Bild
Nästa artikel

Kabe Travel Master 750 WG 2007

Modern svensk klassiker

Kabes mest sålda modell har tillverkats ett tag nu. Designmässigt sticker den ut, det finns de som anser att den bör räknas som en svensk designklassiker liknande Volvo Amazon. Vi ger en överblick över de olika modellerna från 2007 till i dag.

Den första generationen husbilar som Kabe byggde tillverkades mellan 1983 och 1985. De var baserade på Renault Master, därav namnet Travel Master. Tekniken var inte så förfinad i mitten av 80-talet så bilarna liknade mest husvagnar som stod på lastbilsflak. Det dröjde till år 1995 innan företaget i Tenhult gav sig in i leken igen, denna gång gick det bättre. Fram till 2006 utvecklade Kabe tre serier husbilar baserade på två olika chassin. Året efter invigdes en ny modern tillverkningslina. I samband med det renodlades utbudet och allt krut lades på att få fram en husbil utan kompromisser. Fokus lades på Kabes kärnvärden som goda vinteregenskaper och bra ventilation samt användarvänlighet och design.

 Något som var nytt för bilen var taket med den snyggt integrerade markisen. Bilen baserades på ett Al-Ko chassi med långt axelavstånd och bred spårvidd bak. Förarkarossen var Fiats då nya X-250 kaross.  Bodelens konstruktion har många av de egenskaper som Kabes vagnar har. Samma egenutvecklade foamisolering och ventilerande tapet samt god cirkulation av luften i hela bilen och runt alla möbler. Andra bra egenskaper är takskarvarna som går omlott med väggarna och skarven försluts med en aluminiumprofil. Bland övrig vinterutrustning kan nämnas Webastovärmare till motorn och hytten, ett extra värmepaket med fläkt under stolarna och värmeväxlare som leder värme från motor till bodel.   Komforten är också viktig. Sittgruppens dynor är av Bultex, ett komfortabelt polyestermaterial. Sängarna har ledade lameller som formar sig efter kroppen och resårmadrasserna har en kärna av bonellfjädrar.  De planlösningar som fanns 2007 används fortfarande men de och bilen själv döptes om 2009 i och med att den mindre bilen Travel Master 700 introducerades. Modeller som heter WG, G eller GB har höga långbäddar och garage. WT eller T har låga långbäddar samt tvärställt hygienutrymme längst bak. WL, L eller LXL har en fransk bädd i ena hörnet bak och hygienutrymmet i det andra. Om bilen heter WB eller B har den en av de lösningar Kabe erbjuder med sitt flexline system. Det innebär att planlösningen i bilens främre del är likadan. Rakt kök till vänster innanför dörren och hygienutrymme och sittgrupp mittemot. Planlösningen bak i bilen kan varieras på sju olika sätt. En rolig och ovanlig lösning är B-6 med dubbla våningssängar. Utvändigt blev bilarna i det närmaste helvita till årsmodell 2011. Förändringar av bilens inredning har skett genom åren. Till 2013 har inredningen exempelvis ljusats upp med vita luckor och högblanka bänkskivor och bord.   För er som är ute efter en begagnad modell kan det vara bra att veta att markisen är ett tillbehör. De flesta har det redan men dock inte alla, se gärna till att det finns på ditt begagnatobjekt. Kabe Travel Master 750 är Kabes mest sålda modell vilket även innebär att det är den mest sålda svenskbyggda husbilen. Det finns många exemplar på begagnatmarknaden om man tittar hos handlarna och även hos många privatsäljare. Denna svenska klassiker finns också att köpa som 2013-modell för den som föredrar en ny husbil med nybils och täthets-garantier etcetera.
Travel Master WG 2007

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 3.0 l /156 hk. Växellåda: Manuell/Automat Chassi: Al-Ko Totalvikt: 4 250 kg Tjänstevikt: 3 240 kg Maxlast: 1 010 kg Släpvagnsvikt: 2 000  kg Längd/Bredd/Höjd: 7 520/2 350/2 800 mm Axelavstånd: 4 343 mm Isoleringsmaterial: Ecoprim Isoleringstjocklek  vägg/golv/tak: 35/35/65 mm Uppvärmning: Alde Compact 3010, vattenburen värme.  Bäddmått: Bak 2 st 77x196 cm Överhäng: Ca 2 220 mm Pris från: Det beror på urustning och framförallt hur långt den rullat. Vi hittar bilar från 2007 som handlarna vill ha 550 000-700 000 kr för. Var inte rädda för att pruta!

”En perfekt förstabil”

Begangnatägare. Tony och Eva ledsnade på båten och blev nyfikna på campinglivet. De hyrde en husbil en helg vilket fick dem att slå till. Det blev en Travel Master WG som då rullat 3200 mil.

 

Bilen är av årsmodell 2007 och när Tony och Eva köpte den 2011 betalade de 685 000 kronor. Men helt smärtfritt gick det inte. Den annonserades med trelitersmotor, vilket inte stämde. 

 

– Då undrade säljaren om vi inte ville ha något annat. Vi valde kyl med frys och ugn. Så det blev affär ändå för vi fick våra grejer, säger Tony. De åkte raka spåret ner i Europa och åkte runt där i fyra veckor. Då märkte de att bilen slirade på kopplingen, speciellt i långa uppförsbackar. De kontaktade handlaren. Det visade sig att det läckte diesel från en av spridarna som påverkade kopplingen. Det blev en ganska jobbig resa innan det åtgärdades på Hedins bil i Uppsala. Även farthållaren krånglade så den fick bytas. En annan sak Tony och Eva är lite besvikna på är att det var väldigt svårt att få de gardiner de beställt.  – Sånt är viktigt att det funkar, när vi betalt så mycket för vår bil vill vi gärna ha bra service, det säger sig självt! säger de.   Annars är de väldigt nöjda med bilen. Sängarna är sköna och värmen perfekt.  – Vi hade femtio övernattningar det första året fördelade över hela året och komforten har varit suverän, säger Tony.  – Jag tycker mycket om garderoben och skohyllan vid entrén, det är bra planerat, säger Eva.  Även lastvikten är en tillgång, över ett ton tycker de är imponerande. De tänker dock på att fördela lasten på ett vettigt sätt, allt kan inte ligga längst bak. Tony och Eva har själva utrustat bilen med vissa tillbehör. En solpanel på taket ger ström och en backkamera underlättar när det blir dags att backa. Ytterligare en liten praktisk detalj fixade de helt själva.  De ville ha plats för några kaffemuggar och kanske en bulle framme i förarhytten. Det löste sig med en hemmasnickrad liten plattform som passar mellan stolarna. De mörka originalöverkasten byttes ut mot ett par ljusare. Favoritresmålet är Sydtyskland med Moseldalen, Rehndalen och Alperna. Deras käraste minne är Obersdorf där de stod en bra stund. De njöt av naturen och ortens trevliga matställen. De passade även på att motionera med sina ihopfällbara elcyklar. – Det var helt suveränt. Vi valde en ny väg varje morgon och cyklarnas räckvidd på 70 kilometer underlättade i uppförsbackarna. Ställplatserna i Tyskland tycker de är väldigt bra, billiga och centralt belägna. – Här har svenska kommuner mycket att lära, säger de. 

Kommentarer

#1
KABE-RO
2014-03-06 17:24

Ja jag är inte ett dugg förvånad att dom trivdes med bilen vi har en 2009 som vi köpt ny ohc det har varit ett lyckat köpbilen ställer up i alla lägen året runt även på vintern , helt enkelt perfekt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.