Bild
Nästa artikel

Laika Kreos 5010

Sportig och varm reskamrat

Den är välisolerad och klarar en nollgradig natt på bara en kilowatt. Utan att behöva för mycket gasolstöd håller vår halvintegrerade Laika Kreos 5010 jämn värme. Aldepanna, extra många konvektorer och dubbelgolv med smarta lösningar är grejen.

Uppdraget är glasklart: testa Italientillverkade Laika i vinterklimat. De senaste åren har vi noterat företagets ansträngningar med att ta fram fordon som klarar kyla. Husbil & Husvagn zoomar in vinterbonade Kreos 5010, en halvintegrerad husbil med dubbelgolv på cirka 7,4 meter. Basen är Fiat Ducato med AMC lågprofilchassi från Al-Ko Kober.  

 
Vad skiljer då denna vinteranpassade Laika från en vanlig tresäsongershusbil?
För det första har man en lösning man kallar Termo-Tech med extra många konvektorer i det vattenburna Alde-systemet – sammanlagt 17 meter – placerade runt om i bilen. Förutom längs ytterväggarna finns dessa i dubbelgolvet, vid övergången mellan förarhytten och bodelen samt under sätena i hytten och i bilens garage. Dessutom är vatten- och avloppstankarna – liksom avtappningskranarna – frostfritt placerade, och tankarna är uppvärmda med egen ”golvvärme”. Utrymmet i dubbelgolvet är glasfiberbesprutat, både på under- och översidan. 
Gott så. Nu är vi nyfikna på hur bilen funkar i praktiken.
 
Vi hämtar vårt testexemplar på fabriken söder om Florens och kör drygt tre timmar till Abetone, en skidort i norra Toscana. Bilen är anmärkningsvärt pigg och rolig att köra. Motorn på 157 hk svarar bra, vilket är tur med tanke på att färden går uppför på smala vägar i mörker. Flera gånger svänger vi åt sidan för att släppa förbi trafiken bakom oss. Den spänstiga bilen startar snabbt även i relativt branta backar. Ett minus dock för det svaga suset från takluckan ovanför förarplatsen, ljudet hörs redan efter några kilometer.
 
Första testnatten fricampar vi på en parkeringsplats i närheten av en skidlift. Kvicksilvret ligger runt nollan och i bilen puttrar gasol. 
Andra testnatten tar vi in på en campingplats mitt i centrala Florens. Flera fordon står parkerade runt elstolpen och vi är många som ska dela på strömmen. Frågan är om testbilen klarar sig på bara en kilowatt?
Aldepannan får stöd av gasolen och snart håller Laikan en behaglig och jämn inomhustemperatur på cirka 20 grader. Utomhus är det fuktigt och plus minus noll. När natten är som mörkast får gasolen stödja det vattenburna systemet då och då.  
 
Okej, så långt allt bra. Nu börjar jobbet med att kolla bilens övriga funktioner. Första intrycket invändigt säger oss att bilen är hemtrevlig med många designfinesser. 
Till att börja med noterar vi att insteget i entrén inte är besvärande högt. Ett första kliv och fötterna landar på en litet trappsteg i svart plast. Det är inte tillräckligt stort för en storfotad person i slalompjäxor, men undertecknads stövlar i storlek 36 får plats. Lite längre in i bilen finns en höjning av golvet. Cirka tio centimeter högre upp ligger kök, våt- och sovutrymmet. I bodelsdörren sitter ett avlångt fönster och på insidan en papperskorg. Till vänster finns ett avlångt handtag i blankt rostfrittstålutförande. Under denna ett mindre skoskåp. 
 
Köket är svängt på ett läckert sätt och skapar rymd i bilen. Lösningen känns ovanlig, det är bara att gratulera Laikafolket till ett nytänk som annars är svårfunnet i dessa våra minihem på hjul. Kökssnickerierna är tillverkade i träliknande material i en varm ton. Överskåpet (endast en lucka) i pärlemorfinish kont­rasterar läckert och matchar köksbänken i vit corian. Det känns modernt. Ugn och spis med fyra lågor från från Smev är riktigt lyxigt. Ovanför detta sitter en fläkt i stramt utförande och med en diskret rad av små effektiva LED-lampor. Mittemot köksbänken finns kyl och separat frys från Dometic på sammanlagt 150 liter. Skafferi och en utdragbar låda finns ovanför och under kyl-frysen. Vid diskhon och arbetsbänken sitter en smart list med krokar och kryddhylla. De ger båda pluspoäng i protokollet.
 
