Bild
Nästa artikel

KABE Travel Master Integrated 780 LB

Kabes nya gör föraren glad

Likt en lyxkryssare och med något som liknar ett leende, välkomnar hon mig. Jag går runt skönheten ett varv och låter handen följa de rundade formerna av fulländning innan jag öppnar dörren och fyller lungorna med doften av ny bil och exklusivt skinn.

Jag talar om Kabes nya helintegrerade husbil, Travel Master 780 LB, den första helintegrerade husbilen från Kabe någonsin och den första att serieproduceras i Sverige. Och som Smålandsgänget har lyckats. Men innan jag går in på detaljerna, vill jag att ni, kära läsare, har i åtanke att detta är en prototyp och att vissa saker säkerligen kommer att ändras tills den färdiga bilen rullar av bandet i juni nästa år.

 

Direkt innanför bodelsdörren finns till vänster en garderob med plats för några jackor, paraplyer och andra småsaker. Till höger innanför dörren sitter knappen till det elektriska fotsteget. Knappen sitter så till att man måste stå ganska nära bilen för att kunna manövrera den, och jag med mina 188 cm fick stå med benet mot insteget vilket gjorde att trappan kom ut mot mitt ben. Man kanske vänjer sig vid att flytta sig samtidigt som man fäller ut trappan, men en annan placering av knappen hade varit önskvärd.

 

Väl inne i bilen är det första som slår mig det väldigt stora förarutrymmet och panoramafönstret med klar WOW-känsla. Mitt emot ingången, direkt bakom förarstolen, finns matplatsen med fem sittplatser och ett utdragbart matbord. Direkt till vänster om ingången, på förarsidan, är vinkelköket placerat samt en garderob.

På andra sidan hittar vi dörren till toalett- och duschrummet. Man skulle kunna tro att det är en dålig placering med tanke på utrymmet, men faktum är det inte är några problem alls att ta sig in och ut från toaletten även med folk i köket. Inte ens i det smalaste utrymmet i bilen, det mellan det vinklade köksskåpet och toalettdörren, är det några problem att mötas.

Det finns många och smarta förvaringsutrymmen i köket och gott om elkontakter i hela bilen. Det är också överraskande många olika sorters belysning och det känns som om designteamet ansträngt sig ordentligt för att höja mysfaktorn. Det ger en härlig känsla av lyx och "home-sweet-home"-feeling.

Det jag tycker mindre bra om i köket däremot, är den låga placeringen av ugnen. I mitt tycke borde den ha bytt plats med den övre lådan, då hade det varit lättare att laga mat i den. Kylskåpet är perfekt med sin diskreta belysning och med 175 liters kapacitet. Det klarar man sig långt på. AES-funktionen i kylskåpet gör att den själv väljer vilket system som ska hålla den kall, skönt för alla oss som glömmer att justera vredet beroende på bilens läge.

Ett stort plus också för diskbänken som är hela 94 cm hög. Det är 4 cm högre än hemma hos mig och där blir man väldigt trött i ryggen efter ett tag, en känsla som lyste med sin frånvaro i Travel Master 780 LB.

 

Dags för ett besök i toalett- och tvättrummet. Även här finns det mysbelysning samt många förvaringsutrymmen, men ingen 230-voltuttag vilket jag saknar. Vidare är själva toalettsitsen ganska skön att sitta på och porslinssitsen gör att man nästan känner sig som hemma. Det är däremot trångt bakom stolen och är man större än vad jag är, kan det vara svårt att komma åt efter uträttat behov. Det som däremot överraskar positivt är duschutrymmet. Innanför duschväggarna mäter det ca 65x65 cm och det känns rymligt. Riktigt plastgolv säkerställer också att man slipper oroa sig för fuktskador på sikt. Toalettskåpen har spegeldörrar och allt känns gediget inne på toaletten. Ett fönster hade dock höjt betyget.

 

Nu har turen kommit till sovrummet och långbäddarna. Helt ärligt måste jag säga att jag nog aldrig har legat så bekvämt i en husbil, husvagn eller ens på hotell som jag gjorde i Travel Master 780 LB. Med måtten 80x200 har man mycket plats att röra sig på och hur mycket jag än sträckte på mig lyckades jag aldrig slå fötterna i väggen vid fotändan och det är ett bra betyg. Med välplacerade element, bra cirkulation, Ecoprimisolering och med fyra slingor golvvärme i bilen kommer du aldrig att frysa.

Det faktum att Travel Master 780 LB även är anpassad för åretruntboende garanterar att du har det varmt och gott även under de kallaste, svenska vinternätterna. Är det så att du har husdjur finns det en smart knapp där du bara stänger av golvvärmen för att spara tassarna.

Mysbelysning samt LED-läslampor finns också i sovdelen och en smart nattlampa gör att du kan hitta fram till toaletten utan att behöva tända upp helt och hållet och väcka dina medpassagerare.

Under båda bäddarna finns det en del förvaringsutrymme som även går att komma åt utifrån. Även värmepannan kommer man åt under sängen. Batteriet är placerat vid ena väggen och säkringarna kommer man åt utifrån, en placering som är mindre lyckad och som jag hoppas kommer att ändras tills produktionsbilen är klar.

