphör givetvis när man stannar. En liten bil har begränsade utrymmen i jämförelse med en vanlig husbil. De som köper denna bil är förmodligen fullt medvetna om detta och väljer den med tanke på fördelarna med modelltypen. De vill kunna ta sig fram på ett enkelt sätt och gärna kunna parkera i en vanlig parkeringsruta.

De som går i de tankarna ska dock veta att den är betydligt större än en vanlig personbil. Framförallt är den högre vilket begränsar möjligheterna om det finns träd på parkeringsplatsen, vilket är lätt att glömma. 
 
Entrén sker via den stora skjutdörren på höger sida. Nytt för i år är att det finns en myggdörr värd namnet på marknaden, och en sådan ingår i grundpriset om bilen köps av den svenska importören Forsbergs Fritidscenter. 

Köket tornar upp sig som en vägg direkt bakom dörren och är utrustat med en tvålågig spis och en stor diskho som i princip upptar hela köksbänken. På kortsidan av bänken finns en smal förlängning som ger extra plats. Även köksbordet används flitigt vid matlagning. I små husbilar får ytorna anpassas efter behov. När mat lagas i denna bil tar den aktiviteten mer eller mindre över hela bilens främre hälft.

När maten är klar finns möjligheten att slå sig ner i sittgruppen som består av en rak soffa och de två vridbara stolarna i förarhytten. Om vädret är bra går det naturligtvis bra att sitta ute med utvevad markis.
 
Flexibilitet är något som utmärker kompaktbilar. Utemöbler kan förvaras under den tvärställda sängen längst bak i bilen. Det går även att montera bort en panel så att det går att transportera långa saker i bilen. Hela sängen med ribbotten och allt kan också tas bort för transport av exempelvis en moped.

Även badrummet är något av ett förvandlingsexperiment. Det finns ingen vanlig dörr men i stället två jalusiskjutdörrar. Om de dras för bildas ett förhållandevis stort badrum framför kylskåpet och garderoben. På golvet finns en lös träplatta som täcker ett duschkar.
 
Längst bak i bilen finns en tvärställd säng som kan liknas vid ett stort sovloft. Att ha sängen på tvären är en platsbesparande lösning. Måttet på sängen är 160x192 cm och det är en bred säng i husbilssammanhang. Nackdelen är att det kan vara något av en akrobatisk utmaning att ta sig upp i sängen eller att bädda den. Det senare kan underlättas av att öppna bakdörrarna.

För de som vill ha två separata sängar, eller långbäddar som vi gärna kallar dem, finns modellen Vantana K65. Men den är 636 cm lång vilket spräcker den potentiellt pengabesparande sexmetersgränsen.

Även värmepannans manöverpanel är placerad bak vilket inte är så tokigt. Det är bra att kunna reglera värmen utan att behöva kliva ur sängen på natten.

Den yttre gracen i just vår testbil framhävs av att 10 000 kronor lagts på den mörkgrå metalliclacken. Därutöver har 5 000 kronor lagts på invändig led-belysning i stället för halogen. I övrigt ingår allt i priset. Den är alltså färdig att köra iväg direkt på en långresa! 

Hobby har lyckats riktigt bra med sin första generation av kompaktbilar. De har gjort sin läxa väl och byggt en riktigt genomtänkt kompaktbil som är enkel att förstå sig på. Den är dessutom snyggt inredd vilket är något av Hobbys signum, vare sig de bygger husbilar eller husvagnar.

Potentiella köpare är alla som är ute efter en kompaktbil, men gissningsvis står de som redan har en Hobby först i kön. 
 
Fakta Hobby Vantana K60 (2015)

 
Basfordon: Fiat Ducato 35 l
Motor: 2,3 l/130 hk
Växellåda: Manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR 
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 793 kg
Maxlast: 707 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 5 998/2 050/2 642 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 1 015 mm
Ståhöjd inne: 189,4 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Uppvärmning: Luftburen värme. Truma Combi 6 EH
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 160x 192 cm  
Pris från: 569 000 kr
Pris testad bil: 584 000 kr
Tillval testad bil: Ljuspaket med led i stället för halogenbelysning 5 000 kr, gråmetallic exteriör lackering 10 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.