Vidare till toan. Här är också snyggt och propert med läckra detaljer som frostat glas i tandborstmuggen och en vattenkran med Laikaemblem. Två bra handdukshållare och snygga glasdörrar till badrumsskåpet höjer också betyget. Det finns ett takfönster samt ett litet fönster ovanför Thetford-toaletten 
– som dessvärre inte fungerar! 
Vi trycker och trycker på knappen men inget händer och det hela kunde ha blivit väldigt jobbigt om vi lagt det stora lasset men riktigt så illa är det inte. Så småningom, när vi lämnar tillbaka bilen efter testet, får vi veta att bilens centralenhet är ur funktion.
Detta elektriska problem förklarar också nästa plump i protokollet, den nedfällbara taksängen, som är tillval, går inte att hissa upp från sitt lägsta läge. Till slut får vi ta till handveven vilket är både tidskrävande och fysiskt ansträngande. 
Själva sängen är inte tvärledsförankrad utan hålls uppe med kraftiga bälten. Sovkomforten är god men konstruktionen för oljud vid kraftiga rörelser.
 
viloläge nummer två hittar vi i husbilens akter. Ovanför garaget är en dubbelbädd placerad. Här är bäddmåttet  150x205 centimeter och den sköna madrassen mäter 12 centimeter. Tyvärr för även denna säng oljud, dock på ett annat sätt – den gnisslar och knakar så fort man byter sovställning. Det visar sig att bottenplattan under sängen är isolerad med frigolit. Detta för att inte kalldrag från garaget ska uppstå. Rätt tänkt men fel i praktiken. Ovanför dubbelbädden finns ett stort takfönster som öppnas enkelt med en handvev. Flera bra förvaringsskåp och ett pärlband av små LED-lampor vid båda sovplatserna, LED-slinga ovanför samtliga skåp samt en takspotlight är också bra. Vid sängens fotände finns dessutom ett eluttag där mobiltelefonen kan laddas under natten. 
I sängavdelningen finns dock ett tråkigt minus. När toalettdörren öppnas krockar den med sängens stege. Bädden är högt placerad och är man inte akrobat behövs onekligen stegen. Nu måste den hela tiden lyftas bort när någon ska besöka det lilla rummet. 
 
Mittemot toan ligger duschen. Utrymmet är bilens smalaste punkt, 59 centimeter mäter vi. 
Själva duschen är en riktig läckerbit. Den har flera munstycken: ett större ovanför huvudet på klassiskt manér, en handdusch samt tre mindre på en lodrät linje som sprutar vatten i höjd med bröstkorgen. Ett blåaktigt LED-sken gör tvagningsprocessen till en trevlig show för den som passerar och vill tjuvkika. Den som duschar kan njuta av att titta på sig själv i den inbyggda spegeln.
 
Vidare till den vinklade sittgruppen som har två bältade sittplatser och plats för fyra runt bordet. En femte sittplats finns mellan passagerarsätet och den halvhöga garderoben/avställningsmöbeln. För att skjuta bordet i sidled lossas ett antal spärrar under bordsskivan. De är enkla att låsa så någon risk för ett glidande bord finns inte under körning. 
Dynorna i sittgruppen har en cremefärgad klädsel som heter Lucca och är standard i Kreos 5000-serien. Den invändiga höjden över sittgruppen är 2,1 meter och i golvet finns luckor till upplysta förvaringsutrymmen.
 
utvändigt erbjuder Kreos 5010 gott om lastutrymme. Det stora garaget är genomgående och uppvärmt. Här finns flera smarta förvaringslösningar som nätfickor och lådor samt eluttag för 230V, en spotlight och LED-belysning i form av en vågrät list. Bilen har också ett avlångt, upplyst lastutrymme på förarsidan. Här blir vi förvirrade för de utanpåliggande vreden låses genom att man vrider åt olika håll. Andra exteriöra moment är enklare, exempelvis koll av oljan och påfyllnad av spolarvätska. Alla de vitala delarna i motorrummet är lätta att nå. 
 
sammanfattningsvis är Laika Kreos 5010 en snygg husbil med bra värmesystem, isolering och finesser. Den känns som en stark kandidat till andra vinterbonade campingfordon i det övre mellanprisskiktet. &

Kommentarer

#1
Jan uddin
2011-05-06 22:40

Tydligare planlösningsbilder och ev. Fler planlösningar?tekniskt verkar detta intressat

#2
Jan uddin
2011-05-06 22:51

Vilket motoralt. Är den byggd på? Ett smart trappsteg till och från sängen är ett måste som ger många fler intressenter.fixera sängarna i nedbäddat läge måste ju också gå att ordna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.