 

För att komma åt förvaringsutrymmena lyfter man helt enkelt sängarna uppåt. De behöver inte fästas för att stanna i uppfällt läge. I min smak är det inte tillräckligt med förvaring, men som tur är finns bilen även som garagemodell. Föredrar man mer lastutrymme väljer man en sån. Bra dock är att det går att stuva från två olika håll.

På bilens båda yttre sidor finns stora luckor samt ett par mindre.

 

På baksidan av bilen går det att fästa cykelställ, stegar med mera så det går att få med sig även lite större grejer. En sak jag gillar på utsidan är möjligheten att även få ström och tillgången till en antenn. Det gör att kan ha tv:n och andra tillbehör även utanför bilen.

Så var det äntligen dags att få sätta sig i förarstolen. Jag kan säga att det var på håret att jag hann få den här artikeln klar i tid för jag ville aldrig lämna förarsätet.

När man står vid soffgruppen och tittar ner i förarutrymmet känns det stort och mäktigt. Det är riktigt inbjudande och i taket ovanför finns det en snygg panel med både punkt- och diskret mysbelysning. Men vänta lite förresten… Det är ju en helintegrerad husbil så det innebär ju att det finns en säng ovanför förarhytten? Eller? Jo, mycket riktigt så döljer sig en tvåmannabädd där, men den är så diskret att man knappt märker den. Hyfsat stor och med säkerhetsgrind i tyg så att man inte ramlar ner. Perfekt för barn eller barnbarn.

Nu har jag satt mig tillrätta och det slår mig genast vilket enormt stort fönster jag har framför mig och detta gör körupplevelsen till en dröm… så här långt. Den 157 hästars starka 3,0 liters motorn från Fiat går igång med ett mjukt spinnande. Naturligtvis en turbodiesel och med en distinkt 6-växlad låda kommer bränsleförbrukningen att ligga på cirka 1 liter/milen, enligt tillverkarens uppgifter.

 

Testbilen är utrustad med 20" fälgar men när modellen är leveransklar kommer det att sitta 17" fälgar på för att höja säkerheten då däcken ska klara av den 3 600 kilo tunga bilen.

Jag justerar in stolen och konstaterar att det är lite trångt för benen trots att ratten är av teleskoptyp och trots att jag kan flytta stolen bakåt. Alla instrumenten är lätta att se och alla reglage är lätta att komma åt.

Äntligen dags att glida ut på vägarna för att känna på bilen. Först måste vi backa ut från uppställningsplatsen så den inbyggda backkameran, integrerad med stereo och gps, får göra lite nytta.

Väl ute på vägarna känns hon väldigt stabil. Förutom storleken är det som att åka sportbil och utsikten genom den enorma framrutan är sagolik. Hon känns lättkörd och lättstyrd, även när det kommer kastvindar. Magnifik skulle jag vilja säga. Det är först när vi kommer tillbaka och ska genom en rondell som jag får en anings panik. Jag ser nämligen inte ut genom sidorutan!

En snabb sidoförflyttning av min halvklumpiga kropp gör att jag i alla fall kan se vänster sida av rondellen. Ett lite läskigt och oväntat läge. Min förhoppning är att Kabe tittar på problematiken.

Förardörren känns också lite väl stor, eller snarare tjock, men det är nog en vanesak. Passageraren bredvid får snällt ta sig ut genom bodelen eller klättra över till förarsidan för att komma ut.

 

Så, vad är då sammanfattningen av Kabe Travel Master 780 LB?

Med sitt värmesystem med dubbla golv, isolering, nordenanpassning och körglädje kan jag inte annat säga än att detta är en husbil jag själv skulle välja om jag hade pengarna och ville husbila året runt.

Bilen känns mycket gedigen och är väl genomtänkt även om det finns detaljer jag skulle vilja ändra på, som också sannolikt kommer att ändras på från prototypen. Den är helt perfekt för två personer som vill unna sig något extra och som vill ha en bil som är snygg och modern. Personligen skulle jag välja den kommande garagevarianten med större lastutrymme och jag skulle också önska fler avlastningsytor invändigt.

Bilen är proportionell trots sin längd (780 cm) för att vara en enaxlad husbil och den känns mycket stabil på vägen trots sin bredd på 228 cm samt höjden på 295 cm. Inte en enda gång upplevde den som låg inuti, jag behövde aldrig ducka eller böja mig, och det är högst ovanligt. Innerhöjden på bilen är 196 cm.

Bilen är gjord för tre passagerare plus förare, men jag skulle nog inte vilja ha med mig två fullvuxna gäster, så stor känns hon inte.

 

Jag ser med spänning fram mot att se den färdiga produktionsbilen och hoppas då att man fixat smådetaljerna jag skrivit om, framförallt backspeglarna. Det var nog testbilens största minus, allt annat går att lösa eller vänja sig vid men inte körsäkerheten. Förresten, var är brandsläckaren?

 

Tommy Ledberg (text och foto)

Kommentarer

#1
Tommy Edling
2011-04-08 18:10

Kabe är bara för dyra i inköp....

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!